Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 15 July 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 06-07-08

Cinderella I
Nurul telah diberikan sebuah kotak hadiah. Tugasannya mereka harus mencari satu lagi kasut untuk mencukupkan pasangannya. Setiap pelajar akan diberikan hadiah sekiranya mereka berjumpa kasut yang lagi satu itu.

Akademi Fantasia IIPengalaman 30 Tahun Uji Rashid
Kehadiran beliau ke dalam Akademi Fantasia tentunya menggembirakan Mas dan kesemua pelajar. Pengalamannya selama 30 tahun dapat dikongsikan dengan mereka. Tentang bagaimana beliau membahagikan antara lakonan dan nyanyian, adalah lebih baik sekiranya setiap artis itu mampu dan berkebolehan untuk melakukannya untuk menjadi lebih lengkap.

Untuk menyanyikan lagu orang lain, kita harus berani mencuba. Percubaan itu boleh diperolehi dengan mendapat penghayatan dari lirik lagu tersebut dan kemudian persembahkan yang terbaik. Pada waktu penerangan oleh Uji Rashid dibuat, Mas sibuk melihat album gambar Uji Rashid. Zahid dengan agak tegas mengarahkan Mas supaya mendengar dan mengambil album gambar tersebut.

Akademi Fantasia IIMas turut bertanya tentang bagaimana beliau membahagikan kerjaya dan keluarganya. Soalan wajib kepada para kejutan tentulah tentang bagaimana mengawal kegugupan di pentas. Uji Rashid menasihatkan pelajar agar mencari kekuatan diri dan kelemahan diri. Jangan membiarkan kelemahan mengatasi kekuatan diri.

Sebelum pulang, Uji Rashid sempat menyanyikan lagu Semakin Hari Semakin Sayang. Beliau sempat menutup mulut Mas agar tidak sama-sama menyanyi dengannya. Di bahagian tengah, Mas menyanyikan lagu ter sebut dengannya.

Akademi Fantasia IIKelas Seni Persembahan Cikgu Fauziah Nawi: Mas Kena Marah
Mereka harus melakukan lima improvisasi terhadap lakonan. Mereka harus membaca dengan berbisik, dengan tidak memperdulikan orang lain, dalam keadaan seronok, dalam keadaan takut dan sekuat-kuat hati.

Mas ditegur dengan agak serius oleh Cikgu Fauziah Nawi. Beliau benar-benar serius. Beliau sudah seakan-akan tidak tahan melihat orang luar iaitu penonton mengutuk dan mengejek Mas saban hari. Mas dikatakan berlakon dan menagih simpati setiap hari. Tiada perubahan dalam diri Mas yang kita nampak sejak Konsert I hingga Konsert V. Selama enam minggu tidak banyak perubahan yang ditonjolkan. Mas tidak menunjukkan ketekunan beliau untuk mengubah dirinya. Beliau sememangnya jujur. Tetapi kejujuran Mas agak keterlaluan sehingga memakan dirinya.

Dalam proses pembelajaran, setiap manusia pasti mengalami kekeliruan, tidak faham dan tidak suka dengan setiap pembaharuan. Mereka boleh bertanya kerana itu asas dan proses mendapatkan ilmu. Tetapi tidak pada Mas. Mas apabila beliau tidak tahu, beliau hanya berdiam diri mengharapkan simpati. Hidupnya sentiasa di dalam kebingungan. Tetapi sampai bila. Setelah enam minggu tiada hasilnya. Kita hanya boleh bergelak ketawa untuk Mas. Mas mentertawakan dirinya. Adegan-adegan seperti inilah yang mahu saya lihat di dalam Akademi Fantasia. Untuk menjadi seorang bintang, bukan hanya disaluti emas permata tanpa melalui kotor lumpur. Cabaran-cabaran mendapatkan ilmu harus datang dari dalam diri sendiri.

Di adegan tersebut, kali pertama saya menganggap air mata Mas adalah air mata yang palsu. Wajahnya masih sempat tersenyum. Maafnya tiada keikhlasan. Juga permohonan maafnya kepada rakan-rakannya. Rakan-rakannya juga seperti mahu tidak mahu menjawab.

Walau sehebat mana sekalipun mutu vokal beliau, Mas tetap tidak akan mendapat tempat untuk Lima Pilihan Terbaik saya. Beliau tiada personaliti sebagai seorang Juara.

Hadiah Cinderella I
Susulan daripada segmen Cinderella pada tengahari tadi. (Kenapa macam skrip Aznil saja ni ?), mereka telah diarahkan oleh Encik Julian untuk pergi mengambil hadiah untuk mereka di dalam Bilik Pengetua. Masing-masing memperagakan kasut yang mereka dapat hasil tajaan.

Rasanya setiap hari lewat petang Rabu, mereka akan mendapat pelajaran baru dari Pengetuanya iaitu Ramli MS. Kali ini mereka belajar tentang ritard iaitu keadaan melodi menjadi semakin perlahan. Contoh lagu yang ada ritard ialah Salam Terakhir. Perkataan-perkataan seperti ritard, robato ialah bahasa antarabangsa untuk pemuzik. Pemuzik satu dunia menggunakan bahasa yang sama. Sewajarnya ahli muzik perlu tahu tentang perkataan-perkataan tersebut.

Sohaimi Mior Hassan di Akademi Fantasia
Secara peribadi, saya menyukai susunan terbaru lagu tersebut. Agak moden dan segar. Kaer menyanyikan lagu tersebut dengan baik pada beberapa bahagian. Cuma saya agak kurang menyenangi cara beliau menamatkan lagu tersebut. Agak tinggi dan tidak sesuai dengan mood lagu tersebut.

Sedang beliau menyanyikan lagu tersebut, penyanyi asalnya muncul di Akademi Fantasia sebagai kejutan kepada Kaer. Tiada siapa yang mengenalinya kecuali setelah Ramli MS memperkenalkannya. Nama Sohaimi Mior Hassan memanglah tidak sepopular M.Nasir tetapi lagu beliau tetap segar dalam ingatan pendengar. Beliau sendiri berpuas hati dengan susunan muzik lagu tersebut. Jika Kaer meniru setiap tone vokal penyanyi asalnya, lagu tersebut akan menjadi membosankan. Dengan membawanya dengan lenggok R&B, lagu tersebut bertambah menarik dan mampu divariasikan. Pertemuan tersebut secara tidak langsung telah dapat melonjakkan tahap keyakinan beliau terhadap lagu tersebut. Sejak dua minggu kebelakangan ini, keyakinannya Kaer semakin terhakis. Begitu juga dengan keyakinan pengundi-pengundinya. Banyak yang telah beralih arah.

Menurut Kaer, ini merupakan kali pertama beliau mendengar lagu tersebut. Emosinya terasa apabila setelah beberapa kali mengulang lagu tersebut. Beliau turut bertanya kepada Sohaimi Mior Hassan sama ada lagu tersebut dihasilkan berdasarkan cerita benar. Lagu tersebut dihasilkan pada tahun 1981, di mana rata-rata pelajar belum lagi lahir pada waktu tersebut.

Beliau telah mencipta lagu tersebut sewaktu di United Kingdom. Ia berdasarkan satu nama jalan di Bradford. Tiada kena mengena dengan hidup atau yang mati. Trend pada waktu itu, penghasilan lagu dan muzik lebih daripada puisi. Pada zaman-zaman tersebutlah lahirnya Kumpulan Harmoni dengan lagu Penantian dan Ebiet G.Ade dari Indonesia. Tuan Haji Zubir Ali yang pernah menganggotai Kumpulan Harmoni menjawat jawatan penting di Pusat Kebudayaan Universiti Malaya.

Lagu perlahan seperti Episod Cinta Dari Bromley memang merupakan pilihan yang terbaik untuk pertandingan. Penyanyi boleh menggunakan peluang yang ada untuk menunjukkan kebolehan vokal mereka. Cukup sekadar berdiri, sebuah persembahan dari lagu-lagu rentak perlahan boleh memberikan kesan yang amat mendalam kepada pendengar.

Puan Fatimah sempat memberikan para pelajar melihat kulit album CD Sohaimi Mior Hassan. Melihat bagaimana ruggednya beliau sewaktu zaman mudanya.

Untuk menjadi penyanyi yang baik, pelajar harus memahami lagu tersebut, faham senikatanya, maka barulah sesebuah persembahan akan berjaya. Dari situ kita boleh menyesuaikan lagu tersebut dengan diri kita.

Kelas Cikgu Siti Hajar
Nurul dan Ku Mohon harus lebih relax membawakan lagu ini. Lagu ini seperti satu doa. Sampaikan dengan penuh penghayatan. Tidak perlu terlalu gopoh mahu menghabiskan lagu ini. Lagu ini memerlukan tone yang rendah kebanyakkannya. Nurul memerlukan banyak tenaga untuk itu. Nyanyiannya harus nampak bertenaga.

Adam perlu lebih bercerita dengan lagunya melalui lagu tersebut. Beliau harus tahu kedudukan vokalnya untuk menghasilkan bunyi yang betul dari tenaga yang cukup.

Linda banyak membetulkan lenggok vokal beliau. Nyanyiannya sudah nampak bertambah baik. Vokalnya kena dengan lagu tersebut. Untuk mencantikkan lagi style vokalnya, Cikgu Siti Hajar banyak memberi idea akan bagaimana cara yang sesuai untuk beliau menyanyikan lagu tersebut.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger