Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 July 2003

Diari Akademi
Konsert V Akademi Fantasia : Malaysia Tidak Perlukan Penghibur Manja

Cinta Di Akhir Garisan
Persembahan Konsert V dibuka dengan lagu gabungan Cinta Di Akhir Garisan oleh Liza, Nana, Rosma dan Nija yang mana lagu tersebut merupakan nyanyian asal Nora, Ziana Zain, Ning Baizura dan Dessy Fitri. Mereka berjaya memukau hadirin dengan kekuatan vokal masing-masing. Mereka mengeksploitasi kelebihan diri masing-masing untuk menonjolkan diri mereka. Rosma cuba memukau hadirin dengan vokal tinggi nyaringnya dan ternyata berjaya memikat.

Kedudukan Peratus Undian sebelum Konsert V
Vince 16%
Nana 13%
Azizi 11%
Khai 11%
Rosma 11%
Sahri 10%
Burn 9%
Nija 9%
Liza 9%

Berdasarkan kepada kedudukan ini, nasib Burn, Nija dan Liza agak tidak kukuh. Apa sahaja kemungkinan boleh berlaku berdasarkan mutu persembahan pelajar tersebut. Setelah selesai Konsert V pasti kedudukan akan berubah. Panel pengkritik pada malam tersebut ialah Kudsia Kahar dan Azwan Ali. Seperti yang umum ketahui, berkemungkinan Siti Nurhaliza akan membuat penampilan di Konsert kali ini. Namun begitu beliau tidak kelihatan sehingga peserta pertama iaitu Khai selesai membuat persembahan.

Adi
Khai (3.5/5 bintang)
Khai mendendangkan lagu Terima Kasih dendangan asal Awie. Lagu tersebut amat bersesuaian dengan range vokal beliau iaitu agak sederhana. Tempo lagu tersebut agak moderate begitu juga dengan range nada suara untuk lagu tersebut. Beliau berkebolehan dalam menari dan telah menonjolkan satu showmanship yang cemerlang. Pitchingnya untuk persembahan kali ini agak bagus. Jika diteliti betul-betul, suara Khai ada iras-iras suara Awie. Kelebihan Khai ialah interaksi beliau dengan penonton dan penonton begitu sporting untuk memberikan reaksi secara spontan dan tidak kelihatan dipaksa. Persembahan tersebut merupakan persembahan terbaik Khai sejak berada di Akademi. Beliau kreatif dan bijak mengawal pergerakan di atas pentas. Nasihat dua minggu sudah oleh Kudsia telah diambil perhatian oleh Khai dan hasilnya kita dapat lihat satu showmanship yang berbeza dari minggu-minggu sudah. Komen Azwan Ali yang mengatakan muka kebudak-budakan Khai tidak sesuai menyanyikan lagu berentak rock adalah sesuatu yang boleh saya sifatkan sebagai tidak releven. Siti Nurhaliza hanya muncul setelah Khai selesai membuat persembahan sebagai hadiah kejutan untuk beliau.

Liza
Liza (2.5/5 bintang)
Liza masih tidak berani mengeluarkan 100% suaranya. Beliau masih takut-takut untuk all-out. Namun demikian saya puji showmanshipnya walaupun tidak cukup cheeky kata Kudsia. Liza mempunyai pakej yang baik walaupun adakalanya kelihatan agak gemuruh. Liza berkebolehan untuk menyanyi dan menari, yang perlu dipulihkan di sini hanyalah kekuatan diri serta semangatnya.

Burn
Burn (2/5 bintang)
Saya puji suaranya kali ini. Ada gaya tersendiri. Unik. Namun demikian lagu ini bernada agak rendah dan menyebabkan persembahannya menjadi agak monotonous. Di tambah dengan ulangan baris-baris lirik yang sama, jika persembahan tidak dipelbagaikan, hasilnya akan menjadi satu persembahan yang monotonous. Ini akan menyebabkan penonton bosan dan keresahan. Apabila membawakan nada tinggi, pitching suaranya agak baik. Kesilapan mengira kesan dari terganggu oleh penonton menyebabkan tumpuannya hilang seketika, sama seperti minggu lepas bila mana beliau kelihatan agak tergamam dengan kehadiran Ruffedge. Secara keseluruhan beliau telah memberikan persembahan yang agak baik.

Rosma
Rosma (4.5/5 bintang)
Beliau membawakan lagu Tragedi Buah Epal dendangan asal oleh Anita Sarawak dengan gayanya tersendiri. Kelebihan Rosma ialah matanya dan beliau bijak berbicara dengan penonton dengan menggunakan bahasa matanya. Showmanship beliau saya kira telah berjaya walaupun tidak sehebat Anita Sarawak. Kawalan suara beliau sungguh matang dan jika diberi peluang beliau mampu menjadi seorang penghibur serba-boleh.

Sahri
Sahri (3.5/5 bintang)
Sifat berasa selesa dengan kedudukan yang ada telah menguasai diri Sahri. Persembahan beliau pada minggu ini sewaktu mendendangkan lagu Keabadian Cinta tidak seperti yang diharap-harapkan. Penonton mengharapkan beliau berjaya membawa mood penonton bersama-sama lagu tersebut. Kawalan vokal beliau amat baik dan bersifat lebih matang. Vokalnya agak bagus walaupun tidak sebagus minggu lepas. Keyakinan beliau berada di tahap yang paling tinggi semalam. Beliau bijak untuk menguasai pentas dan interaksi beliau dengan penonton untuk cuba di bawa bersama ke dalam mood lagu tersebut. Seperti nasihat Pak Ngah minggu lepas, Siti Nurhaliza menekankan perkara yang sama. Sahri perlu banyak latihan untuk meningkatkan stamina. Sekali lagi Azwan memberikan komen yang tidak releven. Identiti sendiri perlu tetapi ini Malaysia, pakej tetap perlu untuk menarik minat penonton. Pernahkah Azwan Ali menjemput Liza Aziz atau pun Adibah Noor menjadi tetamu rancangan Cit Cat Azwan selama ini ?

Azizi
Azizi (3.5/5 bintang)
Walaupun diiringi oleh pemain djembe terkenal dunia iaitu Steve Thornton dari Afro Asia, namun demikian persembahan beliau tidak nampak unsur-unsur kekaguman. Showmanship beliau agak baik dan bijak menggunakan ruang pentas. Keyakinan beliau mendendangkan lagu ini berada di tahap yang paling tinggi. Beliau seakan-akan sudah biasa mendendangkan Lagu She Bang atau lagu rancak yang sebegini rentaknya. Beliau berkebolehan menyanyi sambil menari tanpa hilang stamina.

Nija
Nija (3.5/5 bintang)
Vokal beliau agak unik. Beliau agak selesa dengan lagu Layar Impian dendangan asal Ella. Showmanship Nija pada minggu ini amat meyakinkan dan beliau kelihatan sungguh seseuai mendendangkan lagu Ella. Pitching nada tingginya juga menjadi. Komunikasinya dengan penonton juga berjaya. Kawalan nada tingginya dibuat dengan begitu teliti, namun demikian Siti Nurhaliza dapat juga mengesan beberapa kesilapan kecil yang tidak disedari oleh penonton.

Vince
Vince (4/5 bintang)
Ini kali pertama beliau mendendangkan lagu P.Ramlee. Seperti yang dijanjikan, beliau telah meng”Elvis”kan lagu tersebut. Showmanship beliau dan rakan-rakannya amat mengkagumkan. Mereka telah menampilkan satu yang amat spectacular. Berasa selesa dan over-confident telah menyebabkan beliau terlupa lirik di peringkat awal walaupun berjaya ditutup dengan gerak tari yang menarik. Berilah apa sahaja lagu kepada Vince dan sudah pasti Vince mampu untuk membawakannya mengikut acuannya sendiri.

Nana
Nana (0/5 bintang)
Emosi Nana terganggu setelah menonton montage “Kelas Tinggi Suara”. Saya merasakan montage sedemikian tidak wajar dipertontonkan sebelum beliau selesai membuat persembahannya. Namun demikian, beliau sepatutnya cuba untuk mempelajari bagaimana untuk mengawal emosi dari Vince yang telah menerima kehadiran bapanya pada minggu lepas. Vince bijak mengawal emosi dan tidak mengganggu persembahannya. Nana tidak berkeyakinan langsung untuk membawakan lagu ini seawal hari pertama setelah menerima lagu tersebut. Di dalam fikiran diulang perkataan “aku tidak boleh” berkali-kali sehinggalah selesai beliau membuat persembahan. Persembahannya malam itu saya kira lebih rendah mutunya dari persembahan Atie sewaktu mendendangkan lagu “Save The Best For Last”. Walaupun tidak bagus, Atie bijak menutup kelemahannya. Nampaknya nasihat Guru Lakon, Fatimah Abu Bakar dan Guru Nada Suara, Siti Hajar telah di”masuk telinga kiri, keluar telinga kanan”kan oleh Nana. Sikap besar kepala dan manjanya itulah yang telah menguasai dirinya. Beliau tidak bersungguh-sungguh ingin memperbaiki kelemahan yang beliau ada. Ego ! Apakah jenis penghibur sebegini yang penonton Malaysia ingin hasilkan ?

Nana
Tiada Lagi Cinta
Ruffedge menonton persembahan Khai, Sahri, Burn, Azizi dan Vince malam tersebut. Walaupun tidak sebaik Ruffedge namun percubaan ini merupakan satu yang baik untuk menilai keharmonian suara mereka. Showmanship mereka berjaya menarik perhatian. Solo rap oleh Vince dan Burn benar-benar mencuit perasaan. Mereka benar-benar enjoy mendendangkan lagu tersebut.

Keputusan
Keputusan
Memang sukar untuk mengagak siapakah yang akan tersingkir pada minggu ini. Jika dinilai dari kedudukan sebelum konsert bermula kedudukan tiga (3) pelajar terakhir agak rapuh. Burn tidak bernasib baik kerana Nija dan Liza telah memberikan persembahan yang lebih baik darinya. Walaupun persembahan Nana adalah lebih buruk berbanding Burn, tetapi kedudukan Nana agak selesa di tempat kedua. Namun demikian, semuanya telah terjawab, Burn tersingkir semalam dan menjadi pelajar keempat tersingkir dari Akademi Fantasia selepas Azza, Adifashla dan Atie. Perkara yang sama berlaku sewaktu penyingkiran Adifashla, bila mana persembahan Atie lebih mendapat undian yang banyak.

Siti
Buat pertama kalinya para penonton di Dewan Percubaan UPM mahupun di rumah dapat melihat kesemua tenaga pengajar termasuk Pengetua memeluk Burn selaku pelajar yang tersingkir di khalayak ramai. Mungkin mereka sendiri tidak menyangka yang Burn akan tersingkir berdasarkan mutu persembahannya.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger