Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 09 August 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Terakhir Minggu Terakhir

Kelas Tarian Linda Jasmine
Apabila ditanya oleh Linda berapa counting yang perlu mereka buat, yang menjawab hanyalah Khai. Khai bersungguh-sungguh dalam tarian dan ingin memperbaiki diri. Khai menjawab 2 8 and 1 extra. Saya wajar puji ketekunan beliau belajar tarian sejak hari pertama di Akademi. Cikgu Linda Jasmine turut memuji beliau dalam banyak kelas-kelas terdahulu. Linda turut menasihatkan Liza agar execution beliau lebih sharp. Perkara yang sama pernah ditegur oleh Anita Sarawak. Harap Liza mengambil perhatian teguran tersebut. Bukan tak boleh buat. Dah boleh Cuma kena perlu lebih sharp lagi.

Lagu Menuju Puncak versi Broadway memang menarik dan catchy. Saya suka arrangement lagu tersebut yang saya kira dilakukan oleh Aubrey Suwito. Nada Cikgu Linda agak garang apabila pelajar melakukan kesilapan. Macam mak tiri !

Aznil di Banglo Akademi Fantasia
Inilah kali pertama penggambaran dilakukan di dalam banglo Akademi Fantasia. Banglo tersebut akan menjadi kenangan kepada 12 pelajar Akademi Fantasia. Di situlah berlakunya segala kelas drama, tarian, vokal serta makan-minum mereka. Pembesar suara yang ditinggalkan oleh lima peserta terakhir di tempat biasanya diberi fokus kerana selepas ini tiada siapa yang akan menggunakannya. Menonton adegan ini seperti menonton Survivor Finale apabila dua peserta terakhir akan membuat ritual mengingati peserta-peserta yang telah tersingkir.

Komen Pengetua dan Tenaga Pengajar
Azizi
Lagu Piramid Cinta dendangan Azizi dibuat dengan sangat baik. Kawalan suara beliau mantap. Bahagian tinggi lagu tersebut berjaya disampaikan dengan baik. Showmanship beliau untuk lagu tersebut saya kira agak baik tetapi Puan Fatimah meminta beliau mengubah sedikit agar bersesuaian dengan mesej lagu tersebut.

Untuk lagu baru, showmanship beliau juga agak cemerlang. Lagu rancak yang catchy tersebut berjaya disampaikan dengan baik. Beliau perlu menambah beberapa ad-lib agar dapat mencantikkan lagi lagu tersebut.

Liza
Nyanyian Liza lebih meniru gaya penyanyi asal lagu tersebut. Walaupun begitu, mutu vokal beliau amat baik. Beliau terlalu terikut-ikut gaya penyanyi tersebut. Beliau tidak berusaha untuk menvariasikan lagu tersebut. Saya menasihatkan beliau agar mempunyai identiti sendiri dan menyanyi dengan penghayatan beliau sendiri. Penghujung lagu tersebut perlu diberikan impact yang berbeza agar penonton merasai feel beliau.

Begitu juga untuk lagu baru, Liza perlu mencipta stailnya sendiri. Itu lagu beliau bukan lagu penyanyi lain. Liza bebas untuk mencipta mood lagu tersebut.

Vince
Cara Vince mendendangkan lagu barunya juga agak baik. Showmanship beliau sangat first class. Setelah Sahri tersingkir, saya menyifatkan Vincelah yang paling layak untuk digelar sebagai seorang yang berani menvariasikan persembahan beliau. Beliau tidak takut untuk mencipta sesuatu yang baru untuk persembahannya. Tahniah !

Nija
Selagi Ada di tangan Nija nampaknya sudah baik. Beliau perlu menambah beberapa ad-lib agar dapat mencantikkan lagu tersebut. Showmanship Nija perlu bermakna dan bukannya pergerakan kosong. Teguran pedas dari Puan Fatimah menasihatkan mereka agar mempraktikkan apa yang telah diajar dan bukannya hanya menyimpan ilmu tersebut.

Lagu baru Nija berentak rock dan wajah Nija sewaktu mendendangkan lagu ini berbeza dengan wajahnya mendendangkan lagu Selagi Ada Cinta nyanyian Ning. Wajah beliau nampak puas apabila mendendangkan lagu rock. Encik Freddie turut mengesan Nija yang seakan-akan cuba menipu penonton dengan tidak mengeluarkan semua vokal beliau. Showmanship Nija untuk lagu ini mantap dan beliau enjoy membawakan lagu tersebut berbanding lagu Selagi Ada Cinta.

Khai
Pada pandangan saya, Khai masih belum benar-benar bersedia membawakan lagu baru tersebut. Masih terdapat sedikit masalah dari segi pitching. Secara keseluruhan penghayatan beliau untuk lagu tersebut saya kira sudah diperolehi. Lagu balada tersebut berjaya diperoleh moodnya oleh Khai.

Lagu Seberapa Pantas agak berjaya dibawakan oleh beliau. Seperti Nija, Khai sungguh selesa membawakan lagu ini berbanding lagu barunya. Showmanshipnya nampak menjadi. Seperti biasa, ia merupakan lagu rock, Khai tiada masalah membawakan lagu bercorak sedemikian.

Kenangan Akademi Fantasia
Di situlah tempat mereka berlatih tarian, drama dan sessi bertemu pengetua. Di situlah tempat mereka melatih teknik vokal. Di situlah tempat mereka makan dan minum selama lebih sembilan minggu. Di situlah tempat mereka bergurau senda.

ONE SHOT !
Semangat rakan mereka yang 12 orang itu diserap dengan satu jerita ONE SHOT ! Mereka tercipta setelah dilatih dan dipilih. Itu kelebihan Akademi Fantasia. Semangat rakan-rakan mereka diserapkan agar mereka dapat membuat persembahan dengan terbaik. Apa yang perlu mereka lakukan ialah tidak menyesal. Mereka perlu melakukan yang terbaik yang mereka termampu dan tidak menyesal dengan apa yang telah dipersembahkan. ONE SHOT !

Khai dan Nija
Khai dan Nija sama-sama berlatih lagu Menuju Puncak sambil Nemo bermain piano. Saya pasti akan merasa kehilangan melihat gelagat Nemo untuk minggu-minggu yang akan datang.

Hold On To Your Dreams
Lagu ciptaan Vince yang berbakat mengakhiri Diari Akademi Fantasia musim ini. Impian anda adalah untuk menjadi Penghibur. Buat yang Terbaik ! Pasti anda berjaya !

Dalam banyak-banyak komen, saya paling terharu apabila membaca komen ini :-

PERSONAL GRATITUDE TO SM:

THANKS FOR....
1. ...listening to our whims although sometimes I know it's too much.
2. ...not ridiculing our ideas even when they are kinda silly sometimes and you don't agree with us one bit.
3. ...teaching us how to savor the true meaning of freedom of speech..and for leading by example.
4. ...showing us a real life manner in which the freedom of press was taken advantage of.
5. ...reminding us the good/positive sides of Atie, Nana, Rosma and Liza those times when we were sure they were somekind of cunning little witches (looking back I find the whole thing funny).
6. ...turning our dislikes/hates towards Atie, Nana, Rosma and Liza into rasa SAYANG SANGAT..(we realized that they are not perfect after all and we are far from being angels ourselves).
7. ...for understanding our cries and complains when Rosma and Sahri were voted out.
8. ...for sharing our emotional ups and downs throughout Akademi Fantasia...our interests, happiness, sad,irritation, gladness, amazement, shocked, dissapoinment, anger, gloomy, tired of being angry, acceptance...nerve wrecking, cold sweaty palms and on to the the finals.
9. ...BEING THERE.

THANK YOU, SM.
Rina | 08.09.03 - 11:43 am |

Terima kasih kerana setia bersama saya.

::Ulasan Kemuncak Konsert Akademi Fantasia hanya akan tersiar pada hari Isnin, bukan pada hari Ahad seperti kebiasaan kerana saya memerlukan banyak masa untuk melakukan sedikit pembacaan serta memberikan ulasan yang terbaik untuk anda. Selain daripada itu, saya memerlukan hari Ahad untuk melihat dunia.::

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger