Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 14 July 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 06-05-06

Satu hari yang amat meletihkan. Ketua di pejabat ambil cuti kecemasan. Saya perlu ambil alih tugasnya. Hari ini ada dua lawatan penting. Satu dari Jakarta, satu dari Pengarah Urusan yang baru. Juga empat puluh surat yang perlu diterjemah. Malamnya, perlu hadir untuk satu lagi pertemuan penting yang akan menentukan hala tuju masa depan hidup saya. Memang satu hari yang amat meletihkan

Aku Sedar
Puisi yang baik dari Dr Usman Awang hanya menjadi begitu membosankan kerana keadaan fizikal yang tidak mengizinkan. Mereka perlu memberikan tenaga yang berbeza-beza kepada baris-baris puisi tersebut. Kelas Cikgu Fauziah kali ini agak tegas. Lain dari yang biasa. Penggunaan perkataan bodoh beberapa kali diulang. Takut juga saya mendengar apabila perkataan tersebut diulang-ulang. Seperti satu sumpahan.

Akademi Fantasia II
Zarina dan Zahid, dua pelajar contoh telah didenda kerana tidak memberikan sepenuh perhatian kepada puisi tersebut. Adam dan Linda perlu memberikan makna puisi tersebut sebelum menggerakkan badan. Improvisasi Nurul dan Kaer biasa sahaja. Improvisasi Mas kepada puisi Aku Sedar amat menarik dan penuh ekspresi. Beliau menjiwai baris yang perlu beliau baca.

Kelas Vokal Adnan Abu Hassan
Bob perlu memperbaiki sebutannya dengan lebih jelas lagi. Beberapa perkataan disebut dengan salah. Aspek vokal dan tone suara beliau sudah cukup baik dan sesuai dengan lagu tersebut. Begitu juga dengan Linda, vokalnya untuk lagu Panti Asuhan amat baik. Tone vokal beliau ada mirip-mirip Indonesian. Beliau diberi tunjukajar tentang melenggokkan vokalnya dengan lebih mantap dan berkesan. Hasilnya amat baik.

Mas menghadapi masalah yang besar dalam lagu ini. Nyanyiannya tidak bernyawa. Terlalu sumbang dan agak mendatar. Beliau harus memberikan ekspresi terhadap lagu tersebut. Beliau harus faham mesej lagu tersebut sebelum menyanyikannya.

Akademi Fantasia IIPada pendapat saya, Nurul mampu untuk membawakan lagu tersebut dengan baik. Saya berpuas hati melihat sesi latihannya. Beliau tidak harus mencuri nafas dan beliau harus sedar di mana yang perlu untuk mengambil nafas. Secara keseluruhan, saya terpegun dengan nyanyiannya serta tone suara beliau. Persembahan Nurul akan menjadi persembahan yang saya tunggu-tunggu di Konsert Vi minggu ini.

Koreograf Bebas
Tanpa bangun dari lantai, setiap pelajar harus melakarkan koreograf bebas dalam tarian mereka. Zahid memperagakan langkah-langkah yang agak biasa begitu juga Kaer. Gandingan Linda dan Zarina agak berkesan. Begitu juga dengan trio, Nurul, Farah dan Mas. Adam tidak begitu serius dengan koreografnya. Yang paling menarik tentulah Bob. Bob bijak menari dan sedar ruang di sekelilingnya. Bob juga tahu asas tarian iaitu counting.

Menuju Puncak merupakan sebuah koreograf biasa yang semakin menarik dari satu minggu ke satu minggu. Setiap pelajar semakin mendalami langkah-langkah tarian Menuju Puncak. Mas yang agak lambat dalam bidang tarian pada minggu-minggu awal telah pun dapat mendalami tariannya dengan baik. Nampak sifat serius beliau dalam kelas tarian.

Teater Muzikal Cats
Untuk menyanyikan lagu Memory, mereka diberi peluang untuk menonton teater muzikal Cats. Masing-masing terpegun melihat tayangan video tersebut. Memang sukar untuk menyanyikan lagu Memory. Perlu punya perwatakan dan lontaran vokal yang mantap.

Sebelum memulakan latihan, mereka perlu bubbling. Mas bubbling saya tertidur. Zahid mencuba. Cepat-cepat menyedari kesilapannya. Memperbetulkan kesilapannya. Cikgu Siti Hajar memuji Zahid yang sedar akan kesilapannya. Ini menunjukkan yang Zahid tahu apa yang dia buat. Bukan hanya sekadar buat sahaja. Beliau juga mampu menerangkan apa yang silap.

Memory
Mereka berlatih lagu Memory beramai-ramai. Cikgu Siti Hajar seakan mendengar seperti ada sesuatu yang tidak kena. Memilih untuk hanya lelaki memulakan latihan. Vokal lelaki berbeza-beza. Mereka membahagikan tone vokal mereka ikut kesesuaian lagu tersebut. Ada harmoni dalam vokal lelaki. Jelas kedengaran keserasian vokal mereka. Kemudian meminta pelajar perempuan menyanyi. Pada pendapat saya, nyanyian pelajar perempuan jelas berterabur. Tiada keserasian. Tidak harmoni langsung. Puncanya Mas. Vokalnya tidak bertenaga. Tidak keluar. Cikgu Siti Hajar membahagikan bahagian-bahagian dan range yang perlu dibawakan oleh Mas.

Farah telah melakukan yang terbaik. Memang sukar untuk tidak membandingkan nyanyiannya dengan Siti Nurhaliza. Tiada masalah pitching dalam nyanyiannya. Beliau harus menumpukan sepenuh perhatian terutamanya sewaktu ingin mencipta lenggok tersendiri dalam nyanyiannya.

Nyanyian Linda nyata hebat. Vokal beliau kena dengan lagu tersebut. Sebuah lagu yang menarik hasil nyanyian Linda. Tiada masalah besar untuk Linda menyanyikan lagu tersebut.

Ini berbeza dengan vokal Mas. Kedengaran agak kasar. Huskynya tidak kena dengan lagu ini. Masalah utamanya ialah keupayaan Mas untuk melontarkan vokalnya. Masalah sumbang juga menjadi musuh utama Mas.

Zarina perlu mencipta cara nyanyian tersendiri. Vokalnya kali ini agak baik berbanding dengan minggu-minggu terdahulu.Cara nyanyiannya juga bertambah baik.

Saya berpuas hati dengan persembahan Nurul. Beliau selesa dengan lenggok nyanyiannya. Lagu ini menjadi begitu senang sekali untuk didengar. Menurut Cikgu Adnan, Nurul harus mempersembahkan lagu ini sambil duduk dan kemudian berdiri apabila bahagian korus. Macam pernah dengar sahaja cadangan ini. Sheila Majid pun selalu duduk bila menyanyikan lagu ini.

Secara keseluruhan Bob telah memperkenalkan lagu ini kepada saya. Sungguh baik nyanyiannya. Sebutannya masih ada yang perlu dibaiki. Lenggok R&Bnya juga menjadi.

Adam harus memperbanyakkan vibrato dalam nyanyiannya. Lagu ini pasti menjadi menarik di tangan Adam. Adam harus berani membuka mulutnya untuk menjelaskan lagi sebutannya.

Nyanyian Zahid tidak banyak yang dapat dinilai. Terlalu sekejap.

Mas menggunakan masa yang ada untuk membiasakan dirinya dengan tarian lagu Ya Maulai. Sambil-sambil itu, Mas melakukan aksi gelek.

Adam Cuci Pinggan
Adegan ini sudah pasti memberikan undian yang mendadak untuk Adam.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger