Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 August 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Pertama Minggu Terakhir

Khai
Khai tidak berapa sihat semalam. Tekak belau bernanah dan berdarah. Namun demikian, beliau telah pun berjumpa dengan doktor dan mendapat rawatan yang sepatutnya.

Sahri
Kebanyakan pelajar melahirkan rasa terkejut dengan penyingkiran Sahri. Mereka agak sedih. Tetapi yang pasti, yang tinggallah yang berjaya ke Top 5.

Komen Persembahan Pelajar
Azizi
Kemunculan Liza tidak digunakan sepenuhnya oleh Azizi. Dalam teater juga, jika ada props di tangan, ia mesti digunakan. Saya pernah berlakon satu teater bertajuk “Rumah Kedai Jalan Seladang” dan saya perlu memegang satu buku, tetapi buku tersebut tidak saya buka dan tidak saya baca. Buku tersebut telah tidak diberi nyawa oleh saya sebagai pelakon teater tersebut. Begitu juga yang telah dilakukan oleh Azizi terhadap Liza. Liza telah tidak diberi nyawa olehnya. Jika tidak mahu digunakan lebih baik ditiadakan di atas pentas.

Nija
Pitching masih bermasalah. Terlalu banyak sumbang dalam lagu tersebut. Walaupun mendapat tepukan gemuruh sebenarnya penonton memberi tepukan kepada kesumbangan lagu tersebut bukan kelantangan suaranya. Untuk persembahan Konsert Akhir, beliau perlu melakukan sesuatu agar penonton menerima beliau sebagai seorang yang berkualiti untuk tersenarai di Top 5, Konsert Akhir.

Liza
Kedengaran salah seorang Tenaga Pengajar berbisik “Bagus !”. Walaupun beliau telah enjoy mempersembahkan lagu tersebut, namun masih tidak cukup riang. Kegugupan itu masih ada dalam diri Liza.

Khai
Sebutannya untuk lagu tersebut berbunyi tidak yakin. Tenaga Pengajar menasihatkan beliau agar mendengar chord lagu tersebut dan dari situ barulah seseorang penyanyi itu boleh menyanyi dengan baik.

Vince
Ada bahagian yang beliau terlupa lirik tetapi secara keseluruhan persembahan beliau agak baik. Apabila diumumkan pelajar yang mendapat tempat terakhir, beliau agak terkejut apabila namanya diumumkan. Liza bertanya mengapa boleh jadi sedemikian ? Freddie Fernandez menjawab, itu pilihan penonton. Saya menjawab, tanya sama Server SMS. Tempat keempat ialah Khai. Tidak mengejutkan kerana persembahan beliau yang gagal dipersembahkan dengan baik.

Lagu Baru
Kali ini mereka akan diuji dengan dua buah lagu. Sebuah lagu popular masa kini dan sebuah lagi lagu merupakan lagu yang dicipta khas untuk mereka.

Nija
Selagi Ada – Ning Baizura
Ning Baizura ? Mampukah Nija membawakan lagu Ning Baizura. Saya agak tergamam apabila mendapat tahu lagu yang akan beliau dendangkan minggu ini merupakan lagu Selagi Ada nyanyian asal Ning Baizura. Lagu ini memerlukan kawalan vokal yang mantap. Teknik pernafasan yang betul untuk memcantikkan lagi lagu ini. Jika teknik pernafasan yang tidak kemas digunakan, maka lirik lagu tersebut tidak akan kedengaran.

Lagu yang dicipta khas untuk Nija bertajuk Kenangan Pahit.

Khai
Seberapa Pantas – Sheila On 7
Lagu ini sesuai dengan jiwa Khai. Agak pantas dan ada unsur-unsur pop-rock. Beliau boleh menggunakan kelebihan yang beliau ada untuk melakukan satu persembahan yang bertenaga. Beliau perlu menjaga tempo lagu tersebut kerana apabila menyanyikan lagu rancak, sebutan juga kena terang agar mesej sampai kepada penonton.

Lagu yang dicipta khas untuk Khai bertajuk Pilu.

Liza
Pintaku Yang Terakhir - Dayang Nurfaizah
Kali ini Liza diuji dengan lagu yang memerlukannya menyanyi sahaja. Saya amat gembira apabila Liza diberikan sebuah lagu perlahan yang boleh menyerlahkan mutu vokalnya. Apa yang perlu beliau lakukan adalah melakukan latihan agar mutu vokalnya berkualiti tinggi. Mutu vokal Liza perlu digilap lebih lagi agar kualiti beliau layak untuk tersenarai sebagai Top 5. Lagu ini agak sukar buat Liza. Yang pasti Liza perlu mencari identitinya sendiri untuk membawakan lagu tersebut. Jika beliau rela menjadi klon Dayang Nurfaizah, maka penonton akan terus membandingkan cara nyanyian mereka berdua.

Lagu yang dicipta khas untuk Liza bertajuk Jangan Berpura.

Azizi
Piramid Cinta – Jai
Tempo lagu ini agak moderate. Tidak terlalu rancak dan tidak terlalu perlahan. Agak tidak sesuai dengan Azizi kerana Azizi sememangnya kurang gemar membawakan lagu bertempo rancak. Akan ada sedikit masalah untuk beliau mengejar tempo seperti yang berlaku dalam lagu Seribu Impian. Beliau kelihatan terkejar-kejar dalam lagu tersebut.

Lagu yang dicipta khas untuk Azizi bertajuk Habis Sudah Umpanku.

Vince
Pernah – Ferhad
Lagu R&B jenis balada ini tidak menjadi masalah kepada Vince. Vince memang terkenal membawakan lagu jenis ini. Jika dinilai dari segi kawalan suara pula, Vince memang selesa membawakan lagu ini. Jika lagu ini R&B, saya yakin tiada masalah untuk Vince.

Lagu yang dicipta khas untuk Vince bertajuk Tak Ingin Kehilanganmu.

Jamuan BBQ
Mereka mengadakan Jamuan BBQ untuk meraikan pelajar yang terpilih sebagai peserta ke Konsert Akhir Sabtu ini. Jamuan tersebut turut dihadiri oleh Tenaga Pengajar. Mereka sama-sama membakar sate, menyediakan salad, memotong buah dan lain-lain lagi. Sesekali berBBQ di luar banglo memang menyeronokan.

Di penghujung episod semalam, dipertontonkan adegan Sahri memakan kek coklat dan ketika beliau menggunakan basikal senaman. Kini tiada lagi Sahri untuk menggunakan basikal tersebut. Tetapi bukankah basikal senaman tersebut ditaja untuk semua pelajar agar dapat mempertingkatkan stamina mereka. Basikal senaman itu adalah untuk semua, bukan untuk Sahri sahaja. Liza dan Nija, anda perlu menggunakan basikal senaman tersebut pada minggu ini. Jika tidak lagu yang akan anda dendangkan pada hujung minggu ini akan jadi hancur !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger