Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 April 2003

Semalam Hari Lahir aku yang ke 29. Hari Selasa dan Rabu tiada training teater kerana Pengarah dan Penolong Pengarah out-station. Oleh itu aku tukar plan malam itu. Ada masa kelapangan sedikit. Aku tea dan dinner dengan kawan baik aku. Lepas dinner, kami jalan-jalan untuk beli present anak saudaranya yang hari lahirnya jatuh pada hari yang sama dengan aku.

Sambil-sambil makan aku hanya banyak menghafal skrip di tangan. Dunia aku sekarang dunia lakon. Itu keutamaan aku sekarang. Sambil-sambil baca skrip dan sambil-sambil belajar bernafas. Bernafas dari perut rupanya senang sahaja. Nampakk sukar kerana sudah biasa bernafas di dada. Bernafas di perut hanya perlu mengisi udara di dalam perut. Yang kembang bukannya dada tetapi perut. Berbeza. Nafas lebih panjang bila bernafas melalui perut. Ini amalan penyanyi. Bila menarik suara bukan tunduk tetapi badan dilengkungkan ke belakang. Macam Ning Baizura. Penyanyi yang bila menarik suara dia tunduk ialah penyanyi yang tidak tahu apa erti teknik pernafasan yang baik. Macam seorang pemain teater, bernafas di perut adalah teknik yang utama perlu dipelajari.

Babak 7 sarat dengan monolog panjang yang membosan jika tidak diperhalusi dengan teliti. Leman Voice-Over akan beraksi di tengah pentas dan aku perlu bermain emosi di kiri pentas. Mengambil kertas, memasukkan kertas ke dalam mesin taip, memusing roda putaran mesin taip dan menaip, bangun berfikir, mengiakan kata-kata Leman Voice-Over, mengkeronyok kertas, membuang kertas, ambil kertas baru, resah, mendapat idea, menulis dan duduk semula menaip.

Babak ini banyak adegan cemas setelah disaratkan dengan monolog panjang sebelumnya. Amat penting untuk capture balik attention penonton. Konflik dalam Babak ini amat penting dan jika silap langkah akan menjadi bahan ketawa. Aku perlu berbahasa Jepun dan membuka seluar. Pasti menjadi bahan jenaka jika tidak diteliti.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger