Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Media Baru Transformasi Akademi Fantasia 7

Entri oleh sultanmuzaffar 07 March 2009

Saya gembira apabila ada di antara pelayar blog ini yang menyukai Live-Blog yang saya gunapakai sewaktu Sidang Media Pelajar Akademi Fantasia 7. Petang itu saya menggunakan telefon bimbit. Ada beberapa feature dalam coveritlive yang tidak boleh digunakan dengan telefon bimbit seperti meluluskan komen pembaca. Satu cara untuk mengatasinya saya perlu juga menggunakan komputer. Agak sukar untuk saya menonton konsert di stadium (ops) sambil mengemaskinikan live-blog tersebut melainkan saya menggunakan live-blog di bilik kawalan. Selalunya mereka yang menggunakan live-blog di luar negara hanya menontonnya di rumah. Aniletto menggunakan live-blog ketika membuat liputan Pokok Demokrasi. Yang pastinya saya masih belum membuat sebarang keputusan muktamad mengenai di mana saya akan kemaskinikan live-blog saya.

Hari ini dan Ahad, Tirai Akademi Fantasia 7 (Bhg 1 & 2) akan disiarkan. Pelajar yang terplih menyertai Akademi Fantasia akan diumumkan. Seramai beberapa (ops) orang pelajar akan meneruskan pengajian mereka selain menjadi tontonan penonton. Gabungan akademik dan hiburan dijadikan taruhan untuk mengumpan penonton. Ada yang suka, ada juga yang tidak suka. Semuanya terletak di tangan penonton. Pilihan di tangan mereka. Mystarz(ops) juga ada elemen pendidikan dan hiburan tetapi jarang dipertikaikan oleh penonton berbeza dengan Akademi Fantasia yang terus diambil endah oleh penonton juga blogger. Siapa Pengetua AF juga semacam jadi topik utama yang wajib dibincangkan oleh mereka tetapi dalam waktu yang sama mereka tidak mengambil tahu siapa yang akan menerajui Mystarz(ops). Mungkin Akademi Fantasia lebih popular dari program realiti yang lain itulah sebabnya mereka mahu menjadikan ia sebagai topik perbualan dan perbincangan.

Mereka bebas untuk bersuara kerana suara mereka akan menjadi virus yang akan terus merebak menjadi wabak sepanjang musim Akademi Fantasia berlangsung. Biar orang bercakap mengenai kita kerana apabila orang tidak bercakap mengenai kita ada makna yang lebih mendalam yang perlu kita fikirkan. Maknanya kita sudah tidak relevan lagi. Online forum, blog, facebook, media arus perdana, majalah akan terus menyuarakan pandangan mereka. Kalau keputusan pilihan raya umum boleh dilanda tsunami kerana media baru, kenapa tidak keputusan Akademi Fantasia.

Saya gemar membaca blog yang ada kredibiliti untuk bercakap mengenai Akademi Fantasia berbanding blog yang sekadar menjadikan Akademi Fantasia sebagai platform untuk menjadi popular. Mereka boleh terus melontarkan pandangan mereka kerana pandangan sebagai penonton itu memang penting untuk produksi. Dari situ produksi mengetahui apa yang disukai dan tidak disukai oleh penonton. Selain blog, forum juga amat penting dalam melontarkan pandangan mereka mengenai program tersebut.

Baik atau buruk pun komen mereka, yang memberikan komen itu merupakan penonton dan mereka yang mengambil tahu tentang Akademi Fantasia.

Bercakap mengenai Pengetua, saya tiada jawapannya apabila setiap kali ditanya tentang perkara itu. Namun saya ada beberapa klu untuk mendapatkan jawapannya. Kata mereka, personaliti itu merupakan seorang lelaki, bukan warganegara Malaysia (non-Malaysian) dan tidak pernah memegang jawatan sebagai Pengetua sebelum ini. Siapakah Pengetua Akademi Fantasia 7 ?

1 Responses to Media Baru Transformasi Akademi Fantasia 7

  1. Elle Syeila Says:
  2. Paul Moss...can't be?

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger