Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 15 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 03 Episod 05
Marsha mengambil tempat Cikgu Siti Hajar mengajar rakan-rakannya berlatih. Kemudiannya tempatnya diambil oleh Felix. Apa yang lawaknya. Tidak ada benda yang boleh diketawakan di sini. Nak senyum pun tak boleh.

Mereka telah diberi satu tugasan iaitu untuk berlawan marah. Pesertanya ialah Aidil dan Akma. Kenapa hanya Aidil dan Akma ? Apakah mereka telah berjaya melepasi proses saringan dan terpilih menjadi peserta akhir atau pun mereka telah didenda ? Jadi, tak seronok juga lah kerana peserta telah dipilih sejak awal. Aidil buat selamba sahaja. Kma bila marah nampak jugalah ekspresi muka beliau. Dengan wajah tanpa make-up, memang nampak pucat saja muka dia. Penghayatan Akma sampai ke penghujung. Tidak seperti Aidil yang tersenyum-senyum. Dalam marah ada senyum-senyum sinis beliau.

Mawi menerangkan tentang mesej lagu Gadis Melayu. Beliau mengatakan lagu tersebut agak biasa dan straight-forward. Lirik lagu tersebut juga sudah terlalu mudah menceritakan keseluruhan mesej lagu tersebut. Penyampaiannya tidak sukar kerana mudah difahami.

Amylea juga menerangkan tentang lagunya, Ekin menerangkan lagu tersebut amat sedih. Amy menerangkan bahawa lagu Asmaradana sebuah lagu yang rancak tetapi masih menggambarkan tentang cinta. Idayu juga merupakan sebuah lagu sedih.

Cikgu Marlia menjelaskan tentang teknik untuk mencuri nafas dalam sesebuah persembahan. Setiap pelajar harus tahu bila dan di mana untuk mengambil nafas tanpa disedari oleh penonton. Itu antara teknik yang perlu dibaiki.

Apa kesudahan perselisihan faham antara Idayu dan Reza. Pertemuan Encik Hasrul dan Reza telah meleraikan segala kekusutan antara mereka. Reza yang gemar bergurau menganggap ianya hanyalah gurauan. Ia selalu dilakukan kepada semua pelajar termasuk Idayu. Entah mengapa pada hari tersebut Idayu telah terasa hati. Perempuan, biasalah tu. Ada hari-harinya yang serba tidak kena. Idayu dipanggil dan berkata semuanya sudah selesai. Tetapi perempuan, belum tentu juga betul-betul selesai.

Kelas Vokal Cikgu Adnan
Nyanyian Aidil untuk lagu Nak Dara Rindu baik. Ada style beliau sendiri. Tetapi Aidil harus mengeluarkan vokalnya. Vokalnya tidak begitu jelas kedengaran. Suaranya tidak mantap dan bertenaga.

Akma harus mencorakkan style persembahannya lagi. Cara nyanyiannya masih biasa dan tiada kelainan. Akma harus tahu mempelbagaikan teknik nyanyiannya untuk lagu tersebut.

Ekin mendapat sebuah lagu yang penuh dengan penghayatan. Lagu terebut sekiranya mampu dibawakan oleh Ekin tentunya sesuatu yang amat menarik. Lagu tersebut jika jiwanya cukup, persembahannya nanti bakal mantap. Buat masa ini, nyanyiannya sudah cukup baik.

Fuad ingin melakukan improvisasi kepada lagu tersebut. Cikgu Adnan melarang kerana lagu inang tidak perlu improvisasi. Amylea tidak menyanyikan keseluruhan lagu tersebut, hanya di penghujungnya sahaja. Amy kelihatan mencuri nafas pada tempat yang salah untuk lagu Asmaradana. Beliau telah ditegur kerana kesalahan tersebut. Nyanyian Marsha juga agak baik kecuali kena sebut betul-betul. Tidak begitu jelas.

Dalam Kelas Koreografi Cikgu Linda Jasmine, setiap pelajar telah dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu grup Fuad dan grup Reza. Mereka dikehendaki untuk melakukan rutin tarian sebanyak 4 set dalam kiraan 8. Grup Reza telah menghasilkan sebuah gerakan yang menarik. Formasi mereka juga menarik dan kreatif.

Grup Reza pula menghasilkan sebuah formasi yang basi dengan gerakan tarian Mas Can’t Get Outta My Head. Tarian mereka juga tidak sharp dan silap kiraan.

Perubahan pada Menuju Puncak hanyalah kedudukan pelajar yang sebelum ini berpasangan tetapi kini lebih kepada perseorangan. Asas gerakan masih sama seperti minggu sudah.

Untuk mendapatkan keputusan pertandingan berlawan marah, setiap pelajar harus mengundi rakan-rakan mereka sendiri mengikut konsep Survivor. Keputusan akan diumumkan pada Diari malam.

Sham Kamikaze juga telah dipanggil masuk ke Akademi untuk mengajar para pelajar tentang kepentingan dan asas-asas penyanyi latar. Dalam konsert-konsert sebelumnya, terdapat penyanyi latar yang menyaingi penyanyi utama. Masalah tersebut harus diatasi. Sham telah memilih sendiri penyanyi latar untuk setiap pelajar mengikut kesesuaian mereka.

Diari Akademi Fantasia Minggu 03 Episod 06
Pada malam ini Diari tidak banyak yang menyeronokkan. Idea untuk persembahan Yazer ialah beliau inginkan spot light dan beraksi seperti sedang menulis lagu. Menggunakan sketsa semacam sebuah persembahan yang membosankan jika tidak kena gayanya. Saya lebih suka sekiranya Yazer sekadar berdiri dan menghayati lirik lagu tersebut tanpa apa-apa sketsa yang menyemakkan.

Lagu Aidil agak perlahan, oleh itu senang untuk menjadi sebuah persembahan yang membosankan. Lagu tersebut agak klasik maka Aidil harus menampilkan sebuah imej yang agak klasik. Sekiranya beliau memakai baju Melayu yang berpotongan klasik tentu lebih hebat. Cikgu Ee mencadangkan kepada beliau untuk beraksi berdasarkan lirik lagu tersebut. Secara tidak langsung ia akan dekat kepada penonton. Lagu Nak Dara Rindu memang sedap dan perlu dihayati dengan baik oleh Aidil.

Susulan daripada pertandingan marah yang dibuat tengahari tadi, keputusannya telah pun diketahui. Akma mendapat undian yang paling banyak mengatasi Aidil. Hukuman ke atas Aidil ialah apabila semua pelajar harus memarahi Aidil kerana tidak melakukan yang sebaiknya. Aksi-aksi marah yang dibuat oleh pelajar juga tidak menjadi.

Kelas Seni Persembahan
Reza menyanyi seperti tiada emosi. Gaya tersebut sama seperti Ariel dari Peterpan. Nampak tiada energy dalam persembahannya. Reza harus mencuba formula lain untuk memberikan persembahan yang lebih baik dan menghiburkan.

Perwatakan Fuad untuk lagu Gerimis Di Lautan amat tidak kena dengan lagu tersebut. Kesilapan menukar melodi lagu semacam tidak hormat kepada lagu tersebut. Terjemahan liriknya juga tidak kena.

Kelas Nada Suara
Cikgu Siti Hajar mengajar tentang cara berdiri dan proses sebutan yang lebih betul. Sama seperti kelas-kelas terdahulu.

Latihan persembahan untuk Felix masih banyak yang boleh dibaiki. Lagu Memori Bahagia memang sebuah lagu yang bagus. Felix harus menekankan mesej-mesej dalam lagu tersebut. Suara Felix juga seperti masih lembut dan tidak cukup power seperti suara Sahri.

Latihan untuk Mawi juga masih banyak yang boleh dibaiki. Latihan pertama agak meyakinkan. Cikgu Siti Hajar menyarankan agar lebih agresif dan setiap sebutan perlu lebih sharp.

Vince & Khai Kembali
Melihatkan Vince dan Khai kembali ke dalam banglo Akademi Fantasia merupakan satu kenangan yang paling manis. Mereka melawat ke sekeliling banglo tersebut. Satu-satu tempat di lawati oleh mereka. Pelajar Akademi Fantasia turun dan bertemu dengan mereka. Semacam tiada keseronokan apabila mereka kali pertama bertemu.

Khai menasihatkan mereka yang di dalam Akademi Fantasia hanyalah fantasia. Realiti sebenarnya adalah di luar dari Akademi Fantasia. Semangat kerjasama Akademi Fantasia merupakan elemen yang amat penting dalam Akademi Fantasia. Sewajarnya kehadiran mereka tepat pada masanya. Semangat tersebut harus dipulihkan dengan segera. Baru minggu ketiga seakan semangat kerjasama itu semakin hilang dan persaingan mula timbul.

Vince mencadangkan mereka agar menyelesaikan segala masalah mereka secara bersama dan inilah keluarga mereka selama 3 bulan yang akan datang. Untuk menghilangkan rasa gemuruh anggap pentas sebagai padang permainan kita. Mana-mana artis pun pasti merasa gemuruh. Manakala untuk menghafal lirik kita hendaklah faham jalan cerita lirik tersebut.

Secara keseluruhan, segmen kembalinya Vince dan Khai ke banglo Akademi Fantasia tidak memberikan kesan yang mendalam kepada penonton. Mungkin kerana terlalu singkat atau pun tiada idea untuk mencantikkan lagi lawatan kembali tersebut.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger