Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Dari Puteri Ke Pengetua

Entri oleh sultanmuzaffar 09 March 2009

Pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Asia Pasifik ke 50, Datin Seri Tiara Jacquelina terpilih sebagai Pengetua Akademi Fantasia Musim 7. Selepas mencipta fenomena luar biasa menerusi teater Puteri Gunung Ledang The Musical, kini Tiara bakal menggalas cabaran lebih besar dalam program realiti paling popular itu.

Buat pertama kalinya dalam sejarah program realiti tersebut, seorang pelakon dipilih sebagai Pengetua. Pelakon yang berusia 41 tahun itu merupakan pelakon utama yang memegang peranan sebagai Gusti Puteri dalam teater Puteri Gunung Ledang The Musical.

Antara filem yang dibintangi oleh Tiara ialah Irisan-Irisan Hati pada tahun 1988, bergandingan bersama Imuda dalam filem Mat Som pada tahun 1988, mencipta nama menerusi filem Ringgit Kasorga dan sebuah filem antarabangsa berjudul Beyond Rangoon pada tahun 1995 dan mencetuskan fenomena menerusi filem Puteri Gunung Ledang pada tahun 2004.

Tiara memenangi anugerah Pelakon Wanita Terbaik menerusi filem Ringgit Kasorga di Festival Filem Malaysia ke 12 dan anugerah Pelakon Wanita Terbaik menerusi filem Puteri Gunung Ledang di Festival Filem Asia Pasifik ke 50 yang berlangsung di Kuala Lumpur.

Pemilihan Tiara sebagai Pengetua merupakan antara transformasi yang dilakukan oleh Astro untuk memantapkan program realiti tersebut. Keberanian Astro mempertaruhkan nasib Akademi Fantasia wajar disokong. Saya melihat pembaharuan yang cuba dilakukan ini amat penting dalam industri muzik yang kian tenat. Kita harus melihat pemilihan ini secara positif. Pertama, pengiktirafan kepada seorang wanita dan kedua pemilihan seorang pelakon.

Dalam industri muzik yang kian tenat, tidak ramai di antara bekas pelajar Akademi Fantasia yang menjadi penyanyi. Hanya seorang dua sahaja yang berjaya sebagai penyanyi, selebihnya ada yang menjadi pelakon dan selebihnya juga hilang entah ke mana. Pemilihan Tiara sebagai Pengetua menguatkan lagi barisan tenaga pengajar untuk melatih pelajar selain menjadi penyanyi tetapi juga sebagai seorang pelakon. Kredibiliti Tiara dalam bidang lakonan tidak harus dipertikaikan, baik di layar perak mahu pun di pentas teater.

Elemen nyanyian perlu dikekalkan dalam Akademi Fantasia malah disuntik elemen teaterikal menjadikan persembahan pelajar lebih bermakna. Antara persembahan-persembahan pelajar yang masih saya ingati juga merupakan persembahan yang disuntik elemen teaterikal seperti contohnya persembahan lagu Memories oleh pelajar AF2 dan persembahan Sekuntum Mawar Merah oleh Sahri.

Selain daripada pemilihan seorang Pengetua wanita, Astro turut membuat perubahan dalam pasukan produksi yang hampir keseluruhannya adalah orang baru. Ini termasuk pemilihan bekas wartawan Malay Mail iaitu Joe Lee yang sebelum ini sering mengkritik program realiti tersebut. Khabarnya, pemilihan wartawan itu untuk memantapkan program Diari.

Kemasukan Hashridz Murshim atau lebih dikenali sebagai Acis sebagai Pengarah Muzik, pelakon Ida Nerina dan seorang koreografer baru iaitu A.Aris Kadir turut dilihat sebagai salah satu transformasi yang ingin disuntik dalam Akademi Fantasia musim ini. Jika selama ini penonton AF sudah biasa menonton aksi Linda Jasmine, kini penonton diberikan seorang koreografer lelaki. Selain mereka, Siti Hajar Ismail, Fatimah Abu Bakar dan Syafizawati Sharif turut bakal mencetuskan transformasi dalam Akademi Fantasia.

Tahniah Tiara !


Gala TV, Astro AWANI

DARI PUTERI KE PENGETUA

(ANCHOR)

PEMENANG ANUGERAH PELAKON WANITA TERBAIK ASIA PASIFIK…DATIN SERI TIARA JACQUELINA TERPILIH SEBAGAI PENGETUA AKADEMI FANTASIA MUSIM KE TUJUH.

SELEPAS MENCIPTA FENOMENA MENERUSI TEATER PUTERI GUNUNG LEDANG THE MUSICAL, KINI TIARA BAKAL MENGGALAS CABARAN DALAM PROGRAM REALITI PALING POPULAR ITU.

(VT)

BUAT PERTAMA KALINYA DALAM SEJARAH, SEORANG PELAKON DIPILIH SEBAGAI PENGETUA AKADEMI FANTASIA.

TIARA YANG BERUSIA 41 TAHUN MERUPAKAN PELAKON UTAMA MEMEGANG PERANAN SEBAGAI GUSTI PUTERI DALAM TEATER PUTERI GUNUNG LEDANG THE MUSICAL.

ANTARA FILEM YANG DIBINTANGINYA IALAH MAT SOM, IRISAN-IRISAN HATI, RINGGIT KASORGA, BEYOND RANGOON DAN PUTERI GUNUNG LEDANG.

TIARA MEMENANGI ANUGERAH PELAKON WANITA TERBAIK MENERUSI FILEM RINGGIT KASORGA DI FESTIVAL FILEM MALAYSIA.

PEMILIHAN TIARA SEBAGAI PENGETUA MERUPAKAN ANTARA TRANSFORMASI YANG DILAKUKAN ASTRO UNTUK MEMANTAPKAN PROGRAM REALITI TERSEBUT.

SELAIN TIARA, ANTARA TENAGA PENGAJAR YANG TERLIBAT DALAM AF MUSIM INI TERDIRI DARIPADA HASHRIDZ MURSHIM, IDA NERINA, A.ARIS KADIR, FATIMAH ABU BAKAR, SITI HAJAR ISMAIL DAN SYAFIZAWATI SHARIF.

14 PELAJAR MUSIM INI BERTEMU BUAT PERTAMA KALINYA DENGAN PENGETUA DALAM EPISOD PERTAMA DIARI AKADEMI FANTASIA.//

END

Lagu Tugasan Minggu 1

ADILA - Di Bawah Pohon Asmara (Jaclyn Victor
ISMA - Sepi (Yuni Shara)
RINI - Elegi Sepi (Azharina)
CLAUDIA - Sempurna (Andra & The Backbone)
ZIZI - Molek (Elyana)
AISHAH - Dan Sebenarnya (Yuna)
RUBISA - Matahariku (Agnes Monica)

QHAUD - Phoenix Bangkit (M.Nasir)
YAZID - Penghujung Rindu (Jamal Abdillah)
SIDI - Terima Kasih Cinta (Afgan)
HAFIZ - Lagu Kita (Aizat)
OBRI - Jeritan Batinku (P.Ramlee)
ARIL - Rahasia Perempuan (Ari Lasso)
AKIM - Hatiku Kau Luka (Alleycats)

5 komen

  1. Anonymous Says:
  2. SM, nak tau website official dah ada ke?i tried carik kat website astro x nampak pun

     
  3. Anonymous Says:
  4. Aishah n Yuna (dan sebenarnya)...mmmm lagu lagu tu simple...tapi ada attitude...nak tunggu camana gaya aisyah

     
  5. Anonymous Says:
  6. Ermm tadi tgk deri.. cume sebahagian jek pelajar yg bitau lagu tugasan.. sib bek SM dah updet..
    ermm lg sekali ade lagu siaran ulangan "Elegi Sepi" kenapa ek? dulukan Eliza dah penah nyanyi??
    Last year pn tak silap ade gak lagu siaran ulangan..

     
  7. Kurt Kuden Says:
  8. Seperti biasa lagu-lagu Indonesia tetap adee..
    Obri dapat lagu besssshhh..
    same cam Claudia.. smoga bukan version Gita Gutawa..
    Go Akim dan Claudia!

     
  9. ryann Says:
  10. menariknya pemilihan tiara. pasti ada persembahan berelemen teaterikal.

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger