Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 31 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Ketiga Minggu Kelapan

Terima kasih ERA
Terima kasih ERA yang telah menyiarkan alamat weblog ini ke udara di siarannya pada jam 8.40 malam. ERA mengucapkan terima kasih kerana telah mewar-warkan Pelancaran Album Akademi Fantasia Sabtu ini jam 1 petang di Tower Records, KL Plaza. Seorang kawan menelefon saya memberitahu perkara tersebut sedang saya leka mencatat untuk ulasan Diari Akademi Fantasia. Harap maaf jika ada perkara yang tertinggal.

Pagi ini di ERA, berpeluang untuk berbual dengan Halim Othman berkenaan Akademi Fantasia. Masih bercakap perkara yang sama seperti apa yang ada di weblog ini. Penonton Malaysia masih belum bersedia tetapi mereka boleh dididik. Kedengaran agar nervous. Suara macam baru bangun tidur.

Nija dan Nemo Part 1
Nija memberanikan diri untuk mendukung Nemo setelah menerima cabaran dari Puan Fatimah. Kelihatan beliau bersungguh-sungguh untuk melakukannya. Nemo tiba-tiba saja berdiam diri apabila berada di dalam pelukan Nija. Semalam juga merupakan Hari Lahir Dr. Hasnul, doktor yang merawat Nemo.

Saturday Night Fever
Saya suka filem ini. Sebuah filem yang menarik. Puan Fatimah mengajar tentang establishment shot. Bagaimana pelajar perlu establish mood untuk sesebuah lagu yang akan dinyanyikan. Mereka perlu establish movement untuk sesebuah lagu agar mood tersebut sampai kepada penonton. Ini juga akan dapat meningkatkan attitude untuk lagu tersebut. Kelas semalam amat penting untuk Liza mendapatkan penghayatan untuk membawakan lagu Cinta Gila. Mereka perlu mencipta cara jalan yang tersendiri dan tidak malu. Sahri, Liza dan Nija saya rasa kelihatan agak berja mencipta cara berjalan yang menarik. Berbeza dengan Khai, Azizi dan Vince yang pengaruh watak sebenar mereka masih menebal.

Strawberry & No Manners
Liza mempunyai masalah untuk menyebut perkataan strawberry dan menjadi bahan lawak di antara Nija dan Vince. Bila Nija sebut No Manners, memang melucukan.

Kelas Tarian
Cikgu Linda Jasmine mencipta koreograf yang menarik untuk lagu Sahri. Bila pelajar semakin sedikit, koreografi nampak lebih menonjol untuk seseorang pelajar. Beliau perlu mencipta langkah untuk setiap pelajar agar dapat mencipta keunikan.

Lagu Bonus
Lagu bonus mereka kali ini berentak agak rancak iaitu Keliru dan Khayalan. Saya puji arrangement untuk lagu tersebut. Ianya telah dibuat dengan begitu teliti dan menarik. Bahagian rap yang didendangkan oleh Khai juga amat baik. Keharmonian vokal mereka terserlah.

Persedian
Vince berjaya mendendangkan lagu Rindu Bayangan dengan caranya tersendiri. Lagu ini juga lagu klasik. Lagu yang pernah menduduki carta paling lama untuk Lagu Popular Minggu Ini sekitar tahun 70an.

Nija lebih banyak menggunakan masa untuk melatih pronunciation. Bagus. Anda cuba memperbaiki sebutan agar dapat memuaskan hati Kudsia Kahar. Kawalan suara saya kira sudah sampai Cuma Nija perlu membuat homework untuk sebutan sahaja.

Khai
Adnan Abu Hassan merasakan perlu dilakukan sesuatu dengan arrangement lagu tersebut. Suara Khai seakan-akan tidak kena dengan arrangement sekarang. Kedengaran Khai terjerit-jerit mendendangkan lagu tersebut. Beliau menghadapi kesukaran yang amat sangat.

Azizi
Agak menarik pembawaan beliau untuk lagu tersebut. Suara Azizi memang sesuai untuk lagu tersebut. Lagu ini bakal menyaksikan beliau menerima pujian sama seperti ketika beliau mendendangkan lagu Truly.

Sahri
Apa lagi yang perlu saya ulas tentang beliau. Suara beliau telah memiliki kelasnya yang tersendiri. Bakat tariannya juga terserlah. Saya tunggu persembahan beliau.

Nija dan Nemo Part 2
Comel Nija dan Nemo !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger