Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 July 2005

Jarang benar saya menyiarkan surat pembaca-pembaca saya di sini. Hari ini saya siarkan satu untuk bacaan anda semua. Saya suka dengan komen-komen sebegini. Lebih jujur dan disampaikan dengan penuh perasaan dan bukan emosi yang keterlaluan.

Satu Detik Yang Merubah Segalanya
oleh Asrul Muzaffar Mohammed
Pentadbir - Bandar Utopia

Ada sesuatu yang sedang saya usahakan buat masa ini... untuk keluarga dan juga untuk AKRAB kelak... yang memerlukan persiapan beberapa dokumen. Namun pagi tadi hati saya meresah lagi kerana dokumen yang sepatutnya disiapkan oleh seorang warga kerja syarikat saya belum siap lagi... kakitangan berkenaan MC pula hari ini! Mungkin inilah masalahnya jika kita hanya memegang share kecil dalam sesuatu syarikat dan kakitangan berkenaan merupakan saudara kepada salah seorang Director yang lain --- hak untuk bersuara kurang!

Dalam dunia hari ini, TIME IS MONEY. Ada ketikanya kelewatan itu menguntungkan namun ada pula ketikanya ia mungkin merugikan. Saya sentiasa percaya bahawa 'it only takes a day for things to change'. Apa yang kita lakukan (atau ditimpakan ke atas kita) dalam masa 24 jam mungkin mempengaruhi susur galur kita bermula dari saat itu. Bencana tsunami hanya berlaku dalam beberapa minit dan efeknya akan mengambil masa bertahun untuk sembuh. Atau dentuman 2 kapalterbang terhadap NY World Trade Centre. Atau letupan bom di stesen kereta api bawah tanah/bas di United Kingdom. Sepetik jari sahaja bermacam boleh berubah.

Apapun, saya berharap agar dokumen-dokumen tersebut disiapkan secepat mungkin, sebolehnya esok, kerana saya berharap agar usaha kecil ini menjadi kenyataan menjelang hari Khamis/Jumaat minggu ini.

MAWI OH MAWI

Terlanjur saya menulis, mungkin saya boleh mengupas sedikit mengenai fenomena tahunan Akademi Fantasia 3 (AF3) yang sedang melanda sekarang ini... sebab buat masa ini saya malas nak menulis sesuatu yang terlalu serius.

For the record, yess... I AM a fan of MAWI.

Saya percaya bahawa diri kita ada terdapat dalam setiap seorang pelajar AF. Dengan personaliti yang berbeza-beza, ada antara perangai dan atitut diri yang boleh kita relate dengan seseorang pelajar. Ambil Mawi sebagai contoh. Pertama kali saya mendengar suaranya dalam Tirai AF saya dah buat remark pada keluarga; "Budak nih suara sedap nih". Malah pada saya alunan suaranya dalam Konsert Prelude AF mendendangkan "Intifada" cukup membuatkan saya konfiden... hingga merasa agak frust bila Mawi tak terpilih di penghujung konsert tersebut. Kemudian beliau diserap masuk dan kemudiannya mengecewakan di Konsert 2 dengan lagu "Dari Kekasih Kepada Kekasih". Beliau bangkit pada minggu-minggu berikutnya hinggalah ke persembahannya yang terbaik setakat ini dalam Konsert 6 dengan "Memori Cinta Luka" (malah penyampaiannya lebih 'jantan' dari penyanyi asal).

Ramai dari kita yang boleh 'identify' dan 'relate' dengan Mawi. Seorang yang berasal dari kampung, juara qari, pandai bersilat dan sentiasa berusaha membantu keluarganya. Mungkin 2-3 bulan lepas Mawi hanyalah seorang pemuda kampung biasa yang bekerja, memiliki awek/tunang dan menjalani kehidupan 'biasa'. Namun mungkin beliau sendiri tidak menyangka betapa hidupnya akan berubah. Mungkin ujibakat AF yang dihadiri secara suka-suka pada satu hari itulah sebenarnya yang bakal merubah terus kehidupannya.

Saya pernah menulis tentang ini dalam artikel 'Satu Minit Seberkas Kaul'. Setiap seorang dari kita sentiasa mengharapkan suatu detik atau sekadar satu minit yang mampu merubah hidup ke tahap yang lebih baik. Secara peribadi, Mawi adalah seakan refleksi dan inspirasi terhadap saya yang mungkin masih lagi mencari. Ya, saya telahpun melalui beberapa 'detik' sebelum ini, yang merupakan 'target' pada sesuatu masa. Ada antara yang berjaya, ada yang gagal. Namun detik 'ultimate' yang saya harapkan mungkin belum terlaksana, wallahualam.

Soal silap melodi, silap lirik, lari tempo tu tak perlulah saya ulas kerana pada saya untuk menjadi seorang penghibur, suara dan paras rupa sahaja bukan penentu segala. Bob Dylan memiliki suara yang paling 'teruk' tapi di'off-set' dengan lagu dan liriknya ciptaannya yang thought provoking. Allahyarham Sudirman juga memiliki suara yang flat tapi di'off-set' dengan kreativitinya yang menghiburkan.

Mungkin Mawi nih, berdasarkan perkembangan beliau dalam AF, telah di'over-rated' dan memandangkan peminatnya ramai, expectation orang juga amat tinggi terhadap beliau. Ini saya kira normal. Namun saya tidak begitu bersetuju bila orang menempelak bahawa beliau mendapat 'undi simpati' walaupun persembahan 'teruk'. Dibanding dengan sesetengah pelajar AF1 dan 2 dahulu, Mawi takler sampai 'lari ke laut, ke sungai, ke jeram' dan sebagainya. Dan dari persembahannya jelas bahawa beliau berusaha bersungguh-sungguh untuk mempertingkatkan diri.

Ketika saya mula-mula pulang dari UK dahulu, saya selalu berkunjung ke Salem Power Station untuk mendengar CD lagu-lagu Melayu terbaru ketika itu. Seingat saya masa tuh zaman 'rock cendawan' dan 'dangdut' berleluasa. Saya tukar 5-6 CD lagu Melayu balik-balik iramanya sama jer, dengan nama-nama kumpulan yang tah-pa-pa... 'Ekamatra', 'Kris', 'Mega', 'Spring' dan berbaris lagi (yang mana sekarang kebanyakannya dah hilang pun).

Saya kemudiannya mencuba CD Tan Sri SM Salim bertajuk 'Satu' dan dengan tak semena-mena saya merasakan hembusan angin yang begitu menyegarkan sebagai halwa telinga... Terus saya membawa CD tersebut ke kaunter dan membelinya tanpa berfikir panjang. Dan beberapa minggu selepas itu, CD berkenaan merupakan CD yang 'wajib' didengar setiap hari. Begitu juga dengan album 'Puji Pujian' dari Raihan... setelah sekian lama telinga dibelenggu dengan irama Hip-Hop KRU, Feminin, Res2 dan seumpamanya, it felt great to hear such different kind of music.

Begitu jugalah rasanya dengan Mawi. Pada saya dalam industri muzik Malaysia dibanjiri terlalu ramai klon hip-hop, pop dan R&B --- suara dan penampilan Mawi merupakan sesuatu yang memberangsangkan. A breath of fresh air. Mungkin telah ada Yassin atau Waheeda, namun pada saya belum ada lagi penyanyi dalam genre berkenaan yang telah mencapai populariti tahap Mawi.

AMYLEA OH AMYLEA

Dalam minggu lepas juga, setiap hari di Diari AF/Diari Xtended hangat diperkatakan tentang krisis Amylea dan pelajar-pelajar AF yang lain. Terdetik juga hati kecil saya ini melihat Amylea menangis teresak-esak selepas dihentam teruk oleh kesemua pelajar lain.

Sekali lagi, saya sebenarnya boleh 'relate' dengan Amylea, terutamanya ketika sekolah dahulu. Bukanlah nak kata saya ni pandai dalam kelas namun pada hakikatnya memang saya suka bertanya itu ini. Dalam kelumpuk masyarakat kita yang lebih gemar 'mendiamkan diri' dalam keramaian, selalunya juga orang yang 'rajin bertanya' ini dianggap sebagai 'nak tunjuk pandai' atau 'suka menyibuk'. Saya cuma musykil... salahkah kita bertanya andai kita tidak faham atau pasti dengan sesuatu itu yang mungkin jawapannya juga mampu menolong pelajar yang lain?

Masalah ini juga kengkadang masih berlarutan hingga sekarang. Satu ketika dahulu saya pernah dicemuh oleh barisan kakitangan seorang klien kerana 'cakap omputeh manjang' ketika meeting hingga yang lain 'takut nak cakap sebab BI mereka tak berapa bagus'. Well... I am just being myself dan saya akan menggunakan apa juga bahasa yang mudah bagi saya dalam memperkatakan sesuatu perkara.

Saya juga menganggap diri saya sebagai 'loner'. Kes Amylea yang 'tak mahu tidur bersama pelajar lain' kerana mahukan privacy juga dapat saya relate. Pada waktu bujang dahulu, saya rela membayar kos sewa keseluruhan apartmen kerana tidak mahu mengikut rakan serumah pindah ke rumah lain yang sedang didiami hampir 10 orang dalam 3 bilik! Dan oleh kerana itu saya dianggap sebagai 'anti-sosial'. Bukannya apa, pada saya setelah penat bekerja seharian, antara perkara yang akhir sekali ingin anda tempuh ialah rumah yang bersepah, hingar bingar dan segala yang berkaitan. Sebab itulah juga saya kini terfikir nak pindah dari kediaman saya sekarang yang makin hari makin teruk jam padahal satu ketika dahulu begitu aman tenteram...

Dan... he..he... saya juga pernah 'dihentam' ramai orang secara berkumpulan yang kononnya tidak menyukai atitut saya ketika sekolah. Ada antara konfrantasi tersebut yang merupakan hentaman literal (yakni dengan penumbuk dan penendang) dan ada juga yang sekadar cakap mulut.

Pertamanya, konfrantasi sebegini memang meluluhkan konfiden andai kita tidak kuat berpegang pada prinsip diri (tak termasuk badan lebam dan sakit-sakit). Keduanya dari pengalaman sebenarnya yang tak puas hati tu seorang dua saja... yang lain tu sekadar 'mengikut ramai' untuk tidak merasa 'left out'. Masyarakat memang gemar bersama menghentam seseorang yang mungkin berlainan atau 'deviant' dari mereka. Sejarah telah membuktikan ini --- Copernicus, Einstein, Orville/Wilbur Wright, Mahathir... the list is endless.

Namun selalunya juga si'deviant' inilah yang sering akan merubah tamadun atau pemikiran orang lain ke satu tahap yang mana orang tidak pernah menyangka!

Berbalik pada Amylea, setakat ini beliau merupakan satu-satunya pelajar yang paling konsisten dan nampak peningkatan berbanding pelajar lain. Persembahan terbaik beliau setakat ini pada saya ialah 'tie' antara "Asmara", "Don't Know Why" (duduk a'la Fantasia Barrino) dan "Hati Ini Telah Dilukai". Untuk persembahan yang akhir tu, my hats off to her kerana berjaya nail it down walaupun telah melalui satu minggu yang amat memeritkan.

Walaupun beliau berasal dengan negeri yang sama, namun saya memilih untuk mengundi Amylea kerana saya sebenarnya boleh relate dengan beliau... malah lebih banyak dari Mawi. Mungkin agak sukar untuk 'menolak' Mawi dan Felix dari dua tangga teratas namun pada saya dalam AF3 ini rebutan sebenarnya ialah untuk tempat ketiga. Dan ingatlah bahawa 'it only takes a day for things to change'. Sebelum ini agak ramai yang meminati Akma namun setelah mengikuti Diari Xtended mengenai cara pembawaannya (dan 'ugutannya') dalam kes Amylea, saya merasakan beliau tidak layak untuk menerima undian saya.

Mungkin bukan salah Akma sangat, namun she reminds me too much of my past dalam kes Amylea... betapa seorang yang 'memulakan', 'mengungkit' dan 'tikam belakang' telah memberikan saya 'hard time' selama ini... ahaksss... Jika Akma ingin 'bangun', beliau harus mengikis imej 'kakak tiri' beliau dalam minggu ini kerana dari peratusan undi, she'll be the next to go.

OH PELAJAR LAIN! OH ASTRO!

Yang lelain tu pada saya tidak begitu menyerlah atau mempunyai personaliti kuat berbanding mereka seperti Khai, Rosma, Nana, Zarina, Kaer atau Nija (malah Mas come to think of it!) sebelum ini. Yang pada saya agak sedikit menyerlah ialah Felix, Marsha dan Yazer. Felix dengan jenaka spontannya yang menghiburkan, Marsha dengan keunikan (dan keseksian?) bermain piano dan Yazer dengan imej rock a'la Bo Bice. Idayu, Akma, Amy dan Ekin walaupun memiliki suara bagus namun macam yang saya katakan di atas, suara saja tidak cukup. Manakala Aidil, Kefli dan Reza pula hanya sekadar 'nak cukup kuota'. Malah pada saya Isa dan Haider yang kecundang sewaktu konsert prelude dahulu adalah jauh lebih baik!

Apapun, dalam semua segi yang benar-benar untung ialah Astro dan Maxis. Pelanggan bertambah, untung meningkat. Kalau dahulu cuma setakat Afundi, chat di @15 dan merchandise AF, kini sudah ada perkhidmatan berbayar Diari Xtended dan Majalah mingguan. Itu belum termasuk jualan CD/VCD Diari dan Konsert Mingguan. Malah tak salah jika saya nyatakan bahawa sebagai Marketing/Communications practitioner, strategi Astro/Maxis untuk AF kini saya gunakan sebagai model dan case study dalam merangka strategi pemasaran baik untuk my personal undertakings mahupun untuk klien.

Ketika awal AF1 dahulu saya masih ingat betapa seorang pegawai Astro mengadu pada saya kerana kurangnya syarikat korporat yang sanggup sponsor program berkenaan. Mungkin ketika itu syarikat korporat masih berbekas dengan kegagalan atau 'low quality' program seperti 'Topstar', 'Who Will Win', 'Bintang RTM' dan 'Sinaran Paspot Kegemilangan'. Malah kemasukan Maxis pun saya kira banyak bergantung pada hakikat bahawa syarikat tersebut bernaung di bawah payung serupa dengan Astro. Pembabitan Country Heights yang meminjamkan banglo pula... well, mungkin kerana ia adalah kawasan elit paling hampir dengan HQ Astro dan hubungan dua syarikat tersebut amat baik.

Tapi sekarang syarikat lain berlumba-lumba join sekaki. Telekom Malaysia gah sponsor 'Malaysian Idol' manakala Time pula dengan 'Mentor'. Bagaimanapun, belum ada lagi siri realiti TV seumpamanya di Malaysia yang mampu menandingi AF. nTV7 telah cuba melakukan yang serupa dengan 'Audition' namun kini segala pemenangnya dah lenyap sunyi sepi tanpa berita. Mungkin Ramona atau Juliza selaku tulang belakang 'Topstar' dan 'Audition' dahulu patut ketepikan ego dan benar-benar meneliti success factor AF daripada menghentam dalam media massa akhir-akhir ini.

Satu-satunya komplen teknikal saya untuk AF3 ini ialah mutu bunyi dan 'cameraworks' ketika konsert. Saya menggunakan TV stereo beserta alatan Hi-Fi ketika menonton Konsert AF. Saya dapati mutu suara AF3 ni amat teruk (terbaik setakat ini ialah Konsert di Putrajaya). Manakala cameraworks pula hancus... kamera fokus pada perkara-perkara atau angle yang tak sepatutnya ketika sesuatu yang menarik berlaku di pentas. Penggunaan kamera 'tersekat-sekat' ketika lagu 'Menuju Puncak' juga tak kena pada tempatnya dan menganggu tumpuan penonton. Semoga ada wakil Astro yang membaca ini boleh membawa perkara ini ke tengah. Fire the producer... he..he...

AFUNDI AMYLEA dan AFUNDI MAWI!!!

Wassalam.

Asrul Muzaffar Mohammed
Pentadbir - Bandar Utopia

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger