Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 August 2003

Wawancara bersama Sultanmuzaffar

Saya rasa, blog berbahasa Melayu yang paling popular pada masa ini merupakan blog sultanmuzaffar (SM). Bilangan pengunjungnya dalam masa satu hari sahaja sudah mampu membuktikan kata-kata saya ini. Beberapa artikel yang pernah keluar di sana, disebarkan dalam bentuk e-mail (contoh: Tanda-tanda anda diserang DEMAM AKADEMI FANTASIA), walaupun kredit tidak pernah diberikan sama sekali kepada penulisnya.

Saya akui bahawa sebelum SM menukar bentuk blognya kepada apa yang kita lihat sekarang, saya jarang sekali membaca apa yang ditulisnya. Saya tidak begitu menggemari bacaan blog dalam bentuk jurnal peribadi, yang saya anggap kebanyakannya yang ada pada hari ini adalah terlalu membosankan, malah merunsingkan (lebih-lebih lagi apabila ia ditulis oleh penulis yang kurang cekap menulis - tentang kehidupan mereka yang sudah sedia bosan). Tetapi pada hari ini, seperti beribu-ribu pembaca yang lain, saya mengikuti tulisan SM dengan setia hampir pada setiap hari.

SM, seperti saya adalah seorang yang low-profile. Jadi, mungkin ramai tidak mengenalinya secara peribadi. SM ini sebenarnya agak pemalu orangnya, pendiam dan hanya akan bersuara jika ditanya. Minat beliau terhadap seni agak mendalam, malah saya pernah melihat beliau berlakon dalam satu persembahan teater...

Berikut adalah wawancara saya dengan beliau. Saya harap apa yang dipersembahkan di sini akan membuat anda lebih mengenali dirinya secara lebih dekat lagi:


NZ: Muz, Boleh saudara perkenalkan diri saudara kepada para pembaca?

SM: Jika anda minta saya perkenalkan diri, saya paling suka beritahu tarikh lahir saya iaitu pada 1 April 1974. April Fool's Day ! Satu dunia celebrate. Dilahirkan di Hospital Besar Seremban, Negeri Sembilan. Anak sulung dari dua orang adik beradik. Keluarga yang agak kecil tetapi tanggungjawabnya berat. Sudah pun berumur 29 tahun dan memiliki Ijazah Sarjana Muda Teknologi Informasi. Belum ada keinginan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana, kerana bidang IT lebih baik buat Professional Certificates. Boleh main organ tapi sekarang tangan dah tak boleh sync dengan note music. Kini menjawat jawatan sebagai seorang Jurutera Multimedia Kanan di sebuah syarikat multimedia tempatan. Saya juga merupakan Naib Presiden Akar Gita Estetika, satu kelab kesenian di Kuala Lumpur yang berteraskan muzik, teater dan tari. Saya gemar menonton teater, pernah berlakon teater tapi kayu semacam ! Bila orang tanya ada degree IT tetapi minat seni, saya jawab saya guna dua bahagian otak secara maksimum !

NZ: Menurut pendapat saudara, apakah definisi sebuah Weblog?

SM: Weblog ialah sebuah tulisan peribadi yang diterbitkan di laman internet untuk dikongsi bersama. Weblog juga adalah tempat untuk berbual dan bercerita. Saya, sebagai contoh berbual tentang pengalaman-pengalaman saya yang pernah saya lalui serta tempat saya bercerita kepada pembaca saya tentang apa sahaja dan lebih baik sekiranya secara ilmiah dan ke arah positif.

NZ: Bolehkah saudara mencongak terdapat berapa ramai bloggers dari Malaysia yang aktif menulis. Adakah saudara menganggap rakyat Malaysia telah terdedah kepada fenomena blog yang telah melanda dunia sekarang ini?

SM: Terlalu ramai saya kira. Mungkin kerana terdapat blog yang bersifat peribadi yang tidak diwar-warkan kepada umum. Weblog yang tidak bersifat peribadi yang disiarkan kepada umum boleh kita peroleh daripada Petaling Street Project, Gengjurnal.net dan Volume Of Interactions: Great Malaysian Blog List. Fenomena blog masih baru di Malaysia, tetapi semakin berkembang. Ia seharusnya berkembang dengan lebih pesat lagi agar tidak banyak sedikit dapat mendidik rakyat Malaysia tentang pentingnya membaca dan juga mendidik pembaca tentang kebebasan bersuara. Kebebasan bersuara di Malaysia jauh beza dengan apa yang berlaku di Barat. Kebanyakan pembaca Malaysia tidak memahami prinsip tersebut dan jika mereka faham pun mereka tidak faham sebenar-benarnya.

NZ: Respon yang bagaimana yang sering saudara terima dari pembaca-pembaca saudara? Adakah mereka sering berinteraksi dengan saudara??

SM: Ada yang menyukai tulisan saya dan tidak kurang juga yang tidak menyukai tulisan saya. Yang bila di hadapan suka, di belakang mengutuk pun ada juga. Yang mengutuk bila satu-satu pendapat yang saya utarakan di sini tidak mereka sukai, dan kemudiannya memuji apabila kita sealiran pendapat pun ada juga. Ada baiknya. Tetapi saya lebih suka jika pujian itu diiringi dengan cara atau cadangan untuk memantapkan lagi isi weblog ini dan jika kutukan itu juga diiringi dengan cadangan lain agar sama-sama dapat manfaat. Bukan hanya mengutuk tanpa beri cadangan lain. Kata seorang bekas Presiden Amerika Syarikat Ronald Reagan, kalau anda ingin mengkritik, beri cadangan lain. Kalau tidak, lebih baik diam sahaja.

Saya sering berinteraksi dengan mereka melalui tagboard yang ada di weblog saya serta berutus email. Untuk bertemu belum berkesempatan lagi. Kawan-kawan rapat dengan saya kata, saya ada followers. Followers yang bagaimana saya sendiri tidak tahu.

*Untuk membaca isi kandungan selanjutnya, sila lawati laman Limau Nipis oleh Nizam Zakaria

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger