Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 July 2003

Gossip
Forum Komuniti Akademi Fantasia

“Para peserta tidak dibenarkan sama sekali mengutarakan atau menulis atau membuat sebarang kenyataan yang berkaitan dengan isu-isu sensitif seperti isu perkauman, keagamaan, topik-topik lucah, fitnah, tuduhan menjatuhkan maruah dan martabat serta lain-lain lagi topik yang boleh membawa kemudaratan kepada peserta forum sendiri, pembaca mahupun pengurusan laman web ini. Artikel yang berbau isu-isu sensitif akan dipadam serta-merta dan Moderator serta pengurusan laman web ini tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang akibat yang negatif hasil daripada penulisan topik-topik yang dinyatakan.”

Berikut merupakan penerangan pertama yang dibaca oleh peminat Akademi Fantasia sebelum mereka memberi komen-komen di dalam ruang Komuniti Akademi Fantasia. Ruang ini boleh menjadi satu forum untuk membincangkan perkara-perkara yang menjana minda tetapi sebaliknya yang berlaku. Ruang tersebut dijadikan medan menghina, memfitnah dan secara tidak langsung telah menjatuhkan maruah peserta serta yang memberi komen.

Sekalipun anda tidak menyukai gelagat atau keadaan fizikal pelajar tersebut, seboleh-bolehnya jangan dihina dengan perkataan yang tidak sepatutnya. Bukankah lebih baik jika diberi cadangan untuk memperbaiki tingkah laku mereka itu. Kata Ronald Reagan, bekas Presiden Amerika Syarikat, “jika anda hanya tahu mengkritik tetapi tidak mahu menyertakan sebarang cadangan, adalah lebih baik anda diam sahaja.”

Kritikan-kritikan di Komuniti Akademi Fantasia lebih bersifat personal attack (serangan peribadi) yang jelas tidak sesuai dibaca oleh semua golongan yang meminati Akademi Fantasia. Dan di dalam waktu yang sama mereka yang mengkritik tanpa usul periksa ini mencanangkan diri mereka sebagai peminat setia Akademi Fantasia. Peminat ? Peminat jenis apakah ini ?

Kita seharusnya bertanggungjawab dengan apa yang kita tulis. Bahan-bahan di Forum adakalanya menjadi tidak perlu dibaca jika yang dibincangkan hanya perkara-perkara remeh.

Moderator
Di sini tugas moderator adalah amat penting untuk memastikan segala penggunaan bahasa, adab serta tata-susila dapat dikawal. Moderator bukan bermaksud untuk menyekat kebebasan kita bersuara. This has nothing to do with freedom of speech. Freedom of Speech is about you excercising it in your own space. Adalah lebih baik pengkritik menggunakan medium dan ruang yang anda miliki untuk memberi komen yang lebih bersifat bertanggungjawab dengan hasil tulisannya dari memaki-hamun di tempat orang lain.

Artikel berkenaan Freedom of Speech boleh didapati di weblog Oon Yeoh.

Kebebasan bersuara bukan bermakna seseorang mempunyai hak mutlak untuk menghantar apa sahaja yang mereka rasa ke laman forum yang mereka mahu. Kebebasan bersuara di dalam konteks ini lebih bermaksud seseorang mempunyai hak mutlak untuk merekabentuk satu laman forum dan pos apa sahaja di laman mereka sendiri. Dan jika mereka sendiri mengepos sesuatu yang mungkin menimbulkan fitnah dan menjatuhkan maruah orang lain, mereka berani untuk bertanggungjawab untuk menghadapi apa-apa tindakan undang-undang yang akan diterima kesan daripada penulisan mereka sendiri.

Sebagai rakyat Malaysia kita perlu dididik yang internet bukanlah tempat untuk melepaskan geram. Akademi Fantasia sudah masuk minggu kelima dan nampaknya Forum Komuniti telah menjadi tidak releven dan tidak sesuai menjadi bahan bacaan yang menjana minda. Contoh dimana forum telah dijadikan medan melepaskan geram adalah seperti berikut:-

Teater Ronggeng Rokiah

Teater Tivi

Ruang-ruang sebegini sememangnya magnet kepada yang suka menabur fitnah, memaki-hamun tanpa usul periksa. Tanpa pengawasan yang cukup, satu matlamat untuk mewujudkan Akademi Fantasia tidak akan dapat dicapai yang terlahir hanyalah generasi maki-hamun yang takut untuk bertanggungjawab dengan tulisan mereka sendiri. Di Barat juga menggunakan konsep yang sama iaitu moderate, dan di Malaysia jangan terlalu angan-angan tinggi untuk menjadi lebih terbuka dari Barat kerana rakyat Malaysia belum faham apa itu Kebebasan Bersuara. Hasilnya hanya fitnah dan maki hamun yang jeles tidak sejajar dengan matlamat mewujudkan Akademi Fantasia.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger