Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 07 Episod 05
Ulasan selanjutnya, sila ke Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata.

Diari Akademi Fantasia Minggu 07 Episod 06
Prebet Lapuk Melapor Diri
Setiap orang dari pelbagai pangkat telah melapor diri di Akademi Fantasia pada hari ini.

Kelas Tarian Cikgu Ee
Marsha bakal membawakan lagu Jambatan Tamparuli. Oleh yang demikian lagu tersebut perlu dibantu dengan tarian Sumazau. Setiap pelajar perlu membantu untuk lagu tersebut. Cikgu Ee telah mengajar langkah asas untuk lagu tersebut. Langkah-langkah asas tersebut tidaklah sesusah mana. Agak mudah sahaja. Ada kecenderungan dari kefli untuk semakin mengecilkan pergerakan tangannya. Beliau telah diminta agar tidak mengurangkan kepakan tangannya sehingga nampak lebih cute dari Amylea. Untuk lebih mencantikkan lagi lagu tersebut, pelajar boleh menjerit-jerit untuk memeriahkan lagu tersebut. Bersemangat pelajar apabila berpeluang untuk menjerit. Tetapi bukan menjerit yang suka-suka kerana jeritan tersebut adalah untuk cue.

Saya merasakan lagu Jambatan Tamparuli perlu mengekalkan bunyi-bunyi iringan secara asli. Menggunakan minus one semacam hilang keasliannya. Tetapi semacam tidak adil pula kepada pelajar lain kerana pada minggu lepas Marsha telah berpeluang membawakan lagunya dengan iringan piano.

Pengenalan Diri
Sekiranya cara ini digunakan untuk pengenalan diri pada minggu ini, bakal memberikan satu kelainan kepada Akademi Fantasia. Pertama kali diperkenalkan di dalam Akademi. Boleh juga melihat pelajar berkawad di atas pentas dan Mawi memberikan arahan. Semakin seronok melihat kemesraan mereka di dalam Akademi.

Akma menggunakan slang askar Jepun. Agak unik daripada beliau dan idea tersebut datang dari konnichiwanya. Amylea pula menggunakan stail yang berbeza dan tidak menjerit. Marsha pula mengarahkan penonton top-up.

Kelas Seni Persembahan Cikgu Marlia
Amylea nampaknya tidak begitu sukar untuk membawakan lagu tersebut. Beliau perlu melebihkan lenggok asli pada lagu tersebut dan juga lebih selesa dengan lagu tersebut. Ekspresi wajahnya perlu nampak relaks dan tidak berkerut untuk lagu tersebut. Lagu ini tidak dapat menyerlahkan attitude Amylea dalam lagu tersebut. Amylea harus lebih matang dalam lagu ini kerana tidak banyak yang boleh dilakukan olehnya dari aspek persembahan melainkan memberikan penekanan kepada aspek vokal. Lenggok-lenggok Melayu itulah yang ingin penonton dengar.

Lagu Bonus - Anekaragam
Saya mengharapkan persembahan lagu ini sehebat lagu Khayalan atau Memories. Kelebihan pelajar dalam lagu ini apabila mereka dapat menyerlahkan attitude mereka ke dalam lagu tersebut. Dari rangkaian beberapa buah lagu, ia digabungkan dalam satu persembahan yang disulami pelbagai genre tentunya menarik minat saya. Perasaan gembira mereka perlu menguasai lagu tersebut. Suara lelaki saya hanya kedengaran suara Kefli. Di mana pelajar lelaki yang lain ? Berbanding pelajar perempuan yang vokal mereka lebih harmoni antara satu sama lain.

Akma - Bertahta Di Hati
Beliau memulakan persembahan dengan duduk. Satu yang lain telah dilakukan oleh Akma berbeza dengan Faradhiya. Akma harus lebih menyerlahkan fleksibiliti tubuhnya dalam menyampaikan lagu tersebut. Akma pula harus bangun dengan stail dan bukan sekadar bangun sahaja. Perlu mempunyai stail penghibur itu yang masih kurang diberikan oleh Akma.

Kelas Teknikal Vokal Cikgu Siti Hajar
Kefli masih tercari-cari teknik melontarkan vokal. Melakukan bubbling juga masih tersekat-sekat dan masih belum fasih tentang placement. Tentu perlu dibaiki oleh Cikgu Siti Hajar. Bayangkan masalah seperti ini masih berlaku di minggu ketujuh. Tentunya ada satu yang kurang di pihak pelajar. Kefli membawkan cabaran sebuah lagu Inggeris pada minggu ini. Saya tidak nampak beliau bakal menghadapi masalah yang berat pada minggu ini berbanding Felix pada minggu sudah. Apa yang perlu ditingkatkan ialah tahap keyakinan beliau dalam menyampaikan lagu Inggeris. Nampak beliau masih was-was dalam penyebutan.

Saya akui lagu Jambatan Tamparuli merupakan lagu yang agak monotonous. Ulangan pada lirik lagu bakal membosankan. Marsha perlu melakukan sesuatu untuk mencantikkan lagi lagu tersebut.

Sebelum berhenti, pelajar telah beratur untuk mengucapkan terima kasih kepada Tenaga Pengajar. Sempat juga Cikgu Siti Hajar mengajar mereka teknik melontarkan vokal mereka terutamanya Mawi. Cara beliau menyampaikan arahan tidak menggunakan teknik yang betul.

Gentleman
Apalah Felix ni. Tak gentleman langsung. Dah elok-elok suruh tunggu perempuan makan dulu. Dia dah siap hidang makanan dia di atas meja. Tunggu saja perempuan makan, dia pun makan sekali. Muka pun macam lapar sangat-sangat. Mawi juga sudah siap hidang makanan dalam pinggangnya dan terus ke meja makan. Baru diajaknya Kefli dan Yazer makan. Felix sudah makan dah masa tu.

Ekin - Maafkan Kepergianku
Sebelum mengakhiri Diari, latihan untuk Ekin dipaparkan. Cikgu Marlia telah mengikat jari-jari Ekin yang suka bergerak-gerak mengikut tempo lagu tersebut. Ia merupakan satu habit yang perlu dihindarkan pada seorang penghibur.

Menilai Peningkatan Pelajar Sehingga Minggu 6 (Bahagian 1)
Yazer
Saya nampak ada perubahan pada Yazer. Beliau telah banyak dicabar dengan pelbagai genre lagu. Ada lagu rock, pop-rock, irama Malaysia, lagu lama dan balada. Peningkatan yang ditunjukkan oleh beliau dari minggu ke minggu tidak besar dan tidak begitu konsisten. Sekiranya genre persembahan yang ditampilkan oleh Yazer menjadi taruha, saya akan memilihnya. Beliau berkemampuan membawakan genre rock dengan baik.

Marsha
Marsha meletup sejak akhir-akhir ini. Beliau menunjukkan prestasi memberangsangkan sejak minggu kedua beliau masuk ke dalam Akademi hinggalah sekarang. Beliau juga merupakan pelajar yang telah dicabar dengan pelbagai genre lagu sehingga turut bermain piano untuk persembahannya. Satu yang menarik tentang Marsha apabila beliau begitu fokus kepada persembahannya dan berbeza sewaktu beliau menjadi dirinya. Beliau tahu menyesuaikan diri dan bila untuk bertukar watak.

Felix
Apa yang disukai oleh penonton ialah ketrampilan beliau di atas pentas. Beliau bijak menghibur penonton. Persembahan vokal beliau tidak begitu konsisten tetapi masih dapat menghibur dengan baik. Itu yang unik tentang beliau. Masih banyak yang perlu dipelajari oleh Felix untuk menjadi penghibur yang hebat.

Ekin
Pada peringkat awal saya menyukai beliau tetapi persembahannya semakin menurun sejak akhir-akhir ini. Tiada peningkatan yang ditunjukkan oleh beliau. Jika ada pun tidak begitu konsisten. Sekejap beliau bagus, sekejap beliau hilang fokus. Saya tidak melihat beliau sebagai bahan yang boleh dipersembahkan untuk Konsert Final.

Apa pendapat anda ?

Misi Suara Hati
Pesakit leukimia yang ingin dibantu oleh program Misi Suara Hati 1 iaitu adik Sim Yee Lim telah meninggal dunia pada jam 3 pagi hari ini. Salam takziah.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger