Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 20 July 2003

Konsert Akademi
Konsert VI Akademi Fantasia: Undi Untuk Vince, Khai, Azizi, Sahri dan Nija untuk Top 5

Beratur panjang
Saya berkesempatan untuk menonton secara live Konsert 6 Akademi Fantasia. Saya tiba pada jam 7.30 malam dan dibawa masuk oleh salah seorang kakitangan ASTRO ke dalam Dewan Percubaan UPM pada jam 7.45 malam. Di luar barisan terlalu panjang. Saya sendiri tidak pasti sejak jam berapa mereka mula beratur. Saya ditempatkan di barisan wartawan bersama beberapa wartawan hiburan dengan rakan-rakan mereka. Di hadapan saya keluarga Azizi, pelajar-pelajar yang telah disingkirkan dan Tenaga Pengajar Akademi Fantasia.

Jika (3.5/5 bintang)
Tirai persembahan dibuka dengan lagu Jika dendangan Nana, Nija, Azizi dan Khai. Satu persembahan yang cemerlang dengan kualiti vokal yang begitu harmoni. Lagu ini benar-benar mencabar vokal ditambah dengan populariti lagu tersebut. Saya kagum dengan vokal Azizi yang sesuai dengan lagu tersebut. Tetapi Khai menghadapi sedikit masalah apabila membawakan nada rendah. Secara keseluruhan, persembahan mereka tetap cemerlang.

Kedudukan sebelum Konsert VI
Vince 14%
Nana 13%
Khai 12%
Rosma 12%
Nija 12%
Azizi 12%
Sahri 12%
Liza 11%

Liza (3/5 bintang)
Persembahan Liza bermula dengan lakonan. Ia bermula dengan agak tidak terkawal. Mood tidak sampai kepada penonton. Koreograf Liza agak baik walaupun tidak sehebat koreograf Farra penyanyi asal lagu tersebut. Namun demikian, keyakinan Liza agak tinggi apabila membawakan lagu ini. Kawalan vokal beliau juga agak berjaya berbanding konsert-konsert sebelumnya. Liza perlu berinteraksi lebih dengan kamera

Khai (3/5 bintang)
Lakonan terakhir Khai bersama Rosma amat baik. Penghayatan Khai untuk lakonan tersebut saya kira berjaya. Persembahan Khai agak kaku pada minggu ini. Showmanship awal-awal minggu beliau diulangi lagi pada minggu ini. Beliau terlalu gugup untuk menghafal lirik lagu tersebut. Kerisauannya terserlah apabila menyanyikan lagu tersebut. Selain daripada itu, diction dan pronunciation apabila menyanyikan lagu Inggeris amat penting agar mesej lagu tersebut sampai kepada penonton.

Nana (2.5/5 bintang)
Persembahan Nana agak baik pada minggu ini. Penghayatan beliau untuk lagu ini terganggu dengan kehadiran Burn. Lagu sedih tetapi beliau tetap tersenyum apabila fokusnya tertumpu kepada Burn. Persembahan Nana agak monotonous dan mendatar. Penghayatan penonton juga adakalnya terganggu apabila Burn seakan mengelak dari kamera merakamkan wajahnya sewaktu Nana menyanyikan lagu tersebut. Hanizam Abdullah, Editor Berita Harian seakan melepaskan geram beliau terhadap Nana dengan mengatakan Nana “a little bit playful and please be serious !”.

Sahri (4/5 bintang)
Apabila ditanya oleh Aznil untuk memilih sama ada menyanyi atau pun bekerja, Sahri memilih untuk menyanyi. Itu satu keputusan yang wajar buat Sahri kerana beliau harus memilih untuk concentrate kepada salah satu bidang tersebut. Showmanship beliau bermula agak baik. Kawalan vokal beliau benar-benar dikawal dengan baik terutama apabila mendendangkan lagu berentak rancak. Beliau berinteraksi dengan penonton dengan baik. Hanya berlaku sedikit kesilapan yang mana saya masih memikirkan bahawa koreograf tarian untuk lagu ini tidak bersesuaian dengan mesej lagu tersebut. Sahri benar-benar menghayati lagu tersebut dan energy yang terpancar lebih daripada 100%. Itu kelebihan Sahri. Hanizam Abdullah, Editor Berita Harian memuji persembahan Sahri dan berharap agar Sahri dapat melakukan perubahan kepada industri hiburan tanahair yang terlalu mementingkan paras rupa. Pada pendapat saya, sebagai Editor sebuah akhbar beliaulah yang harus mmulakan perubahan tersebut. Dengan menggunakan akhbar sebagai medium, beliau perlu memberi banyak publisiti kepada penyanyi yang tidak berwajah dari terus memberi publisiti hebat kepada Siti Nurhaliza. Point yang dicadangkan oleh beliau tidak bermakna tanpa tindakan dan terus meletakkan wajah Siti Nurhaliza di muka depan Bintang Popular. Kita kena buat apa yang kita cakap.

Nija (3/5 bintang)
Permulaan lagu tersebut agak menjadi. Nija mempunyai attitude namun demikian beliau tidak begitu berkeyakinan untuk membawakan lagu tersebut. Showmanship beliau tiada energy. Mata Nija adakalanya memandang step penari latar beliau. Penghayatannya juga agak kurang Kehebatan Nija ialah pada suara nada tingginya. Lagu tersebut agak rancak dan kurang popular tetapi Nija mampu membawakan lagu rancak bernada tinggi dengan baik. Walaupun begitu terdapat sedikit kesilapan apabila nada rendah pada lagu tersebut. Di akhir persembahan, ibu Nija naik ke pentas sebagai satu kejutan kepada Nija yang sudah lama merindui ibunya. Apabila emosi tidak dapat dikawal, penonton seolah-olah sedang menonton satu filem Hindustan pula.

Vince (4.5/5 bintang)
Lakonan beliau bersama Liza amat menarik. Showmanship Vince benar-benar dikawal oleh penghayatan beliau. Lagu Sonata Musim Salju berjaya didendangkan oleh Vince dengan gayanya tersendiri. Tatacahaya untuk lagu tersebut juga menaikkan penghayatan Vince secara tidak langsung. Saya harus puji vokal Vince yang mempunyai kualitinya sendiri. Vokal beliau berada di kelas yang tersendiri. Agak sukar untuk mencari penghibur yang bisa menyanyikan apa sahaja jenis lagu. Memang sukar dan kini industri hiburan Malaysia sudah menemui satu bintang yang bakal menyinar. Penghayatan Vince untuk lagu ini juga terbaik. Pujian harus saya berikan kerana Vince telah menghidupkan lagu ini dengan baik dan tidak salah jika saya katakan style nyanyian beliau lebih hebat dari penyanyi asalnya iaitu Hazami.

Rosma (4/5 bintang)
Persembahan Rosma juga menarik. Beliau berjaya mengawal vokal beliau dengan baik. Showmanship untuk lagu ini juga baik walaupun berlaku sedikit kesilapan di antara beliau dan penari latarnya. Rosma mempunyai attitude untuk membawa lagu berentak R&B. Dan ini telah dibuktikan semalam. Rosma berbakat besar. Boleh berlakon dan mainan mata beliau sungguh mengkagumkan. Rosma memerlukan lagu yang lebih mencabar untuk persembahan akan datang, kata Kudsia Kahar. Tapi bila ?

Azizi (3.5/5 bintang)
Azizi mendendangkan lagu Seribu Impian dengan cemerlang. Vokal beliau berjaya dipelbagaikan dengan cara yang tersendiri. Beliau bijak menggunakan ruang pentas untuk showmanship beliau. Adakalanya vokal beliau kedengaran mirip-mirip penyanyi asal lagu tersebut iaitu Casey. Azizi bijak untuk berinteraksi dengan kamera. Energy beliau untuk lagu ini diberikan hampir 100%.

One Sweet Day (4/5 bintang)
Lagu One Sweet Day dinyanyikan oleh Sahri, Liza, Rosma dan Vince dengan baik. Namun demikian, semua pelajar harus menekankan latihan untuk pronunciation dan diction. Sebutan pelajar kedengaran tidak berapa jelas dan ini sedikit sebanyak mengganggu penghayatan penonton terhadap lagu tersebut kerana mesej lagu tersebut tidak sampai.

Acapella (5/5 bintang)
Pertama kali mereka mendendangkan lagu Menuju Puncak secara acapella. Satu percubaan yang menarik dan jelas suara mereka begitu harmoni. Yang lebih membuatkan lagu itu nampak begitu indah ialah apabila Rosma menjadi penyanyi yang menghabiskan lirik lagu tersebut.


Keputusan
Keputusan yang anda buat telah pun anda ketahui. Tiada siapa pun yang menyangka Rosma akan terkeluar. Tetapi itulah pilihan pengundi Malaysia. Seluruh dewan seakan tergamam dan tidak percaya nama Rosma disebut oleh Aznil. Siapa yang akan menyangka jika dinilai dari segi persembahan beliau pada minggu ini dan minggu-minggu yang sebelumnya. Rosma yang agak terkejut dengan keputusan itu menerima dengan hati yang terbuka. Pelajar-pelajar lelaki seakan tidak dapat menerima keputusan tersebut. Sahri contohnya cuba mendapat kepastian daripada Aznil sendiri untuk melihat nama yang tertulis pada kad keputusan tersebut. Khai kelihatan menangis bersungguh-sungguh, begitu juga Azizi dan Vince. Pelajar perempuan walaupun bersedih tetapi kelihatan tidak sepenuh hati. Sewaktu Rosma memberi ucapan terakhir, seluruh dewan bangun memberi standing ovation. Dalam perjalanan keluar dari Akademi, Kudsia Kahar, orang yang bertanggungjawab membuat audition keatas Rosma kelihatan bangun memeluk Rosma. Beliau juga sedih dengan keputusan tersebut. Tenaga Pengajar juga kelihatan tergamam dan tidak menyangka yang Rosma akan tersingkir pada minggu ini. Saya sendiri tidak pernah menyangka yang Rosma akan tersingkir pada minggu ini atau pun minggu-minggu selepas ini. Rosma akan berada di Top 5 pada fikiran saya. Berdasarkan pemerhatian, saya dapat mengagak bahawa pengundi telah memilih Nija dan Liza dengan tujuan untuk menyingkirkan Nana tetapi telah melupakan Rosma. Itulah yang telah terjadi. Berlakunya pakatan tanpa dirancang untuk menyingkirkan Nana. Saya sendiri harus dipersalahkan kerana telah mengemukakan cadangan ini pertama kali sewaktu usaha untuk menyingkirkan Atie. Dan akhirnya Rosma yang menjadi mangsa. Setelah selesai, kelihatan Nana dan Liza kelihatan agak lega sambil melambai-lambai ke arah penonton. Khai, Sahri, Azizi dan Vince menyambung kesedihan mereka di belakang pentas.

Teori “Survivor”
Untuk terus kekal dan menjadi juara, kita harus menyingkirkan peserta yang hebat dan bakal memberi saingan. Adakah pengundi Vince yang menyebabkan Rosma terkeluar ? Jika teori ini terus menjadi pegangan semua, tidak mustahil selepas ini Sahri akan terkeluar. Taktik mengekalkan Nana dan Liza secara tidak langsung membesarkan lagi peluang Vince untuk muncul Juara. Taktik seperti perlu dikikis kerana ini bukan Survivor.

Selepas selesai Konsert, saya berkesempatan untuk bertemu dengan beberapa individu-individu yang ada kaitan dengan Akademi Fantasia. Ternyata kebanyakan mereka agak terkejut dengan keputusan tersebut. Saya terus mendapatkan Pengetua Akademi sementara menantikan pelajar yang tersingkir kerana mereka kelihatan agak sibuk melayan peminat. Freddie Fernandez menasihatkan pengundi agar jangan undi keluar orang yang kita tidak suka sehingga menyebabkan pelajar yang layak mendapat undi ditinggalkan kerana merasakan pelajar tersebut sudah selesa dengan kedudukannya. Katanya, Rosma tidak mendapat sokongan yang baik dari pengundinya. Adnan Abu Hassan tidak dapat ditemuramah kerana kelihatan tergamam dan masih sebak dengan keputusan tersebut. Adifashla sendiri tidak menyangka akan berlaku keputusan mengejut seperti ini.

Saya juga berkesempatan untuk bertemu dengan Adi Shamsul, Penerbit Akademi Fantasia. Pertama kali bertemu perkataan yang keluar ialah “You’re the one who created the jinx”. Dalam nada bergurau beliau bersuara, tetapi saya tetap menganggapnya sebagai satu yang agak serius. Saya akui, idea tersebut datang dari saya sewaktu ingin benar menyingkirkan Atie dari Akademi Fantasia di Strategi mengeluarkan Atie. Masih terlalu jauh perjalanan rancangan ini. Masih banyak yang perlu kita difikirkan untuk mengembalikan keyakinan penonton.

Komen Aznil Nawawi di Komuniti
“Bila kita terlalu confident, kita cuma memberi tumpuan kepada pelajar lain sambil berharap pelajar lain dapat mengalahkan undian pelajar yang bukan favourite, akibatnya, ROSMA tidak atau terlupa diundi. Untuk pengetahuan anda UNDIAN SMS ini disahkan oleh AUDITOR yang bertauliah. Untuk mengelakkan perkara yang sama berlaku, saya cadangkan anda pastikan pilihan TOP5 anda dan berikan tumpuan undi anda pada pelajar TOP5 itu sahaja. Mungkin ini dapat melahirkan keputusan yang lebih adil. SEKIAN.”

Oleh itu saya ingin mencadangkan di sini agar semua penonton mengundi, VINCE, AZIZI, SAHRI, KHAI dan NIJA untuk TOP 5.



Imbasan Akademi
Imbasan Akademi Fantasia

Kedudukan selepas Konsert VI
Sahri 16%
Liza 14%
Vince 13%
Nija 12%
Khai 12%
Azizi 11%
Nana 11%
Rosma 11%

Rosma menasihatkan semua pengundi agar mengundi dengan tepat. Kesemua mereka berbakat dan pilihan daripada penonton juga perlu tepat dan jangan disia-siakan tanggungjawab anda.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger