Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 July 2003

Akademi Fantasia Hari Pertama Minggu Kelima

Kurang ceria Akademi Fantasia bukan tanpa Atie bersama ? Tiada isu sehingga Burn terpaksa menampal plaster untuk mencipta isu lantas cuba untuk mewujudkan unsur dramatik.

Fauziah Nawi
Kehadiran beliau ke Akademi Fantasia memang memberikan maklumat yang berguna untuk para pelajar. Sebagai seorang pelakon yang sudah 30 tahun berkecimpung dalam bidang ini pengalaman yang beliau curahkan sangat berharga. Pelakon pentas, pelakon drama, pelakon filem, pengarah teater dewasa, pengarah teater kana-kanak, dj radio semua sudah beliau lakukan.

Lagu Minggu Kelima
Nija - Layar Impian (Ella)
Lagu ini merupakan lagu kegemaran Nija juga penyanyinya. Lenggok Ella dan style Ella perlu dikikis untuk membawakan lagu ini. Nija perlu tampil dengan identiti sendiri. Suara beliau sesuai mendendangkan lagu ini. Lagu ini nadanya cukup catchy dan mood serta penghayatan yang dizahirkan harus nampak ceria.

Nana - Halaman Cinta (Misha Omar)
Nana agak sedih menerima lagu ini. Saya mungkin pernah mendengar lagu ini tetapi tidak menyedarinya. Ini kali pertama Nana menerima lagu berentak agak perlahan. Nana hampir pasti menghadapi masalah besar dalam membawakan lagu ini ditambah dengan jatuhnya keyakinan beliau setelah mengetahui kedudukan beliau selepas Konsert IV. Tapi harus diingat pesanan Guru Tarian mereka iaitu Linda Jasmine yang mengatakan jangan membuang masa dengan menangis sebaliknya terus kuatkan semangat dan belajar.

Rosma - Tragedi Buah Epal (Anita Sarawak)
Rosma harus menggunakan segala pengalaman yang beliau perolehi sewaktu berlakon dengan Jalaluddin Hassan ke dalam lagu ini. Lirikan mata amat penting dalam menghidupkan lagu ini. Penonton sudah pasti akan membandingkan beliau dengan penyanyi asal lagu ini iaitu seorang penghibur antarabangsa Anita Sarawak. Showmanship dalam membawakan lagu ini jika berjaya dipersembahkan dengan menarik sudah pasti membuka peluang yang besar kepada Rosma. Rosma harus menggunakan pengalaman di Kelas Lakonnya untuk membawa lagu ini kerana ada cerita yang ingin disampaikan melalui lirik lagu ini.

Liza - Oppps I Did It Again (Britney Spears)
Saya pada mulanya tidak mendengar apakah tajuk lagu yang akan dibawa oleh Liza pada Konsert V kerana Liza benar-benar terkejut apabila menerima lagu tersebut. Saya tidak mampu untuk menilai kebolehan Liza membawakan lagu ini.

Vince - Bunyi Gitar (P.Ramlee)
Vince tidak pernah mendengar lagu Bunyi Gitar, ciptaan dan nyanyian oleh Seniman Agung Negara, P. Ramlee. P. Ramlee manusia gifted yang sehingga kini tiada tandingan tidak dikenali oleh beliau. Mungkin kerana Vince lahir di London maka dengan itu beliau tidak perlu mengenali siapa dia P.Ramlee dan beliau lebih mengenali siapa dia Elvis Presley dari P.Ramlee sendiri. Saya hampir yakin Vince mampu memukau sewaktu membawakan lagu ini. Lagu ini juga merupakan lagu ujian untuk beliau selain dari lagu Manis yang dibawa oleh beliau minggu lepas.

Sahri - Keabadian Cinta (Anuar Zain)
Lagu Terbaik AIM 10 ini bakal diberi sentuhan baru oleh Sahri. Namun begitu lagu-lagu yang diterima oleh Sahri sejak Konsert I hampir sama jenisnya. Untuk lebih menguji vokal Sahri, beliau perlu diberikan lagu M. Nasir, Dewa atau pun Jamal Abdillah. Sehingga kini vokal Sahri masih belum teruji sepenuhnya.

Azizi - She Bang (Ricky Martin)
Lagu She Bang merupakan lagu ujian untuk Azizi. Jika silap langkah penonton akan menjadikannya modal untuk tidak mengundi Azizi.

Khai - Terima Kasih (Awie)
Sekali lagi Khai akan diuji dengan lagu berentak rock. Lagu ini bertempo agak rancak dan memaksa beliau untuk menyanyi dan menari. Awie mempunyai nada suara yang agak tinggi dan Khai perlu lebih lagi mempelajari teknik pernafasan agar dapat menjaga stamina sewaktu mendendangkan lagu ini. Untuk menguji kelebihan vokal Khai, beliau perlu diberikan lagu nyanyian Anuar Zain atau Hazami.

Burn - Sephia (Sheila On 7)
Lagu ini pernah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Burn perlu membawakan lagu ini dengan identitinya tersendiri. Burn bernasib baik kerana vokalnya sendiri tidak meniru mana-mana penyanyi oleh itu apabila menerima lagu beliau boleh mencipta style sendiri untuk lagu tersebut mengikut gayanya.

Nana dan Halaman Cinta
Nana perlu menghentikan tangisan itu kerana perkara tersebut baru sahaja ditegur oleh Linda Jasmine. Banyak masa dibuang untuk scene-scene yang tidak releven itu. Adalah lebih baik masa-masa itu digunakan untuk mempelajari cara nyanyian lagu tersebut dengan betul. Nana bernasib baik kerana komposer yang membimbing Misha Omar ada bersama mereka setiap hari. Dari situ beliau boleh mengetahui bagaimana untuk menyanyikan lagu itu dengan baik dan saya pasti Adnan Abu Hassan tidak lokek untuk mengajar Nana.

Plaster ?
Saya sedar wujudnya plaster di leher kanan Burn. Saya tidak mahu memberi apa-apa komen berkenaan plaster tersebut. Biar penonton menafsirkannya sendiri. Saya lebih suka berbaik sangka. Tetapi saya hampir pasti plaster berkenaan bakal mengundang petaka besar untuk Burn jika tiada penjelasan kerana setiap apa yang berlaku di dunia ini ada sebab dan akibatnya.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger