Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 20 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 04 Episod 01
Bagaimana keadaan Akademi Fantasia setelah ketiadaan Fuad ?

Di dalam kad wasiat dari Fuad yang telah dibacakan oleh Yazer, beliau meminta maaf kepada Azlif & The Gang. Untuk apa ? Tidak perlulah diperjelaskan di sini. Saya anggap sudah tutup kes. Hadiah yang paling besar untuk Yazer ialah sebuah persahabatan.

Yang menarik apabila tiada komen untuk Mawi dan Akma. Kedua-duanya adalah antara pelajar yang mendapat perhatian lebih dari Pengetua M.Nasir. Akma pernah dipuji kerana memberikan persembahan yang membanggakan, manakala Mawi adalah saingannya yang paling sengit.

Ketiadaan Fuad memberikan sedikit kelainan dalam Akademi apabila Aidil menunjukkan wajah pemilik Tiger Balm yang ada di atas kotak tersebut. Bagaimana pula dengan persembahan lagu tema Menuju Puncak apabila tiada pelajar yang membuat ad-lib. Tentu ada sedikit perbezaan.

Kelas Motivasi Dr. Azahari
Nama adalah jenama. Nama yang dibawa oleh setiap pelajar merupakan simbol pengenalan untuk setiap penonton. Oleh yang demikian, setiap pelajar harus tahu untuk meletakkan nama tersebut di dalam peta pesada seni tanahair. Berdasarkan nama, secara tidak langsung seseorang penonton sudah boleh mengagak mereka jenis yang bagaimana.

Apa yang mereka boleh nilai sekarang hanyalah luaran. Maka menjadi tanggungjawab pelajar untuk menjaga keterampilan, sikap dan pemikiran mereka sendiri. Bagaimana cara mereka membawa diri mereka di khalayak ramai. Bagaimana mereka menjaga budi bahasa mereka serta cara mereka mengawal perasaan mereka.

Kemunculan seorang penyanyi antarabangsa ke dalam Akademi Fantasia. Mereka berpeluang untuk bertanyakan beberapa soalan-soalan FAQ tentang gemuruh dan tips sebelum mula membuat persembahan.

Tribute Untuk Fuad
Ketiadaan Fuad amat saya alu-alukan. Harus diingat, permainan ini namanya Akademi Fantasia. Dalam Akademi Fantasia, personaliti dan vokal merupakan faktor utama untuk terus kekal lama di sini. Fuad mempunyai mutu vokal yang bagus. Terbaik dan paling konsisten di antara semua pelajar lelaki. Sayangnya personaliti beliau kurang menyenangkan. Sikapnya yang agak over seperti apa yang telah dipertontonkan di dalam Diari dan Diari Xtended tidak mampu membiarkan beliau kekal lama. Apabila berucap di depan kamera macam over gila. Lagi satu perkara yang membuatkan saya tidak menyukainya ialah isyarat tangan yang telah digembar-gemburkan pada minggu lepas.

Fuad harus membuktikan yang vokal beliau mampu menapak lebih jauh daripada pelajar yang masih kekal. Itu aset yang beliau ada sekarang dan harus dipergunakan sebaik mungkin. Semoga beliau terus sukses.

Diari Akademi Fantasia Minggu 04 Episod 02
BBQ yang sepatutnya diadakan di luar banglo telah ditukar ke dalam banglo kerana hujan. Lampu taman tajaan telah pun siap dipasang. Agak-agak menyesal tak penaja lampu taman tersebut. Tidak mengapalah. Ia tetap boleh digunakan oleh para pelajar yang balik lewat-lewat malam.

Segala persiapan perlu dilakukan oleh para pelajar. Dalam pada itu, berlaku satu kemalangan bila mana Amylea telah terpotong jarinya. Beliau telah dihantar ke klinik berdekatan dan telah mendapat 4 jahitan. Pada hari Selasa, luka tersebut akan dicuci dan pada hari Jumaat balutan tersebut akan dibuka. Jika tidak, pada hari Sabtu, beliau akan membuat persembahan dengan jari berbalut.

Seperti kebiasaan, pada hari Isnin adalah hari timbangan berat badan. Mawi 56kg, Reza 50kg, Kefli 52kg, Aidil 65kg, Felix 64kg, Yazer 73kg, Amylea 42kg, Akma 52kg, Amy 57kg, Ekin 43kg dan Marsha 50kg.

Penilaian Tenaga Pengajar
Menurut Cikgu Ee, alasan perlu menari dalam lagu bukanlah alasan yang terbaik untuk melepaskan diri sekiranya berlaku kesilapan pada lagu mereka. Begitu juga sebaliknya. Persembahan Marsha semacam tidak blend antara step dan movementnya.

Aidil ditegur kerana tidak menggunakan props yang telah disediakan. Beberapa masalah lain apabila lenggok dan tempo lagu tersebut yang tidak dibuat dengan betul. Beliau tidak memberikan tumpuan sepenuhnya dalam persembahannya.

Persembahan Amy tidak banyak membantu vokalnya. Teknik pernafasannya perlu dibaiki kerana banyak bahagian dalam lagu tersebut yang beliau kelihatan semput. Menurut Cikgu Linda, berdasarkan usaha yang telah dibuat untuk lagu tersebut, pujian harus diberikan kepadanya.

Yazer perlu memberikan tumpuan untuk memahirkan lagi teknikal pada nyanyiannya. Pada saya nasihat ini perlu juga diberikan kepada Mawi. Kebolehan pelajar untuk memberikan rasa kepada lagu yang telah diberikan perlu ditingkatkan.

Kefli telah mencipta satu teknik yang mana sumbang pada keseluruhan lagu. Lagu tersebut tidak sukar menurut M.Nasir tetapi tidak berjaya dilaksanakan olehnya. Amylea harus lebih menitik-beratkan soal tempo dalam persembahannya.

Akma harus menggali x-factor yang ada dalam diri beliau dan diketengahkan dalam persembahannya yang akan datang. Benar, x-factor yang kurang pada diri Akma. Persembahannya hambar dan tidak berjaya menarik perhatian penonton.

Felix mempunyai tone yang baik tetapi mendatar. Nyanyiannya sungguh jujur dan sedap tetapi penghayatannya kurang. Beliau tidak memberikan tekanan dalam lagu tersebut. Persembahannya sama sahaja dari awal sehingga akhir.

Masalah pitching pada Ekin agak ketara walaupun dinamik vokalnya agak baik. Beliau harus berjaga-jaga terutama apabila pada bahagian yang tinggi kerana adalakalanya menjadi sharp. Menurut Cikgu Marlia, Ekin harus mendisiplinkan dirinya dalam melakukan proses pembelajaran. Ekin nampaknya tidak begitu serius dan bersungguh-sungguh mempraktikkan apa yang diajar oleh tenaga pengajar.

Nyanyian Mawi agak baik cuma pada beberapa bahagian ada tempo yang tidak betul. Menyanyi menggunakan minus one, seseorang penyanyi harus mengikut CD yang dimainkan. Idayu masih malu-malu untuk menari. Beliau masih menahan-nahan dirinya dari terus membuat persembahan dan memberikan 100% kepada penonton. Persembahan nyanyian Reza agak tiada ekspresi. Lirik lagu tersebut agak tinggi maknanya tetapi tidak dimanafaatkan oleh Reza.

Lagu Baru
Idayu - Tiada Lagi Tangisan (Aishah)
Felix - Aku Semut Merah (Mercy's)
Amylea - Don’t Know Why (Norah Jones)
Reza - Senandung Semalam (Jamal Abdillah)
Marsha - Tunggu Sekejap (P.Ramlee)
Kefli - Seksa (Ukays)
Akma - L.O.V.E (Natalie Cole)
Aidil - Suratan Atau Kebetulan (Kenny Remmy Martin)
Ekin - Antara Dua (Farah AF2)
Mawi - Nour’el Ain (Amr Diab)
Yazer - Nyanyian Serambi (Ramli Sarip)
Amy - Bilang Saja (Agnes Monica)

Ulasan Lain :
AF3-Kambing Laut
AF3-sikapitan

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger