Ulasan The BOH Cameronian Arts Awards 2003 oleh sultanmuzaffar
link
Apabila dipelawa untuk menghadiri Cameronian Arts Awards 2003 merupakan satu peluang yang tidak akan saya lepaskan. Saya ke Mandarin Oriental bersama Nizam Zakaria. Di sana saya bertemu beberapa orang kawan lagi. Gang Akademi Fantasia. Satu pengalaman yang memang menyeronokkan apabila dapat menonton secara langsung perjalanan majlis anugerah yang amat berprestij ini. Cameronian Arts Awards, sepuluh tahun lagi akan menjadi seperti Tony Awards. Dalam usia yang baru dua tahun, kegemilangan anugerah ini sudah seakan-akan menyerlah. Walaupun kurang mendapat publisiti di dada-dada akhbar, anugerah ini tetap menyinar. Lebih-lebih lagi ianya bukan dianjurkan oleh akhbar harian utama Malaysia sebaliknya oleh sebuah laman web iaitu kakiseni.com. Di dalam Metro Ahad, salah seorang wartawan menggelarkan laman web ini sebagai anakseni.com. Amat melucukan ! Saya tidak berani untuk mengulas tentang keputusan perjurian memandangkan saya tidak berkesempatan untuk menonton semua persembahan yang dipertandingkan. Anugerah utama pada malam itu iaitu Anugerah Lifetime Achievement dianugerahkan kepada Ramli Ibrahim seorang aktivis seni tari klasikal India yang terkenal di Malaysia dan di peringkat antarabangsa.
DANCE
Profound Grace menggondol dua anugerah melalui Best Soundscape Design dan Best Solo Performer. Manakala Re: Lady White Snake menggondol dua anugerah melalui Best Lighting Design dan Best Set Design. Dance of The Flourish menyerlah dengan Best Performance By A Group dan AWAS dengan Best Original Music.
Zulhuzaimy: Pemenang Best Ensemble Performance untuk Alang Rentak Seribu
MUSIC
Akhbar-akhbar tempatan hari ini banyak memberi komen tentang kekalahan Kembara Jiwa Mohram. Saya tidak terkilan menerima kekalahan Mohram kerana berpendapat ada persembahan lain yang lebih hebat dari persembahan hebat Mohram. Laras Gong contohnya merupakan sebuah persembahan yang benar-benar mengkagumkan. Namun demikian kehebatan aspek teknikal pada Kembara Jiwa Mohram tidak wajar dinafikan.
BEST ORIGINAL COMPOSITION
Adeline Wong for Synclastic Illuminations performed at the MPO Forum, Producedby the Malaysian Philharmonic Orchestra
BEST CONCERT, WORLD MUSIC
Laras Gong- Rhythm in Bronze series, directed by Sunetra Fernando and Jillian Ooi, Produced by Five Arts Centre and The Actors Studio
BEST CONCERT, MUSICAL THEATRE
Love without End, Musical Direction by Khor Seng Chew, Artistic Direction by Pun Kai Loon, Produced by Dama Orchestra.
Nam Ron: Pengarah Aku Nak Jadi Bintang
THEATER
Kategori Teater mencipta beberapa kejutan. Kemenangan Anne James dalam ?Dinner For Two in the Best of Restaurants? agak mengejutkan. Lebih-lebih lagi beliau menewaskan Nam Ron melalui sebuah monolog panjang ?matderihkolaperelih?. Saya berkesempatan untuk menonton kedua-dua persembahan dan merasakan Nam Ron jauh lebih hebat dan berkarisma dengan watak sebagai matderihkolaperelih. Tenaga beliau beraksi selama 1 jam setengah secara berseorangan amat mengkagumkan, manakala Anne James hanya muncul selama 10 minit dalam segmen teater pendek 7Ten arahan Krishnen Jit.
Ketiadaan pemenang untuk Best Original Script ? English juga mengejutkan. Panel perjurian tentunya mempunyai sebab-sebab tertentu. They Will Be Grateful bercerita tentang mesyuarat korporat yang panjang dan berlangsung dalam suana yang amat sinis manakala Daulat mengungkap persoalan patriotisme di kalangan rakyat Cina di Malaysia. Kedua-dua teater pendek ini memberikan satu persepsi baru tentang satu persoalan yang agak berat. Elemen sinis dan sedikit unsur-unsur parodi telah mencetuskan sedikit unsur provokatif secara tidak langsung. Mungkin sebab itulah, tidak pemenang dipilih untuk kategori ini.
Alang Rentak Seribu kelihatan hebat dengan kemenangan Best Ensemble Performance yang mengiktiraf setiap pelakon dalam persembahan tersebut. Roshomon sebuah filem Jepun yang telah diadaptasi ke pentas oleh Joe Hasham menjadi jaguh dalam aspek teknikal apabila menggondol semua anugerah teknikal sama seperti yang berlaku untuk Anugerah Akademi baru-baru ini apabila Lord Of The Rings mengungguli setiap kategori teknikal.
Kemenangan ?matderihkolaperelih? untuk Best Original Script ? Bahasa Malaysia sudah dijangkakan kerana saingannya Monsopiad karya Faisal Tehrani banyak menyelitkan bahasa Dusun yang tidak difahami tanpa bantuan sarikata.
Aku Nak Jadi Bintang I
BEST ENSEMBLE PERFORMANCE - THEATRE
Yalal Chin, Khatijah Tan, Adlin Aman Ramlie, Ismail Din, Mohamed Ali Osman, Rosdeen Suboh, Zul Huzaimy Marzuki, Kartika Mohammad, Mislina Mustaff, Rasdi Daud, Bohari Ibrahim, Sabri Mohd Zin, Md Eyzendy Md Aziz, Mohammad Hariry Bin Abudl Jalil, Marlenny Deen Erwan, Cut Mutia Tenku Iskandar, Nordin Bin Hamid, Wan Azli Wan Jusoh, Rosman Ishak, Zurairi Hanip, Tengku Iskhan Shak Tengku Haidar in Alang Rentak Seribu by Datuk Syed Alwi, Directed by Ahmad Yatim, Produced by Istana Budaya
Aku Nak Jadi Bintang II
BEST LIGHTING DESIGN - THEATRE
Mac Chan for Rashomon adapted for the stage by Joe Hasham, Directed by Faridah Merican Produced by The Actors Studio
BEST SOUNDSCAPE DESIGN OR ORIGINAL MUSIC - THEATRE
Bernard Goh and Deborah Tee for Rashomon adapted by Joe Hasham, Directed by Faridah Merocam, Produced by The Actors Studio
BEST SOLO PERFORMER - THEATRE
Anne James in ?Dinner For Two in the Best Of Restaurants? by Leow Puay Tin in 7Ten, Directed by Krishen Jit, Produced by Five Arts Centre
BEST SET DESIGN - THEATRE
Caecar Chong, Teoh Ming Jin, Faridah Merican and KL Cheah for Rashomon, adapted by Joe Hasham, Directed by Faridah Merican, Produced by The Actors Studio
Say No To Censorship !
BEST ORIGINAL SCRIPT - ENGLISH
1. 'Daulat' by Mark Teh in 7Ten, Directed by Krishen Jit, Produced by Five Arts Centre
2. 'They Will Be Grateful' by Huzir Sulaiman in 7Ten, Directed by Krishen Jit Produced by Five Arts Centre
3. Jit Hits The Fan Written and Directed by Jit Murad, Produced by The Actors Studio
Tiada Pemenang
BEST ORIGINAL SCRIPT ? BAHASA MALAYSIA
'matderihkolaperlih' Written and Directed by Nam Ron, in Projek Suitcase 2003, Produced by Teater Ekamatra Singapore and Pustaka Cipta
BEST ORIGINAL SCRIPT ? CHINESE
** a play with no title/untitle by Loh Kok Man and Teoh Ming Wah, Directed by Loh Kok Man
BEST COSTUME DESIGN/STYLING/MAKEUP - THEATRE
Chinzia Ciaramicoli for Rashomon adapted by Joe Hasham, Directed by Faridah Merican, Produced by The Actors Studio
BEST DIRECTOR
Loh Kok Man for ** a play with no title/untitle by Loh Kok Man and Teoh Ming Wah
Aku Nak Jadi Bintang yang diarahkan oleh Nam Ron dan menampilkan Mardiana Ismail sebagai pelakon merupakan persembahan selingan pada paling hebat malam itu. Lakonan mantap Mardiana benar-benar memukau dan dibantu kekuatan skrip karya Nam Ron. Saya benar-benar terpegun menyaksikan sebuah lakonan yang maha hebat itu. Monolog panjang tersebut amat mengkagumkan.
0 komen