Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 August 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Kedua Minggu Terakhir

Vince
Vince seorang yang gemar mengusik rakan-rakannya. Lepas satu, satu akn diusiknya. Mungkin untuk menghilangkan pressure yang ada di dalam dirinya setelah mengetahui berada di tangga kedua terakhir selepas Konsert VIII Sabtu lepas. Jika demikian, sewajarnyalah Vince mengurangkan stressnya itu.

Kelas Tarian
Koreograf tarian pada minggu ini untuk lagu Menuju Puncak agak menarik. Cikgu Linda Jasmine berusaha bersungguh-sungguh untuk mereka satu koreograf yang berbeza dari sebelumnya. Beliau turut mengingatkan mereka agar tidak melakukan kesilapan sewaktu siaran langsung. Sepatutnya tiada kesilapan yang berlaku kerana ia akan ditonton oleh ramai orang.

Kelas Teknik Vokal Siti Hajar
Vince
Lagu baru Vince agak baik mutunya. Melodinya agak catchy dan mempunyai sentuhan world music. Sesekali ia kedengaran seperti lagu biasa yang dinyanyikan oleh Zainal Abidin. Ia tetap diberi sentuhan R&B oleh Vince pada bahagian ad-lib.

Azizi
Lagu baru Azizi berentak agak rancak dan moderate temponya. Melodinya juga agak catchy. Oleh kerana lagu ini lagu baru jadi saya cuba meneliti lirik yang dinyanyikan oleh Azizi. Malangnya suara Azizi yang tidak jelas menghalang saya berbuat demikian. Sebutan Azizi perlu diperbaiki. Kata Siti Hajar, lagu tersebut akan boleh membuat penonton enjoy dan ikut bertepuk tangan bersama-sama.

Liza
Lagu baru Liza agak moderate rentaknya. Lagu tersebut lagu attitude. Seperti Azizi, saya perlu memberi pendengaran yang teliti kepada sebutan Liza. Liza juga perlu memberi penekanan kepada sebutan huruf “s”. Adakalanya sebutan itu kedengaran berlebihan. Saya hampir pasti suara Liza ada peningkatan walaupun tidak banyak beza dengan artis-artis yang ada di Malaysia sekarang.

Khai
Sekali lagi Khai diuji dengan lagu balada yang agak slow tetapi lebih sesuai untuk Khai berbanding lagu Vida. Siti Hajar menitikberatkan tentang sebutan lagu tersebut.

Nija
Lagu baru Nija agak tinggi nadanya sesuai dengan vokal beliau. Ada sentuhan rock pada lagu tersebut. Melihatkan sessi latihan semalam, saya dapat merasakan beliau gembira mendapat lagu tersebut berbanding lagu Selagi Ada Cinta.

Kelas Vokal Adnan Abdu Hassan
Nija
Sumbang ! Lagu Selagi Ada memang merupakan lagu killer untuk Nija. Penyanyi asal lagu tersebut ada identitinya tersendiri yang ada hanya satu di Malaysia yang mana beliau bersuara soprano. Kalau ada pun duanya mungkin hanya Syafinaz. Suara soprano memerlukan teknik pernafasan yang betul. Sejak minggu-minggu terdahulu, Nija sering menghadapi masalah melontarkan suaranya dari tempat yang betul. Nasihat saya, Nija perlu mempelajari melodi lagu tersebut dengan tekun agar tiada masalah pitching sewaktu Konsert akhir kelak.

Vince
Vince tiada masalah membawakan lagu Pernah nyanyian asal Ferhad. Asalkan beliau tidak terlalu over-doing. Struktur melodi asal lagu tersebut perlu dikekalkan jangan hingga merosakkan lagu tersebut. Semalam, sewaktu saya mendengar latihannya, saya dapat merasakan lagu tersebut seakan-akan lagu baru yang tidak pernah dinyanyikan oleh Ferhad. Benar-benar berbeza dilakukan oleh Vince.

Liza
Mantap ! Teknik pernafasan Liza harus diperbaiki. Lagu ini agak sesuai dengan Liza. Tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah, tetapi range melodi lagu ini agak berbeza-beza. Liza harus pandai menggunakan vokalnya untuk mencantikkan lagu tersebut. Suara Liza sudah mula terserlah, yang perlu digilap ialah keyakinannya.

Kenapa ? Nak Pass ya ?
Gaya Aznil memang melucukan. Saya tersenyum sendirian. Dari sumber yang boleh saya percayai, memang kecoh semalam di ASTRO berkenaan pass tersebut. Siapa yang ingin menonton, anda boleh mengejar skuad Perodua ERA, call ERA, call BeatTV, call Muzik@RIA, menjadi saudara-mara Pelajar Akademi Fantasia dan menjadi Penaja AF.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger