Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 09 August 2003

dipetik dari Berita Harian, Sabtu 9 Ogos 2003

KOMEN TENAGA PENGAJAR

Freddie Fernandez (Pengetua)
Liza:
“Pelajar yang paling jelas peningkatannya berbanding pelajar lain. Liza adalah contoh perubahan total sepanjang AF2003 berlangsung. Jika kita bandingkan dari konsert pertama, kini Liza lebih berkeyakinan, ada gaya. Sungguh memberangsangkan.”

Azizi:
“Dari mula lagi saya sudah nampak profesionalisme pelajar ini sebab dia ada pengalaman menyanyi di kelab. Dia tahu bagaimana nak bawa diri dan mempunyai suara yang baik. Kesimpulannya, Azizi punya segala potensi untuk menjadi penghibur berbakat,”.

Nija:
“Karektor adalah ‘selling point’ bagi pelajar ini. Dia comel, manja, kelakar dan memiliki vokal yang mantap. Paling lucu kalau dia cuba berbahasa Inggeris. Apapun, saya percaya ramai yang menyukainya kerana dia menampilkan dirinya sendiri. Banyak peningkatan dan kini Nija sudah pandai menari. Ini menunjukkan kelas yang diadakan cukup berkesan.”

Vince:
“Suaranya adalah taruhan utama dan pada masa sama pandai mencipta lagu, menari dan berlakon menjadi sandaran yang kuat untuk bergelar penghibur. Dia cepat belajar dan bijak orangnya serta melakukan sesuatu dengan caranya tersendiri. Dia memiliki bakat sejati seorang penghibur.

Khai:
“Saya dapati orang ramai suka dengan pakej Khai yang pendiam, suka senyum, mesra dan suaranya yang rock. Dengan keyakinan diri yang terbina, kini saya yakin kalau letak Khai seorang atas pentas pun dia boleh buat konsert rock dengan jayanya. Khai juga ada potensi jadi penghibur. Kalau dulu setakat tahu nyanyi kini dia cekap berinteraksi dengan penonton.”

Linda Jasmine (Guru Koreografi)
Liza:
“Peningkatan paling besar yang dapat saya lihat ialah Liza. Pun begitu dari segi vokal dan gaya persembahan masih belum sampai ke peringkat yang membanggakan. Seorang yang sangat pemalu tetapi masih banyak ruang untuk memperbaiki diri.”

Azizi:
“Emosi tetapi memiliki vokal yang bagus. Kalau dia dalam mood yang betul, persembahannya memang mantap. Walaupun hanya berdiri tegak, auranya sebagai penghibur nyata timbul. Tapi Azizi kurang menyerlah jika menari dalam kumpulan, dia adalah seorang yang sesuai bergerak solo.”

Nija:
“Menunjukkan banyak peningkatan dari segi gaya persembahan tapi masih ada rasa malu-malu. Dia juga memahami idea sesuatu gaya persembahan tapi kadang kala hilang punca apabila berada di pentas.
Tapi yang pasti, Nija kini pandai menari dan penuh keyakinan diri.”

Vince:
“Multi talented, memiliki bakat kepemimpinan yang terserlah juga ada naluri semula jadi untuk mengajar. Boleh menari, cuma kurang groove walaupun pergerakannya kuat dan tajam. Vince perlu lebih relaks untuk mendapatkan flow yang baik.”

Khai:
“Seorang lagi pelajar yang menunjukkan peningkatan memberangsangkan. Berbanding dulu, saya sendiri tidak menyangka yang dia ada pelbagai lagi bakat yang tersimpan dalam dirinya terutama ketika menari. Jadi kami kena bantu bangkitkan bakat yang tersimpan itu untuk keluar sepenuhnya.”

Siti Hajar (Guru Nada Suara)
Liza:
“Suaranya sesuai membawakan banyak rentak lagu cuma belum cukup matang lagi. Liza perlu lebih banyak pendedahan dan saya percaya kalau lebih lama saya melatihnya, Liza mampu memberikan kejutan yang memeranjatkan sebagai seorang penghibur.”

Azizi:
“Pelajar dengan suara yang cukup unik. Tapi memandangkan sudah terlalu banyak pendedahan dan pengalaman membuat persembahan, agak lambat sikit menerima teknik latihan yang diberikan. Dia sudah serasi dengan gayanya yang tersendiri. Apapun, Azizi mampu menjadi penghibur yang baik satu hari nanti.

Nija:
“Nija punya suara yang kuat dan lantang, tapi hanya beberapa rentak saja yang sesuai dengan vokalnya. Dia belum matang dan masih banyak ruang untuk ‘grooming’. Satu kelemahan yang jelas pada pelajar ini ialah ‘pitching’ nya yang selalu lari. Jadi nasihat saya, untuk menjadi penyanyi yang baik gunakan deria telinga kita dengan cukup baik dan tidak mengharapkan telinga orang lain untuk menegur.”

Khai:
“Masih kurang pendedahan, banyak menyanyi tetapi kurang ilmu nyanyian dan hanya terdedah kepada satu bentuk lagu saja iaitu Rock. Saya tahu jauh di sudut hati, Khai ingin mencuba lagu asli berentak ghazal cuma belum ada peluang. Apapun, Khai menunjukkan peningkatan baik dan kalau terus dilatih dia boleh pergi jauh lagi.”

Vince:
“Bertuah kerana dilahirkan dengan ilmu muzik, jadi tiada masalah dengan lagu dan dia tahu arah mana untuk dituju. Suara Vince sebenarnya biasa saja tetapi kerana kemampuannya melakukan ad-lib dan berani menjelajah rentak baru, persembahannya menampilkan kelainan. Mampu menjadi penghibur yang baik.”

Adnan Abu Hassan (Guru Vokal)
Liza:
“Pelajar yang paling meningkat prestasinya, mungkin bukan yang terbaik tetapi dari segi peningkatan, membanggakan. Cuma masalah akan timbul kalau dia gementar. Jika kelemahan itu dapat diatasi tiada masalah kerana Liza punya pakej yang cukup.”

Azizi:
“Dia profesional dan mampu mengawal pentas dengan baik. Saya yakin, Azizi mampu buat yang terbaik berbekalkan pengalamannya sebelum ini. Lagipun persembahan selama 15 minit bagi setiap peserta cukup mencabar dan dia boleh lakukannya.”

Khai:
“Dia ni ala ‘pop star’ dan semua orang suka padanya. Tapi masih banyak perkara yang perlu digilap.
Apapun dia seperti ada kuasa memukau dan karisma ketika beraksi di pentas, jadi jaga-jaga dengan pelajar ini,”.

Nija:
“Penyanyi wanita yang unik di AF dan semua orang suka padanya. Kalau kita lihat dia di TV seolah-olah semuanya yang ada di sekelilingnya adalah rock, rock dan rock. Dia ada suara yang baik dan saya harap dia dapat memberikan persembahan yang baik nanti.”

Vince:
“Dia adalah pilihan paling panas sekarang ini dan punya karisma seperti Khai. Vince nampak selesa beraksi di pentas dan dia tahu bagaimana untuk blend dengan baik apabila berhadapan dengan kamera.”

Fatimah Abu Bakar (Guru Seni Persembahan)
Liza:
“Sangat bangga dengan Liza yang saya anggap seperti ‘survivor’ di kalangan pelajar. Perubahan pada dirinya sangat ketara dan kini dia sudah tidak takut untuk mencuba walaupun sifat malu itu masih menebal dalam dirinya.”

Nija:
“Dia sebenarnya pemalu dan cuba berlindung di sebalik watak ‘rockers’ nya. Kalau kita lihat karektornya seperti anak manja tetapi hakikatnya dia bukanlah pelajar termuda di AF cuma cara dia dibesarkan begitu. Saya suka sangat dia ni kerana dia ‘never say no’ walau disuruh buat perkara yang memalukan baginya.”

Azizi:
“Sangat tenang dan terkawal tapi perlu diingat dia ni agak sensitif orangnya dan suka merendah diri.
Tapi kerana dia bersikap profesional dia tahu bagaimana untuk menyembunyikan emosi itu. Punya potensi besar untuk bergelar penghibur berjaya satu hari nanti.”

Khai:
“Manis orangnya dan sedap dipandang mata. Saya rasa Khai bakal menjadi bintang pop yang popular kerana dia punya pakej. Apa pun Khai perlu banyak perbaiki vokal sebab suka sangat lagu berentak rock.”

Vince:
“Dia ni ‘heart-breaker’ itulah maklum balas yang saya terima daripada rakan yang lain. Kelebihan Vince terletak pada ilmu muziknya. Selain itu, dia cepat belajar dan bijak. Tapi berjaga-jaga, Vince sebenarnya seorang yang sensitif dan bijak berselindung di sebalik lawak jenaka serta tawanya.

UNDI DENGAN BIJAK !

1 Responses to

  1. welcome to the wow gold, cheap WoW Power Leveling, service site,wotlk gold buy cheap wow gold,wow gold,world of warcraft power leveling buy wow gold

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger