Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 23 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Kedua Minggu Ketujuh

Vince Lupa Diri ?
Vince datang dengan tidak memakai pakaian untuk Kelas Tarian. Cikgu Linda Jasmine mendenda beliau. Ada sebab mengapa cerita Vince didenda sengaja disensasikan. Adakah kerana Vince tidak memakai pakaian yang sesuai untuk Kelas Tarian anda menafikan hak Vince untuk mendapat undi ? Saya fikir ini merupakan tindakan yang tidak bijak. Vince layak untuk bergelar seorang penghibur dan ralat rasanya hanya kerana tidak memakai pakaian yang sesuai Vince tidak mendapat undian.
Saya cuba memberikan satu senario di sini, cuba bayangkan apabila Penyanyi No.1 negara iaitu Siti Nurhaliza gagal membawakan lagu berbahasa Inggeris. Apakah kerana kegagalan beliau itu beliau harus dihukum dan dijatuhkan dari terus menjadi Penyanyi No. 1 negara ? Tentu sekali tidak bukan.
Yang diuji sekarang ialah mentaliti pengundi untuk terus mengundi pelajar yang benar-benar layak untuk menjadi Penghibur. Ada suara, ada rupa, ada personaliti.
Vince diberi satu lagu yang membunuh pada minggu ini. Katakanlah, saya ulangi katakanlah Vince gagal membawakan lagu tersebut. Apa tindakan anda ? Terus mengundinya atau tidak mengundinya ? Anda harus mengundinya kerana kegagalan beliau membawakan lagu tersebut bukan bermakna beliau akan gagal membawakan lagu-lagu yang lain. Vince tidak seharusnya dihukum kerana gagal membawakan lagu tersebut.

Koreograf Les Ketchup
Saya tidak menggemari lagu ini dan melihat koreografnya semalam juga tidak menarik perhatian saya. Vince ada sedikit masalah dalam tarian dan boleh dibaiki. Tarian dari pelajar wanita agak menarik.

Kelas Vokal Siti Hajar
Desa Tercinta menuntut seseorang penyanyi itu bersifat ceria sepanjang masa sewaktu menyanyikan lagu tersebut. Lagu kisah tentang kampung halaman tentunya menimbulkan mood yang ceria. Lagu ini agak sesuai dengan vokal Nana. Nana ada attitude untuk membawakan lagu ini dengan caranya yang tersendiri. Keceriaan Nana penting untuk lagu ini.

Samrah Mentari merupakan lagu killer untuk Vince. Namun demikian setelah dinilai dari latihannya semalam, saya agak yakin Vince mampu membawakan lagu tersebut dengan cemerlang. Saya suka dengan stail Vince mengubah lenggok lagu tersebut mengikut lenggoknya. Vince tidak terlalu terikut-ikut dengan nyanyian penyanyi asal lagu tersebut dan mungkin beliau sendiri tidak mengenali penyanyi asal lagu tersebut.

Liza yang mendendangkan lagu Bunga Bunga Cinta sewaktu sessi latihan memang menjadi. Satu kelemahan Liza ialah kegugupannya di atas pentas. Apa yang dibuat sewaktu latihan tidak menjadi di atas pentas. Lagu ini juga lagu killer untuk Liza. Lagu ini merupakan lagu ujian untuk saya membuat pilihan sama ada mengekalkannya di Akademi atau memilih Nija untuk terus kekal bersama Akademi. Sekiranya Liza mampu membawakan lagu ini saya akan memasukkan beliau dalam Top 5 pilihan saya.

Jamuan Hari Jadi Untuk Bapa Sahri, Ibu dan Kakak Vince
Jamuan Hari Jadi ini ditaja oleh TGI Friday’s untuk meraikan hari lahir bapa Sahri, ibu dan kakak Vince. Amat menarik segmen ini selain melahirkan rasa kasih dan sayang buat insan yang tiada bersama mereka tetapi sambutan tetap dibuat untuk mengingati mereka. Selamat Hari Lahir Pamela. (hehheheheehe) She is babe !

Kelas Vokal Adnan Abu Hassan
Menyanyikan lagu Jelingan Manja versi jazz memang agak sukar terutamanya part ad-lib. Dalam pada itu attitude untuk lagu ini juga perlu nampak nakal dan sekiranya gagal, penghayatan untuk lagu ini akan tidak sampai kepada penonton. Kenakalan perlu di atas pentas agar mesej lagu ini diterima oleh penonton.

Sahri mendendangkan lagu Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi dengan gayanya yang tersendiri. Lagu lama ini perlu improvisasi yang kemas dari Sahri, sekiranya tidak akan merosakkan keunikan lagu tersebut. Adnan turut mengajar beliau cara melenggokkan lagu tersebut.

Khai jika silap langkah akan menghancurkan lagu Aladdin. Kawalan vokal beliau perlu dibuat dengan kemas dan teliti. Hasil dari latihan semalam nampak berterabur dan tidak kemas. Khai perlu ingat, belaiu kena menari dan menyanyi untuk lagu tersebut. Stamina kena ambil kira juga.


Rosma di Muzik@Ria
Rosma muncul untuk menjadi tetamu di Muzik@Ria. Rosma melahirkan rasa kecewa beliau yang amat sangat setelah tersingkir dari Akademi. Namun begitu beliau tetap kelihatan ceria.

Beliau menjawab beberapa persoalan tentang hubungannya dengan Khai yang disifatkan sebagai kawan sahaja. Yang paling menarik, Rosma mendedahkan siapa gerangan yang dimaksudkan untuk segmen Sidang Meja Makan. Beliau hanya memberitahu clue iaitu pelajar yang dimaksudkan ialah seorang lelaki. Saya sudah dapat mengagak siapa dan saya serahkan kepada penonton untuk menilai sendiri.

Saya puji bagaimana beliau mengawal emosinya sewaktu menerima panggilan dari seorang penonton iaitu Zulkefli dari Kota Damansara yang mencemuh Rosma kerana mengeluarkan statement “Pilihlah dengan bijak kerana mereka semua berbakat.” Emosi penonton yang membuat panggilan wajar saya puji kerana berani untuk mengutarakan pendapatnya. Dia merasakan telah menggunakan haknya sebaik mungkin untuk mengundi mana yang layak untuk dipilih menjadi Penghibur. Mungkin peserta yang menjadi pilihannya belum terkeluar lagi jadi emosi sebenarnya belum dapat kita saksikan lagi. Oleh itu kita sebagai penonton, perlu counter attack dengan mengundi pelajar yang KITA fikirkan layak menjadi Penghibur. Itu sahaja cara yang dapat menyelamatkan industri hiburan tanahair dari terus dilonggokkan dengan artis-artis majalah yang menjadi pilihan sesetengah pengundi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger