Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 April 2003

Hari Sabtu yang lepas aku dan beberapa rakan rapat aku meraikan aku sempena Hari Lahir aku yang ke 29. Ramai yang ada. Nizam Zakaria, Leez, Rizal, Takdekerje dan beberapa orang lagi. Aku dapat hadiah banyak. Dapat 2 pasang t-shirt dari Nizam Zakaria dan Dia. Satu t-shirt clubbing. Mana aku pergi clubbing lagi. Satu polo shirt. Dari Resh aku dapat set The Body Shop for Men, dari Rizal aku dapat sepasang t-shirt dan dari Marzuki aku dapat satu lukisan potret wajah aku sendiri. Terima kasih banyak-banyak.

Dengan pertolongan seorang kawan baik, aku berlatih dialog-dialog aku di rumah. Kawan baik aku beritahu juga yang kawan dia pun masuk bertanding. Maknanya aku ada pesaing yang agak kuat juga. Aku pernah menonton persembahan mereka dahulu. Aku kagumi produksi mereka. Cara mereka.

Sabtu lepas aku ke satu workshop teater. Belajar apa itu lakonan. Banyak yang aku tidak tahu. Aku perlu kenal watak. Kenal siapa Leman. Kenal setiap watak yang memerlukan aku berinteraksi dengan mereka. Siapa mereka ? Apa hubungan mereka dengan aku. Bagaimana reaksi aku dengan mereka. Seperti contohnya, Leman dan Leha. Pada mulanya aku malu-malu dengan Leha. Pertama kali berjumpa. Setelah beberapa babak, aku perlu mengubah sifat malu itu kepada yang lebih selesa bersama Leha kerana pertalian sudah dibentuk. Secara amnya, begitu juga hubungan aku dengan keluarga Mak Nah Bee, Tina, Nani dan Kalsum. Dengan Kalsum aku harus menjadi pemujuk. Dengan Nani aku harus menjadi pemberi semangat, begitu juga dengan Tina yang menjadi perantara antara aku dan Kalsum. Leman sukakan Leha dan bagaimana cemburunya Leman bila mengetahui Leha lebih menyukai Datuk Maaruf. Hubungan aku dengan tentera Jepun. Hubungan yang bagaimana ? Sebagai seorang wartawan Berita Malai, tentunya hubungan aku dengan Jepun adalah baik. Sehingga Mak Nah Bee meminta bantuan aku untuk melepaskan Gapar dari tangkapan tentera Jepun.

Secara keseluruhan aku sudah boleh menghafal dialog-dialog aku. Cuma aku perlukan pemahaman skrip dengan begitu mendalam dan memahami jalan cerita teater tersebut. Kupasan watak perlu aku lakukan segera. Malam ini aku tak nak bawa skrip aku. Aku mahu mencuba menghafal dialog aku dengan sungguh-sungguh.

Terima kasih kerana membantu saya semalam. Dan sejuta terima kasih kerana hadiah yang begitu bermakna. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger