Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Pertama Minggu Kelapan

Aznil Nawawi
Tiada lagi Undi Dengan Bijak ?
Tiba-tiba sahaja pada hari pertama minggu ini tiada lagi Aznil Nawawi pengacara rancangan tersebut membebel tentang “Undi dengan bijak !”. Kenapa agaknya ? Seharusnya jika mereka mahu berlaku jujur dan adil dengan Nana, perkataan keramat “Undi dengan bijak !” harus terus digunakan sehingga selesai Akademi Fantasia. Adakah setelah selesai misi pengundi menyingkirkan Nana, pengundi telah mampu dilabel sebagai bijak ? Dan yang lebih meragukan episod semalam merupakan kali pertama juga beliau mengucapkan “Terima Kasih” kepada penonton yang telah mengundi. Kenapa ya ? Saya ingin melahirkan rasa terkilan kerana pada pandangan saya jelas ada motif disebaliknya.

Melukis pemandangan
Mereka dibenarkan untuk keluar dari Akademi untuk melukis gambar pemandangan. Masing-masing menampilkan lukisan yang baik. Pujian harus diberikan kepada Azizi yang telah melukiskan satu lukisan yang menarik. Nemo, kucing comel itu telah mendapat nama baru iaitu Rosnemo

Komen Konsert VII
Pengetua sewaktu mengumumkan pelajar yang mendapat kedudukan paling terakhir kelihatan seakan-akan seperti tidak bersetuju dan tidak percaya kerana para pelajar telah memberikan persembahan yang cemerlang. Beliau menasihatkan mereka agar tidak lemah semangat.

Azizi seharusnya lebih yakin dengan persembahan dan tidak membuka kelemahan dirinya sebelum persembahan. Kelemahan dari segi intonasi yang tidak tepat juga perlu diberi perhatian. Liza perlu membuang rasa gemuruh sewaktu persembahan. Untuk seorang Melayu membawakan lagu Samrah Mentari juga agak sukar dan di tangan Vince yang tahu apa itu muzik menjadi begitu mudah. Cikgu Linda menegur Nija yang selalu membelakangkan penonton. Di dalam teater, kita panggil blocking. Nija telah berjaya mencipta satu pesona untuk menarik perhatian penonton dan beliau telah berjaya. Jeritan “Don’t Cry Sahri” dari Rosma telah menyebabkan Sahri dapat mengawal emosinya dengan tidak menangis selepas berpeluang untuk bertemu dengan ibubapanya. Khai telah mempersembahkan satu persembahan yang bertenaga dan melakukannya sepenuh hati.

Lagu Baru

Azizi – Gerimis Mengundang (Slam)
Azizi memang selesa membawakan lagu yang agak perlahan. Suara beliau sesuai membawakan lagu jenis ini. Beliau perlu melakukan sesuatu untuk persembahannya minggu ini kerana sudah 2 minggu persembahannya hambar.

Vince – Rindu Bayangan (Carefree)
Lagu yang telah diberi sentuhan R&B ini terlalu “kacang” untuk Vince. Saya pasti Vince mampu membawakan lagu ini dengan cemerlang.

Sahri - Anugerah Dari Kegagalan (Dato’ Shake)
Saya pernah mendengar lagu ini. Lagu lama ini perlu diberi nafas baru oleh Sahri dan digayakan dengan gaya nyanyiannya yang tersendiri.

Khai - Vida (Phynne Ballersz)
Lagu romantik ini memang sesuai dengan imej Khai. Namun demikian, lagu balada ini agak sukar untuk Khai yang mempunyai suara yang lebih sesuai untuk menyanyikan lagu rock.

Nija - How Do I Live (LeeAn Rimes)
Seperti yang dijangka, Nija menerima sebuah lagu Inggeris pada minggu ini. Lagu ini sesuai dengan vokal Nija. Agak tinggi dan pastinya Nija tiada masalah membawakan lagu tersebut.

Liza - Cinta Gila (Juliana Banos)
Lagu ini agak funky dan Liza perlu menonjolkan attitude yang luar-biasa. Liza perlu all-out dan perlu melakukan sesuatu pada penghayatannya. Jika Liza masih selamba seperti persembahan-persembahannya yang terdahulu, sudah pasti beliau yang akan tersingkir.

Good Luck Nana
Klip yang dipertontonkan sebagai memperingati Nana juga seakan-akan tidak berlaku adil terhadap Nana. Nana digambarkan sebagai seorang yang sensitif. Tenaga produksi sepatutnya boleh menonjolkan sifat ceria Nana sebagai ganti. Ada banyak perkara yang menyebabkan penonton mengingati Nana. Penonton lebih mengingatinya sebagai seorang yang ceria, selalu mencuri tumpuan kamera dan cara berpakaiannya.

Email Pembaca
Email ini adalah dari rakan untuk semua pembaca. Saya merasakan adalah lebih baik email ini disiarkan di sini memandangkan khalayaknya lagi besar berbanding jika ianya hanya disiarkan di yahoogroup adifashla. Di sini email ini akan dibaca oleh hampir 2000 orang setiap hari berbanding 120 orang ahli yahoogroup. Mungkin penulis email ini akan berasa lebih bangga yang cabarannya dibaca oleh lebih 2000 orang setiap hari. Harap penulis email juga ber Puas Hati.

From: Faisal Mustaffa
Date: Mon Jul 28, 2003 11:51 pm
Subject: PUAS HATI?

Assalamualaikum Adi dan semuanya

Saya terpaksa memberhentikan kerja-kerja saya yang
banyak ini untuk bercerita mengenai Konsert AF yang
baru lalu.

Perkara yang saya bakal ceritakan ini juga ada
perkaitan dengan e-mel terakhir yang ditulis oleh Adi
sendiri iaitu sewaktu pengumuman Nana tersingkir.

Saya faham perasaan peminat-peminat Rosma dan Adi
sendiri apabila mereka ini tersingkir. Tak adillah,
tak patut, dan banyak lagi komen yang diterima. Bagi
mereka, ada pelajar-pelajar yang lebih teruk lagi
patut disingkirkan.

Namun, keputusan penghakiman mesti diakur.

Berkenaan dengan Nana, ramai yang mengkritiknya akibat
kekurangan dan ketidak sempurnaan yang beliau miliki.
Dan bagi yang tidak menyukai Nana, kemunculan Nana di
Diari AF sering diikuti dengan cebikan bibir.

Tidak cukup sekadar itu, apabila giliran Nana
dikeluarkan, bersoraklah mereka ini. Mungkin sorakan
ini telah dipendam lama dan apabila pengumuman dibuat
maka tanpa disangka-sangka kedengaran seluruh
panggung!

Kalau saya yang menonoton dari kaca TV rumah pun
perasan, apa tidak Nana sendiri. Panggung tu bukannya
besar sangat.

Jadi, puas lah hati mereka ini apabila Nana
dikeluarkan. Puas lah hati mereka ini bila Nana dengar
sorakan gembira mereka.

Adi dan rakan sekelian,
Bagi saya, Nana mempunyai niche. Vokalnya tidak dapat
dibandingkan dengan sesiapa.

Typical Malaysian tidak dapat menerima ini. Kalau
vokal lebih baik dari Ziana Zain barulah boleh
dikatakan bagus. Kalau langkah macam Anita Sarawak
baru pandai menari.

Malaysia boleh. Duduklah wahai peminat seni suara
dalam tempurung.

Akhir sekali, saya cabar webmaster ni siarkan tulisan
ini.

Sekian,

acaiFM

1 Responses to

  1. cdgnfg Says:
  2. welcome to the wow gold, cheap WoW Power Leveling, service site,wotlk gold buy cheap wow gold,wow gold,world of warcraft power leveling buy wow gold

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger