Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 18 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Keempat Minggu Keenam

Konsentrasi
Setiap apa yang dilakukan perlu konsentrasi. Baik menulis, menyanyi atau pun berlakon. Episod semalam cuba untuk membuktikan konsentrasi adalah penting untuk menjadi seorang pelakon atau penyanyi yang berjaya. Sedar atau tidak dengan konsentrasi jugalah yang akan memberikan penghayatan yang lebih dalam sesuatu watak atau nyanyian.

Acapella
Teknik nyanyian terbaru yang mereka pelajari di Akademi. Kali ini persembahan nyanyian secara acapella akan dipersembahkan untuk lagu Menuju Puncak. Inilah kelebihan apabila berada di Akademi Fantasia, pelajar didedahkan dengan pelbagai teknik nyanyian untuk melengkapkan diri mereka sebagai seorang penghibur yang berjaya di masa depan.

Nilai Persahabatan
Klip Khai tidur di atas riba Sahri hanyalah satu adegan yang tidak cukup untuk menggambarkan satu nilai persahabatan. Tetapi agak menarik untuk ditonton dan ditafsirkan oleh penonton.

Salih Yaacob
Sewaktu makan tengahari, para pelajar dikejutkan dengan kehadiran Salih Yaacob, pengacara Sari Rasa yang membawakan makanan untuk mereka. Sedang Salih Yaacob menyendukkan lauk ke dalam pinggan para pelajar, kedengaran Nana yang sudi untuk menghulurkan bantuan. Mungkin berasa kekok seorang artis yang menyendukkan untuk mereka. Vince pula berlagak umpama Tuan Besar meminta drumstick tanpa ada sedikit rasa segan. Dalam pada itu, mentang-mentanglah Azizi sudah mendapat peluang untuk bertemu Anita Sarawak seorang penghibur bertaraf antarabangsa, kehadiran Salih Yaacob dibuatnya macam ada tidak ada sahaja. Salih Yaacob juga sebagai seorang artis tidak sepatutnya hanya melayan karenah pelajar perempuan, sepatutnya layanan beliau dibahagikan sama rata. Sudah beberapa kali adegan para pelajar makan disiarkan dan saya merasakan mereka perlu diajar tentang “table manner”. Etika di meja makan memang tidak perlu sebagai persediaan mereka untuk persembahan konsert tetapi amat perlu sebagai persediaan mereka untuk menjadi seorang artis. Ingin menjadi artis bukan setakat membuat persembahan, tetapi penampilan dan perawakan juga perlu diambil kira.

Koreografi Tarian
Sahri
Koreografi tarian untuk Sahri kelihatan agak janggal dan tidak kena dengan mesej lagu tersebut. Sahri yang bakal mendendangkan lagu Raikan Cinta nyanyian asal M.Nasir membawa mesej cinta. Lagu ini memang berirama Timur Tengah tetapi tidak semestinya koreograf menggoyangkan dada diperlukan untuk lagu ini.

Nija
Silap haribulan dengan koreografi sebegitu, stamina Nija akan jatuh dan bakal menyebabkan beliau semput. Nija kelihatan menghadapi sedikit masalah membawakan lagu bernada tinggi sambil menari. Itulah gunanya alat senaman. Alat senaman bukan hanya untuk Sahri menguruskan badannya tetapi untuk semua pelajar meningkatkan stamina anda.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger