Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 05
Masih teruja dengan CSI : Season Finale ! Selain daripada itu, masa banyak dihabiskan dengan merancang konspirasi dan strategi untuk mengundi pada konsert minggu ini. Ulasan lebih terpeinci selanjutnya, sila ke Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata.

Saya terpanggil untuk memberikan perspektif saya tentang artikel Rimas gelagat masyarakat minat persoal isu picisan.

Kata Azhan Jusoh,
Rata-rata blog ini adalah kepunyaan kaum Melayu yang mempunyai pekerjaan tetap. Saya hairan, mana mungkin mereka punyai begitu banyak masa untuk menulis perkara-perkara remeh sedemikian melainkan jika menggunakan masa di pejabat untuk berbuat demikian.

Kata sultanmuzaffar,
Saya tahu menyusun masa saya dengan teratur. Saya tahu bila waktu bekerja, bila waktu bersantai, bila waktu tidur. Jangan salahkan apa yang saya buat semata-mata kerana anda gagal untuk menyusun masa anda dengan baik. Lebih-lebih lagi bila anda tidak mampu melakukan apa yang telah saya lakukan. Jangan disamakan dunia saya dengan dunia anda. Dunia kita berbeza. Jika dunia anda sekadar bangun pagi, pergi pejabat, balik pejabat dan tidur, jangan salahkan saya jika dunia saya mampu melakukan lebih daripada itu.

Kata nizamzakaria,
Mengapa bangsa si penulis dijadikan isu? Tidakkah dia sedar (okay, kita tahu dia memang sengaja buat tak sedar), bahawa di antara penulis blog AF yang paling berketerampilan adalah penulis bukan Melayu? (dan saya berbangga sebagai rakyat Malaysia bahawa perkara ini dapat saya disaksikan apabila berlakunya jurang bangsa yang semakin hari semakin menjadi-jadi di negara ini). Apa yang ingin saya persoalkan di sini adalah; kenapa perlu wujudnya sikap rasis seperti ini? Mengapa orang-orang seperti Jusoh ini sering mengetepikan bangsa bukan Melayu di Malaysia (di dalam perbincangan mereka, kali ini melibatkan soal pembangunan negara), seolah-olah mereka tak wujud sama sekali? Mengapa di dalam kenyataan seterusnya dia menebalkan lagi sentimen-sentimen Melayu dan bukan bangsa Malaysia secara keseluruhan? Adakah dia ingin mengatakan bahawa AF ini hanya ditonton secara eksklusif oleh ORANG MELAYU SAHAJA? Perkara ini tidak benar sama sekali kerana ramai rakan-rakan saya dari golongan bukan Melayu yang menonton rancangan AF ini (sudah dua kali musim ini saya menonton konsert AF di kaca TV dengan seorang rakan berbangsa Cina yang berasal dari Pulau Pinang).

Kata Azhan Jusoh,
Kaum Melayu haruslah bangkit dan menyalurkan daya kreativiti mereka untuk menaiktarafkan daya pemikiran dan daya saing mereka sendiri sejajar dengan hasrat pertubuhan UMNO untuk menjana Melayu Glokal - yang mampu berdiri di atas kaki sendiri dan tidak takutkan kepada persaingan tempatan atau global.

Saya menyeru kepada mereka yang terlibat ini, gunakanlah fikiran kamu seadanya untuk terus memartabatkan bangsa. Banyak lagi isu semasa yang boleh dikupas untuk tujuan perbahasan bersama.

Kata sultanmuzaffar,
Inilah Melayu Pasca Mahathir. Yang hanya tahu mencari silap dan membebel tetapi duduk terkangkang tidak buat apa. Saya cabar untuk melihat blog anda dan berbicara tentang isu-isu tersebut. Setakat jam 12 tengah malam, keputusan carian di Google apabila saya menaip “Azhan Jusoh”, masih kosong. Kita mulakan dulu, apa salahnya. Melayu jenis ini, akan berasa iri hati apabila ada pihak yang telah melakukannya. Lebih menyakitkan hati mereka apabila formula orang lain berjaya.

Kata nizamzakaria,
Ye lah, kalau saya nak sarankan satu-satu perkara, saya akan MELAKUKANNYA DAHULU. Saya tak mahu lah pula jadi jenis manusia Melayu yang hanya tahu bercakap (dan bergoyang kaki dalam masa yang sama) tapi tak mahu melakukannya sendiri. Ketika saya mahu memulakan revolusi penulisan kritikan seni, saya melakukannya di dalam blog saya. Ketika saya mahu berganjak mengajak anak-anak muda agar menulis novel, saya menjadikan blog saya sendiri sebagai contoh bahawa perkara ini dapat dilakukan selagi ada daya.

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 06
Terus hilang mood saya untuk mengulas Diari pada malam ini. Lebih-lebih lagi kerana masih teruja setelah menonton CSI : Season Finale. Menonton CSI : Season Finale lebih hebat penangannya berbanding menonton Akademi Fantasia. CSI : Season Finale pun ada housecam. Menarik sekali.

Kelas Tarian Cikgu Ee
Tarian untuk lagu medley lelaki memerlukan mereka menari dengan formasi keretapi untuk lagu Ekspres Rakyat. Pergerakan Kefli nampak malas dan Mawi masih memegang lirik. Sementara itu, di tingkat atas, Amylea dan marsha berlatih lagu medley mereka pula.

Kelas Seni Persembahan Cikgu Marlia
Yazer mendapat lagu yang menjadi kegemarannya. Saya tidak begitu risau dengan persembahannya. Sekiranya beliau ingin memberikan persembahan yang lebih baik, beliau perlu menjaga staminanya. Berikan persembahan yang bertenaga.

Cara Marsha membawakan lagu tersebut mengikut gayanya yang tersendiri. Saya agak suka dengan lenggok yang beliau gunakan. Persembahannya sekadar berdiri sahaja untuk menampilkan imej elegan pada persembahannya.

Pengumuman Pengetua
Berjanji pada saya yang anda akan terus berusaha. Tidak merasa kecewa dan terus rajin menimba ilmu. Dalam bidang ini, ilmu amat penting. Pada Konsert minggu ini akan dilakukan dua penyingkiran. Kesemua pelajar terdiam. Walaupun dua orang pelajar bakal tersingkir pada minggu ini, mereka perlu memberikan persembahan yang terbaik.

Apa sahaja kemungkinan boleh berlaku. Mawi dan Felix boleh saya sifatkan sudah selesa di carta paling atas. Taruhan dua tempat berpihak antara Marsha, Amylea, Yazer atau Kefli. Bagaimana sekiranya Marsha dan Amylea tersingkir dan empat pelajar lelaki terpilih ke Konsert Akhir ? Bagaimana pula sekiranya Yazer dan Kefli pula yang tersingkir ? Saya berpuas hati walaupun sedikit terkilan kerana Yazer tidak dapat beraksi di Konsert Akhir. Mungkin juga Amylea dan Yazer tersingkir kerana benteng Kefli terlalu kuat sentiment simpatinya atau strategi menurut mereka.

Rata-rata kesemua pelajar terkejut, sedih, terperanjat dengan keputusan tersebut. Apa boleh buat, keputusan telah ditetapkan.

Kejutan Adam
Kadang-kadang geli hati juga apabila melihat Adam mengajar Kefli akan teknik pernafasan. Vokal Adam ternyata lebih baik daripada Kefli. Adam mengajar Kefli untuk mencantikkan bahagian-bahagian yang sukar. Adam ajar teknik whisper tu ! Gelak guling-guling. Makin poyo pun ada. Saya berbangga apabila melihat Adam mampu membawa dirinya dengan baik di hadapan kamera. Tahap keyakinan beliau amat tinggi. Bolehkah Kefli menari sehebat Adam ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger