Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 August 2003

Drama Merdeka ERA I

Pengenalan : Drama ini akan di keudarakan setiap hari pada jam 8.30 pagi dan ulangannnya pada jam 8.45 malam. Drama Merdeka ERA ini akan dilakonkan oleh 12 pelajar Akademi Fantasia.

Sinopsis :
ERTI SEBUAH PENGORBANAN
Drama ini mengisahkan tentang seorang gadis remaja, Iera yang terjerat dalam dilemma percintaan tiga segi antara dirinya dan dua orang jejaka. Lantas dia mengadu pada opahnya tentang masalah yang dihadapinya. Opah yang mendengar kesulitan cucunya cuba membantu Iera dengan menceritakan kisah silam yang pernah dilaluinya di zaman keganasan komunis.
Drama ini cuba memaparkan penderitaan pada zaman keganasan komunis di Kampung Sungai Siput yang telah membawa pengisytiharan darurat ke seluruh negara. Watak utama dalam drama ini ialah Siti Salmah yang merupakan seorang wanita, yang mempunyai semangat juang yang cukup kental dalam memperjuangkan martabat bangsa. Dalam masa yang sama juga, Siti Salmah dicintai oleh dua orang sahabat baiknya, iaitu Atan dan Ah Boon. Pengorbanan yang cuba ditonjolkan dalam drama ini bukan sahaja dalam percintaan dan persahabatan malah amat penting dalam memperjuangkan kemerdekaan tanah air. Keseluruhannya drama ini diselitkan dengan semua elemen, iaitu unsur tragis, semangat juang, persahabatan, percintaan dan perpaduan kaum antara penduduk Sungai Siput.

Barisan pelakon :
Vince - Ah Boon
Nana - Opah
Rosma - Iera
Atie - Siti
Khai - Atan (Hassan)
Nija - Nek Jenab/Pencerita
Adi - Samad
Shari - Bapa Ah Boon/Pencerita
Aza - Mak Ah Boon
Azizi - Komunis
Liza - Mak Milah
Burn - Muthu


Drama ini dibuka apabila Ira berada di rumah neneknya dan beliau menceritakan mengenai dilemanya untuk memilih pasangan yang sesuai dengannya. Lalu neneknya teringat akan kisah yang
berlaku pada tahun 1948 di sebuah kampung di Sungai Siput. Ketika itu Siti dan Atan sedang bermadu kasih di tepi sebuah sungai di mana Siti, menyuarakan kebimbangannya akan suasana darurat ketika itu. Manakala Atan pula mencurahkan perasaan hatinya kepada Siti.

Apa yang akan berlaku seterusnya ?

Terima Kasih VAD yang mendengar ERA pada hari ini.
Laman Rasmi : Drama Merdeka ERA

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger