Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 32



Abang Besar: You tahu tak Ramlee OS popularity rate is at all time low?

Kakak Besar: I tahu... Sampai masuk paper komplen cara dia mengajar. Ye lah, orang kita mana boleh nampak cikgu yang tegas.

Abang Besar: So what do they want, actually?

Kakak Besar: Like what they've always wanted in school. Teachers that kiss their asses.

Abang Besar: You nak tahu apa... Cikgu-cikgu yang I ingat sampai sekarang adalah cikgu-cikgu I yang garang. Yang buat I belajar dengan lebih bersungguh-sungguh--

Kakak Besar: Dah I cakap, jangan samakan diri you dengan diorang ni semua. You kan scholar. Berapa kali I kena ulang? Not everybody in Malaysia are like you. You have to think of the masses! Kat Malaysia ni... Cikgu kena hormat murid, not the other way around. At least, that's the way to go according to many of Sia's supporters...

Abang Besar: Jadi sekarang apa you nak buat?

Kakak Besar: I think we should soften Ramlee OS' image a bit. You know what, people already start thinking that he is totally responsible in choosing the songs that are suppose to be performed by the students.

Abang Besar: Ye ke?

Kakak Besar: And they are accusing him of pilih kasih. You know... Giving the so called tough songs or boring songs to the students that he doesn't like.

Abang Besar: Lawak lah peminat-peminat fanatik AI ni.

Kakak Besar: This is not funny, okay! Whatever it is, kita buat dia nampak approachable--

Abang Besar: ...Kalau boleh kita kena buat dia seperti seorang father figure sikit.

Kakak Besar: Betul tu...

Abang Besar: So what do you propose we should do?

Kakak Besar: Apa kata kita buat pelajar-pelajar AI berikan dia hadiah, as a sign that they love and appreciate him.

Abang Besar: Macam mana kita nak buat? Suruh pelajar-pelajar tu buat kad?

Kakak Besar: Let's find something warmer... Something that's adorable and something that we can leverage on.

Abang Besar: Well... Cokelat W&W ada banyak sponsor kita sekarang, jadi apa kata kalau kita tonjolkan mereka lagi?

Kakak Besar: Good idea. We can get one of their stuffed W&W... Cute kan? They'll get their brands all over the academy!

Abang Besar: Let's get Siti Hawa to bring this idea to the students. Suruh diorang berlakon or something. Kita buat lah drama sikit. You know!

Kakak Besar: Okay. Nanti I bagitahu Siti Hawa... Oh, by the way, I ada satu kotak besar penuh dengan cokelat W&W dalam kereta I. Kalau you nak, ambil ler. I dah tak larat nak makan... I tengah diet lah, yang!

**


-- Hello, Timah. Hello! Kenapa senyap jer ni.

-- Saya rasa takde mood nak cakap dengan awak lah.

-- Kenapa tak turun lagi. Dah lama saya tunggu kat bawah flat awak ni.

-- Saya dah sampai kat Kilang. Saya naik teksi.

-- Isk! Kenapa ni?

-- Saya ada hal.

-- Hal apa pulak ni?

-- Ada hal kat kilang ni lah.

-- Sebelum ni awak selalu nak datang lambat. Ni nak datang awal pulak.

-- Saya tak suka lah kalau awak pikir yang bukan-bukan pasal saya. Awak ingat apa? Saya pergi dating dengan jantan lain ke?

-- Kenapa ni? Kasar semacam je?

-- ...

-- Lain kali kalau awak nak ke tempat kerja sendiri. Bagitahu saya awal-awal. Tak payah saya tunggu kat sini macam orang bodoh.

-- Dah lah. Saya sibuk ni. Saya nak off kan phone saya lepas ni.

-- Eh, dah kenapa ni Timah? Cuba explain kat saya... Ni mesti ada yang tak puas hati dengan saya ni!

-- Saya tak suka dengan perangai awak--

-- Perangai apa ni?

-- Kenapa awak tak bagitahu kat saya awak buat iklan?

-- ...

-- Kenapa senyap ni? Awak tahu awak salah kan?

-- Salah apa pulak ni?

-- Awak bersalah sebab awak nak rahsiakan benda ni dari saya, sedangkan semua orang dah tahu!

-- Mana ada semua orang dah tahu! Awak ni main sedap cakap jer.

-- Kenapa awak tak nak beritahu kepada saya yang awak dah jadi model iklan. Kenapa awak nak berahsia dari saya?

-- Saya nak surprisekan awak.

-- ...

-- Timah. Betul ni. Saya nak awak bangga dengan saya bila saya sendiri beritahu kat awak apa yang saya buat ni. Tapi masanya belum tiba lagi. Saya belum sedia lagi.

-- Tu semua alasan!Kenapa awak selalu nak kelentong dengan saya?

-- Saya nak kelentong dengan awak buat apa? Saya serius ni. Saya memang belum sedia. Saya harap awak paham.

-- ...

-- Timah... Saya mintak maaf.

-- Awak ni, tak habis-habis tu jer lah modal awak.

-- Timah, saya memang mintak maaf dari awak kalau-kalau perbuatan saya tu menyinggung perasaan awak. Mungkin cara saya tu salah. Saya paham. Tapi memang saya tak sedia nak beritahu kat awak atau sesiapa. Yang tahu abang Linus saja. Tu pun sebab dia yang usahakan saya dapat kerja tu dan kerja baru saya ni.

-- Saya rasa awak ada banyak lagi benda awak rahsiakan dari saya...

-- ...

-- Macam ni lah. Saya pun tengah sibuk ni. Awak tak payah nak susah payah call saya lagi. Esok pun awak tak payah nak tunggu saya hantar pergi kerja. Buat sementara waktu ni, kita tak payah nak jumpa makan sama-sama.

-- Eh kenapa ni Timah! Sabar lah kalau ya, pun!

Timah menghentikan perbualan dengan memutuskan talian telefon. Rahmat cepat-cepat menelefon Timah kembali. Didapatinya Timah telah mematikan fungsi telefon bimbitnya sama sekali. Rahmat mendengus marah. Mahu sahaja dia membaling telefon bimbitnya jauh-jauh.

Rahmat memakai topi keledarnya. Dia menghidupkan enjin motornya. Sewaktu dia mahu bersiap sedia untuk beredar dari kawasan perumahan tersebut, tiba-tiba telefon bimbitnya berdering lagi. Terlintas di hati Rahmat bahawa yang menelefonnya adalah Timah. Mungkin Timah mahu menelefonnya kembali untuk meminta maaf.

Rahmat meneliti skin telefon bimbitnya. Dia mendapati Pak Ngahnya di kampung sedang menelefonnya. Hatinya berdebar kerana Pak Ngahnya jarang sekali mahu menelefonnya kecuali jika ada perkara yang penting yang ingin diberitahunya.

-- Assalamualaikum...

-- Waalaikumsalam Rahmat... Ini Pak Ngah. Ini... Pak Ngah nak beritahu hal bapak kau. Dia masuk hospital Muar.

-- Yaallah! Bila?

-- Baru saja tadi. Tu sebab Pak Ngah telefon kau ni.

-- Macam mana dengan bapak saya sekarang?

-- Dalam ICU sekarang ni...

-- Saya akan pulang ke Muar sekarang juga!

-- Baguslah kalau macam tu. Nanti kita jumpa saja di sini.

Kepala Rahmat tiba-tiba buntu. Kepalanya kosong buat beberapa ketika. Dia memandang ke telefon bimbitnya. Langkah pertamanya adalah untuk menelefon Timah. Dia ingin mengadu nasib kepada Timah. Tetapi dia tidak dapat menghubungi Timah.

Rahmat membuka topi keledarnya. Dia menarik nafasnya panjang-panjang. Dia rasa seperti mahu menangis, tetapi ditahannya air matanya itu dari mengalir.

Kemudian, seolah mengikut gerak hatinya, dia menelefon Salina.

-- Hello...

-- Hello, Rahmat. Tengah buat apa tu? Dah makan?

-- Belum...

-- Kenapa suara awak sedih je ni?

-- Entah, saya pun tak tahu kenapa saya call awak ni. Saya cuma nak beritahu pada awak esok kita tak boleh lunch bersama. Saya nak balik ke Muar.

-- Kenapa?

-- Arteriovenous malformation... Dia ada masalah pada bahagian saraf otaknya sejak beberapa tahun yang lepas, tapi sekarang dah kritikal agaknya. Kemungkinan ada pendarahan... Dia sekarang di ICU.

-- Awak... Apa kata kita ke sana dengan kereta. Maksud saya... Saya yang drive. Cepat sikit. Lagipun mungkin kepala awak berserabut sekarang ni. Nak bawak motor pun bahaya...

-- Saya tak nak susah-susahkan awak.

-- No I insist!

-- Tapi--

-- Rahmat... Saya ingin menolong. Saya ikhlas mahu menolong. Ini kata akhir dari saya... Saya akan berjumpa awak di kondo Linus dalam masa setengah jam. Kita berjumpa di sana nanti. Lepas tu kita terus bertolak ke Muar bersama.

-- Baiklah...

Rahmat tidak menolak pelawaan dari Salina. Yang penting baginya sekarang adalah untuk berada di Muar secepat mungkin agar dia dapat menemui bapanya yang sedang berada dalam keadaan tenat...


**


Berikut merupakan permainan "Denda Roda Impiana" yang dimainkan oleh para pelajar Akademi Impiana. Dalam permainan ini, roda diputar dan pelajar diwajibkan untuk melaksanakan "denda" yang terpaksa mereka lakukan mengikut putaran roda:

Denda 1: Hempaskan pen marker ke atas atas lantai dan jerit kuat-kuat: “Kamu ingat ini sekolah apa? Main-main ya?”

Denda 2: Cuba memahami dan menerima hakikat bahawa Johnny dan Jenny adalah sebenarnya kamera yang tidak bernyawa dan bukan seekor haiwan peliharaan.

Denda 3: Pelajar dimestikan mengepit suara dan memakai tocang serta memakai kimono setiap kali ke kelas Puan Siti Hawa selama seminggu.

Denda 4: Pelajar harus meniru gaya KRU untuk menyanyikan lagu yang diberikan kepada mereka untuk minggu ini.

Denda 5: Sebut perkataan breep, breeeeep seribu kali.

Denda 6: Pelajar mesti meng”R&B”kan lagu Negaraku pada setiap pagi selama seminggu.

Denda 7: Pelajar harus belajar Bahasa Tamil dari Penasihat Pelajar, Encik John lalu mengalih bahasa lirik lagu yang mereka terima ke Bahasa Tamil.

Denda 9: Pelajar perlu melakonkan adegan mereka diundi keluar dari Akademi Impiana dengan hanya menggunakan kalimah: "Kok kaku kakakku kaki kek".

Denda 10: Pelajar dimestikan pakai bedak tepung jagung ke muka mereka, kemudian menyumbangkan suara mereka seperti Sia, lalu mengikut gelek tariannya dan seterusnya cuba menangis untuk meraih simpati agar tidak perlu didenda lagi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger