Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 19 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Kelima Minggu Keenam

Datang Lewat
Sekali lagi pelajar lelaki datang lewat ke Akademi. Kali ini mereka lewat kerana Vince bangun lambat. Wajar dipuji semangat setiakawan yang ditunjukkan apabila Vince lewat, semua pelajar lain menunggu beliau. Sewaktu Kelas Tarian, Linda Jasmine menegur mereka kerana perubahan sikap sudah nampak ketara. Bukan berubah untuk kebaikan tetapi ke arah keburukan. Nasihat saya untuk pelajar, jangan besar kepala.

Dandanan Rambut
Pelajar lelaki berpeluang untuk menjadi pendandan rambut. Ini memang bidang Azizi. Khai yang mendandan rambut Nija menamakan dandannya “Punk”. Sesuai untuk Nija. Sahri yang mendandan rambut Liza nampak begitu elegant dan terserlah ciri-ciri kewanitaan Liza. Vince mengambil kesempatan untuk mendandan rambut Nana yang diberi nama “Girlie”. Manakala Azizi yang mendandan rambut Rosma menamakan dandannya Reggae. Nampak begitu gila-gla dan agak colourful. Dandanan Azizi akhirnya terpilih menjadi pemenang. Seperti kebiasaan Azizi akan mendahulukan Rosma untuk mengambil hadiah bagi pihaknya.

Perjumpaan Pengetua
Liza telah menunjukkan satu mutu persembahan yang baik sewaktu sessi latihan. Liza hanya perlu meningkatkan keyakinan beliau sewaktu persembahan. Lebihkan senyum dan tingkatkan energy. Lagu tersebut lagu rancak. Energy perlu lebih untuk menghasilkan penghayatan yang bagus. Nana melakonkan sedikit mesej lagu tersebut di awal persembahan. Nyanyian beliau nampak improving. Ada peningkatan. Saya merasakan beliau mampu membawakan lagu ini dengan baik di Konsert malam ini. Azizi juga nyanyiannya bertambah baik kecuali beberapa kesilapan. Lagu tersebut ada kick di dalam muziknya, oleh itu beliau perlu memberikan impact ke atas lagu tersebut. Khai memang kelihatan bersungguh-sungguh untuk menghafal lirik lagu tersebut. Sepanjang masa sewaktu mendendangkan lagu tersebut beliau menutup mata. Penggunaan ruang juga kelihatan terbatas kerana fikirannya terlalu tertumpu kepada lirik lagu tersebut. Beliau perlu melakukan eye-contact untuk menarik perhatian penonton dan meyakinkan penonton yang beliau sebenarnya tidak nampak terlallu gugup. Nija perlu lebihkan attitude kerana ini lagu rancak nyanyian asal Ziana Zain. Banyak yang boleh diperbaiki sehingga malam ini. Sahri juga menampilkan satu persembahan yang segar dan showmanship beliau kelihatan agak menarik. Yang pasti saya masih kurang bersetuju dengan koreograf yang ditampilkan untuk lagu tersebut. Vince bakal menampilkan satu persembahan yang mampu membuat penonton terpukau, satu dengan kekacakkannya, dua dengan vokalnya. Saya pasti Vince mampu membawakan lagu ini dengan cemerlang. Rosma tidak menghadapi masalah untuk membawakan lagu Sinaran. Seperti biasa beliau mampu mempelbagaikan showmanshipnya untuk lagu ini.

Siapakah yang akan tersingkir ?
Jika dinilai dari segi emosi, hampir pasti pengundi mahukan Nana dikeluarkan. Penonton seakan kelihatan tidak berpuashati melihatnya kekal sehingga minggu keenam. Luahan tidak puas hati ini banyak diluahkan di Komuniti Forum Akademi Fantasia. Tetapi perlu diingat, Nana sudah berusaha keras untuk memperbaiki kesilapannya sewaktu mendendangkan lagu Halaman Cinta dengan memberikan penghayatan terbaik untuk lagu Hapuslah Air Matamu. Selain Nana, Liza juga boleh dikira antara calon yang besar kemungkinan tersingkir minggu ini. Penonton sudah agak jelek melihatnya berkepit dengan Vince. Nija juga mempunyai peluang yang sama untuk tersingkir kerana lagunya minggu ini merupakan satu lagu yang agak tidak popular dan memungkinkan undian penonton tidak memihak kepadanya. Jika pakatan rahsia secara tidak dirancang dibuat antara pengundi yang membenci Nana, sudah pasti undian untuk Liza dan Nija akan bertambah berlipat laki ganda. Ini pernah terjadi sewaktu usaha menyingkirkan Atie, bila mana Nija dan Burn mendapat bom undian sehingga melonjakkan mereka ke tangga pertama dan kedua. Siapa yang tersingkir minggu ini ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger