Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Kembalinya Menuju Puncak di Konsert Akademi Fantasia

Entri oleh sultanmuzaffar 21 March 2009

Malam ini saya tidak akan buat "live-blog" Konsert Akademi Fantasia di sini. Malam ini mungkin merupakan malam terakhir saya menonton persembahan 14 pelajar secara langsung memandangkan berkemungkinan besar adanya penyingkiran pada malam ini. Saya mahu menonton dengan tenang. Lagi pun pada minggu hadapan saya berkemungkinan besar tidak berpeluang untuk menonton konsert kerana berada di Pulau Tioman untuk aktiviti kegemaran saya iaitu menyelam.

Belum pernah saya ketinggalan menyaksikan konsert Akademi Fantasia baik secara langsung mahu pun menonton di rumah sejak Akademi Fantasia musim pertama. Saya juga tidak pernah ketinggalan menulis ulasan saya tentang konsert tersebut setiap minggu. Nampaknya tradisi itu saya rosakkan hanya kerana DIVING. Mungkin juga ini makna transformasi pada saya.

Saya pasti persembahan 14 pelajar pada malam ini lebih baik daripada minggu lalu sekiranya mereka mahu melakukan perubahan yang mereka laung-laungkan. Bukan mudah membawakan dua lagu secara medley tetapi saya yakin mereka dapat melakukannya.

PELAJAR LELAKI

YAZID – Lelaki ini (Anuar Zain) + Fikirlah (Aizat)
ARIL – Benar-Benar (Adam) + Robot (Adam)
QHAUD – Bila Nak Saksi (Spider) + Lagu Untukmu (Meet Uncle Hussein)
SIDI – Selamat Ulang Tahun Sayang (Imran Ajmain) + Kukoo (Ferhad)
OBRI – Akan Tiba (Aliff) + Ada Untukmu (Nubhan)
HAFIZ – Cinta Ini Membunuhku (D-Masiv) + Toyol (Aznil)
AKIM – Satu (Dewa 19) + Buronan Cinta (The Lima)

Setiap pelajar mendapat lagu yang akan menguji vokal mereka selain bakat tarian mereka serta keupayaan mereka menguasai pentas. Seperti contohnya Yazid, sudah pasti saya mahu mendengar lagu berhantu Lelaki Ini di tangannya. Saya juga mahu melihat sejauh mana Aril menggunakan bakat tariannya dalam lagu-lagunya. Lagu Untukmu menjadi medan pertarungan Qhaud untuk membuktikan kehebatannya sementara saya mahu melihat lagu Kukoo di tangan Sidi. Obri beruntung kerana mendapat dua buah lagu yang boleh dikatakan agak popular juga. Jika Hafiz cemerlang minggu lalu, apakah minggu ini beliau akan meneruskan kecemerlangannya itu ? Dan pastinya gaya Akim saya tunggu-tunggu ketika membawakan lagu Satu dan Buronan Cinta.

Berdasarkan carta prestasi tenaga pengajar, Hafiz masih berada di tangga teratas dengan 7% diikuti dengan Akim dan Yazid masing-masing 5%. Mengapa peratus Hafiz jauh meninggalkan rakan-rakannya yang lain. Mungkin Hafiz lebih menumpukan perhatiannya di dalam kelas dan mengaplikasikan ilmu-ilmu yang dipelajari berbanding rakan-rakan lain.

PELAJAR WANITA

RUBISA – Dingin (Ziana Zain) + Gagap (Stacy)
CLAUDIA – Kumahu (Siti Nurhaliza) + Wanita (Siti Nurhaliza)
ADILA – Merawat Luka Terpendam (Liza Hanim) + Asyik (Amelina)
AISHAH – Coba (Faizal Tahir) + Gila (Mila)
ZIZI – Sembilu (Ella) + Wonder Women (Mulan Jameela)
RINI – Aku Sindarela (Amylea) + Kiblatku (Hazami)
ISMA – Jat Da Da Da (Dia Fadilla) + Hello (Farah Asyikin)

Begitu juga dengan pelajar perempuan iaitu Rubisa yang akan menggunakan lagu Dingin semaksima yang mungkin untuk menyerlahkan kehebatannya. Persembahan Claudia saya nanti-nanti kerana membawakan dua lagu Datuk Siti Nurhaliza. Minggu ini peluang Adila untuk keluar dari kepompongnya dengan lagu Merawat Luka Terpendam. Jika Aishah agak cemerlang minggu lalu, apakah minggu ini dengan sebuah lagu penyanyi lelaki, Faizal Tahir iaitu Coba beliau akan menyerlah lebih lagi ? Saya mahu melihat sama ada Zizi dapat membawakan lagu Wonder Women dan adakah Rini sudah bersedia dengan dua buah lagunya yang tidak begitu popular di telinga penonton ? Sama juga nasibnya dengan Isma yang mendapat lagu tidak begitu popular iaitu Jat Da Da Da dan Hello.

Berdasarkan carta prestasi tenaga pengajar, nampaknya Aishah, Zizi dan Isma berada di tangga teratas berbanding pelajar lain. Perbezaan mereka tidak besar dan ini membuktikan prestasi pelajar perempuan lebih sama-rata.

Teruskan mengundi pelajar kegemaran anda kerana malam ini berkemungkinan besar akan berlaku penyingkiran.

Ulasan Konsert Minggu Kedua Akademi Fantasia 7 akan dibuat dalam entri ini juga sekembalinya saya dari Stadium Seri Putra, Bukit Jalil.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger