Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Apakah Makna Transformasi Minggu Pertama ?

Entri oleh sultanmuzaffar 15 March 2009

kredit foto : cheddyusoff

Apa makna transformasi pada anda ? Ramai yang bertanya pada saya soalan itu. Tidak kurang juga yang cuba menyuapkan jawapan-jawapan mereka kepada saya dalam usaha meraih sokongan. Namun saya punya pandangan saya sendiri.

Transformasi pada saya ialah usaha membentuk pelajar menjadi serba-boleh iaitu berkebolehan menyanyi, berupaya memberikan persembahan yang menghiburkan dan dapat menguasai pentas dengan cemerlang. Walaupun ada di antara pelajar itu tidak dapat menguasai salah satu daripadanya, saya masih mengganggapnya yang mereka berada di landasan yang betul kerana perubahan itu boleh dibentuk. Lagipun ini baru minggu pertama dan setiap pelajar perlu tahu kekurangan dan kelebihan masing-masing bagi meneruskan usaha mereka untuk berubah.

Saya sudah nampak beberapa orang pelajar yang sudah berada di landasan yang betul. Seperti contohnya Hafiz, Aril, Aishah, Rubisa, Qhaud, Claudia, Akim dan Zizi. Pelajar lain masih memberikan persembahan yang sama sahaja dengan persembahan pelajar musim-musim lepas yang lebih menitik-beratkan nyanyian sahaja. Namun itu tidak bermakna mereka tidak boleh ditransformasikan. Mereka boleh, asalkan mereka mahu.

Saya harus akui saya masih berkeras mahu melihat transformasi untuk menaiktarafkan Akademi Fantasia menjadi sebuah sekolah seni persembahan. Saya tidak peduli mereka yang hanya mahu melihat drama Akademi Fantasia seperti yang pernah kita tonton dalam musim-musim lepas. Saya mahu melihat pembaharuan. Memang tidak nampak di minggu pertama tetapi saya optimis akan melihatnya di minggu-minggu yang akan datang.

Kelebihan Hafiz apabila beliau mempunyai vokal yang baik dan itulah salah satu sebab mengapa beliau berada di tangga teratas pilihan transformasi saya. Penonton sanggup menonton dan mendengarnya menyanyi tetapi beliau masih belum diuji dengan lagu yang menguji sejauh mana kehebatannya menguasai pentas. Tumpuan utama Hafiz untuk minggu hadapan ialah mengukuhkan ilmu tarian dan teknik menguasai pentas dengan cemerlang untuk melengkapkan dirinya sebagai seorang penghibur yang lengkap.

Berbeza dengan Aril yang dapat menguasai pentas dengan baik selain saya dapat melihat keyakinannya di atas pentas namun persembahan vokalnya masih biasa dan banyak kekurangan yang perlu dibaiki. Aril telah memberikan sebuah persembahan yang menghiburkan tetapi dia perlu memberikan tumpuan yang lebih pada vokalnya di minggu-minggu akan datang.

Aishah sudah memiliki kedua-duanya. Saya berpuas hati dengan persembahannya tetapi jika standard yang diletakkan untuk Akademi Fantasia 7 menjadi ukuran, persembahan Aishah masih sesuatu yang biasa dan bukan luar biasa. Aishah harus memberikan tumpuannya pada aspek menjadikan persembahan vokal dan teknik menguasai pentasnya menjadi luar biasa.

Begitu juga dengan Rubisa dan Qhaud. Mereka berada di landasan yang betul cuma perlu diberikan penekanan pada aspek vokal. Bagaimana mereka memberikan persembahan dari aspek kosmetik sudah cukup baik cuma perlu memberikan tumpuan bagaimana untuk membaiki teknik nyanyian dan vokal mereka sahaja.

Masalah Claudia saya nampak saya seperti masalah Hafiz. Vokal Claudia agak baik tetapi belum cukup luar biasa menjadikan persembahannya biasa sahaja. Di tambah lagi dengan teknik menguasai pentasnya yang agak lemah membuatkan saya tidak begitu memberikan tumpuan. Saya tidak dihiburkan dengan elemen lain dalam persembahannya. Claudia mempunyai vokal yang baik tetapi masih kurang daya untuk mengekang mata penonton melihatnya di atas pentas.

Akim dan Zizi saya letak di pertengahan. Kedua-duanya mempunyai kelainan vokal yang masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki. Di situ letaknya kelas vokal untuk melatih pelajar mengaplikasikan apa yang dipelajari untuk menjadikan yang biasa itu satu luar biasa. Bezanya Zizi lebih berani di atas pentas berbanding Akim. Jika mereka dilatih, saya pasti Akim akan memiliki kedua-duanya sekali sekaligus menjadikannya lebih lengkap. Sayang sekali kerana Akim mempunyai tone vokal yang lebih sedap berbanding bekas pelajar Akademi Fantasia musim lalu. Jika kena gaya dan lagu yang bersesuaian dengan vokalnya, di tambah dengan elemen lain dalam seni persembahan pasti persembahan Akim lebih menjadi. Sementara Zizi, walaupun ada yang kata persembahannya lebih baik dari penyanyi Elyana, namun saya tidak terpaku di depan TV menonton persembahannya tadi.

Yazid dikatakan memiliki vokal yang baik. Saya harus akui perkara tersebut. Memang bukan mudah untuk membawakan lagu Jamal Abdillah. Kurangnya X-factor menyebabkan saya tidak begitu memberikan perhatian kepada persembahannya. Di tambah dengan tiadanya elemen luar biasa seni persembahan, maka nyanyiannya nampak kosong. Tumpuan utama yang harus diberikan penekanan oleh Yazid untuk minggu hadapan ialah memperbaiki teknik nyanyiannya selain mencari elemen-elemen luar biasa dalam seni persembahan untuk menjadikan persembahannya diingati.

Masalah yang sama dimiliki oleh Isma dan Adila. Saya boleh meletakkan Adila sebagai penyanyi yang kurang bernasib baik iaitu yang memiliki pakej rupa tetapi tiada tarikan. Tumpuan utama yang perlu diberikan perhatian oleh Adila pada minggu hadapan ialah mengangkat lagi ilmu-ilmu vokal yang dipelajarinya dan berusaha mencari elemen seni persembahan yang tidak beliau miliki. Keyakinannya di atas pentas sudah ada dan nampak keselesaannya di atas pentas tetapi idea untuk menjadikan persembahannya nampak hebat masih kurang. Kedua-dua pelajar itu perlu berusaha keras untuk merubah diri masing-masing.

Obri, Rini dan Sidi merupakan pelajar yang silap memilih lagu. Mereka terlalu hentam keromo. Saya tidak menyalahkan mereka kerana dalam tempoh yang singkat sewaktu mengisi boring tentunya tidak banyak kamus lagu yang tersimpan di dalam minda mereka. Minggu-minggu akan datang, mereka harus menebus kesilapan mereka pada minggu ini. Lagu Jeritan Batinku terlalu besar untuk Obri dan lebih-lebih lagi diberikan sentuhan jazz oleh Acis. Pada minggu pertama vokal Obri masih terlalu mentah untuk mengaplikasikan apa yang telah diajar pada minggu tersebut. Lebih malang sekali apabila elemen seni persembahannya tidak memberikan apa-apa makna lagi. Bezanya dengan Rini ialah beliau berani menggunakan vokal serak-serak basahnya dalam nyanyiannya tetapi tekniknya masih lemah. Ketiga-tiga mereka masih lemah dari aspek teknik vokal dan lebih memburukkan keadaan apabila elemen seni persembahannya yang lain tidak dapat menutup kelemahan tersebut.

Jadi apa makna transformasi pada anda ? Mungkin ada di antara penonton yang meletakkan nilai transformasi itu terlalu tinggi tetapi saya melihat ia baru bermula pada minggu ini. Minggu ini saya melihat setiap pelajar seperti sehelai kain putih dan akan dicorakkan sedikit demi sedikit mengikut kemampuan mereka untuk membiarkan diri mereka dieksploitasi oleh ilmu. Jika mereka sanggup membenarkan diri mereka dicorakkan dengan warna-warna indah, mereka akan dapat melihat hasilnya sendiri. Dan jika hanya membenarkan diri mereka dilorekkan dengan calitan-calitan warna, mereka akan dapat juga melihat hasilnya sendiri, cuma impaknya lebih kecil berbanding mereka yang membenarkan diri mereka dicorakkan dengan berus-berus lukisan yang lebih bermakna.

Anda boleh terus memberikan makna transformasi pelajar versi anda kerana ini makna transformasi pada saya. Apa yang saya nampak minggu ini barulah permulaannya namun saya optimis perubahan pasti berlaku. Saya amat yakin dengan barisan tenaga pengajar dan amat yakin pihak produksi matang dalam mengendalikannya untuk menjadikan program realiti ini terus popular di hati penonton.

Melihat pada aspek produksi saya sukakan set pentas yang agak minimalist. Menurut produksi set pentas juga akan melalui proses transformasi seperti pelajar. Set tersebut akan ditambah sedikit demi sedikit membawa ke Konsert Akhir musim ini. Apakah tatacahaya juga akan ditambah sedikit demi sedikit ? Mungkin juga itu makna transformasi pada produksi dan saya harus akui saya menyukainya kerana makna tersebut sama dengan makna transformasi pelajar yang telah saya letakkan.

Satu pujian buat hos program realiti tersebut iaitu AC Mizal yang mana persembahannya lebih cemerlang pada musim ini. Salah satu sebabnya adalah kerana beberapa elemen musim lepas dibuang seperti perbualan dengan pelajar sebelum dan selepas persembahan. Apabila elemen itu dibuang pada musim ini sekaligus mengurangkan kelemahan AC Mizal mengendalikan program itu sebelum ini. Walaupun ia lebih kepada peniruan daripada program realiti American Idol, namun ianya satu kelainan yang positif.

Namun demikian kelainan yang sepatutnya tidak dilakukan ialah ketiadaan tarian Menuju Puncak. Sebagai peminat Akademi Fantasia saya mempertikaikan ke mana perginya segmen kemuncak yang berlangsung setiap musim. Itulah satu-satunya momen untuk meraikan 14 pelajar Akademi Fantasia musim itu. Saya masih ingat bagaimana pentingnya segmen tersebut kepada jurugambar rasmi AF musim-musim terdahulu. Itulah momen untuk merakamkan foto 14 pelajar buat kali terakhir. Mujur tiada penyingkiran.

Sebab mengapa tiada segmen Menuju Puncak itu masih samar kerana terlalu banyak cerita yang bukan-bukan saya dengar dalam usaha menokok-tambah kebencian penonton terhadap pengemudi program tersebut. Namun biarlah mereka terus berkata-kata demi meraih sokongan kerana saya tahu cerita yang sebenarnya. Bukan cara saya untuk terus menjadi popular dengan meraih sokongan untuk menyebarkan perkara yang bukan-bukan.

Pada musim Akademi Fantasia berlangsung, saya lebih suka untuk tidak bercakap dengan orang yang bukan-bukan kerana mereka ada agenda mereka yang tersendiri untuk meraih sokongan. Saya hanya perlu bercakap dengan orang yang saya percayai untuk mendapatkan maklumat dan cerita di sebalik tabir. Kadang-kadang, kata-kata orang yang berada di sebalik tabir pun harus kita tapis dengan minda yang matang.

Pilihan Transformasi sultanmuzaffar
HAFIZ - Lagu Kita (Aizat)
ARIL - Rahasia Perempuan (Ari Lasso)
AISHAH - Dan Sebenarnya (Yuna)
RUBISA - Matahariku (Agnes Monica)
QHAUD - Phoenix Bangkit (M.Nasir)
CLAUDIA - Sempurna (Andra & The Backbone)
AKIM - Hatiku Kau Luka (Alleycats)
ZIZI - Molek (Elyana)
YAZID - Penghujung Rindu (Jamal Abdillah)
ISMA - Sepi (Yuni Shara)
ADILA - Di Bawah Pohon Asmara (Jaclyn Victor)
OBRI - Jeritan Batinku (P.Ramlee)
RINI - Elegi Sepi (Azharina)
SIDI - Terima Kasih Cinta (Afgan)

Pilihan Awal sultanmuzaffar di Stadium
HAFIZ - Lagu Kita (Aizat)
ARIL - Rahasia Perempuan (Ari Lasso)
RUBISA - Matahariku (Agnes Monica)
AISHAH - Dan Sebenarnya (Yuna)
QHAUD - Phoenix Bangkit (M.Nasir)
CLAUDIA - Sempurna (Andra & The Backbone)
AKIM - Hatiku Kau Luka (Alleycats)
OBRI - Jeritan Batinku (P.Ramlee)
ADILA - Di Bawah Pohon Asmara (Jaclyn Victor)
YAZID - Penghujung Rindu (Jamal Abdillah)
ZIZI - Molek (Elyana)
ISMA - Sepi (Yuni Shara)
RINI - Elegi Sepi (Azharina)
SIDI - Terima Kasih Cinta (Afgan)

Nota : Saya masih belum membuat keputusan sama ada mahu meneruskan live-blog Konsert untuk minggu hadapan. Namun saya agak terkejut dengan sambutan yang diberikan untuk live-blog tersebut. Live-blog itu ditonton oleh 187 tetamu dan 119 tetamu menontonnya lebih daripada 30 minit. Sehingga kini, 114 tetamu telah menonton ulang-tayangnya.

Ulasan Lain :-
Murai
MrManager
KlubbKidd
BadrulAfterSix

8 komen

  1. klubbkidd Says:
  2. heh... at least kita sepakat soal sidi

     
  3. sesuai !

     
  4. kenapa pakaian teruk sangat? x der sponsor ke?
    ada jawapan x?
    tak puas hati ngan pakaian.. contohnya isma tu.. bagi le pakai dress.. lagu tu kan ke balada.. pakai jeans..
    tudung kilat.. perggghh..

     
  5. Kurt Kuden Says:
  6. haah la SM
    aku pn mase first2 tgk adila masuk top20 lagi, aku rs cam kesian kat dia.. dia ni msti orang takkan undi.. n msti antara yg terkeluar awal
    padahal die nmpk gile mcm cuba berusaha tuk buat transformasi, malangnya ada byk lagi kene blajar..

     
  7. Ajami Hashim Says:
  8. Konsert AF7 #1 ~ 10 poin Ajami Hashim

     
  9. Pen_Merah Says:
  10. ya kita semua sepakat pasal Sidi tu.... hehehehehe....

     
  11. ::JULI3T:: Says:
  12. SM...
    pilihan kita 3 yg teratas setakat ini adalah sama... :)

     
  13. Harap-harap minggu depan berlakunya perubahan yang lebih hebat untuk semua pelajar.

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger