Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 29



Kakak Besar: You dah panggil bomoh tu datang ke?

Abang Besar: Dah...

Kakak Besar: Banyak kerenah betul kampus baru ni. Macam-macam hal!

Abang Besar: Salah you jugak nak tempat yang diberi percuma.

Kakak Besar: Dah ada orang sponsor... Ambik je lah!

Abang Besar: Tapi sekarang, tengok lah apa dah jadi? Kesian I tengok si Nur tu. Selalu saja histeria. Semalam you tahu apa dia cakap masa bomoh datang cuba redakan keadaan?

Kakak Besar: Apa?

Abang Besar: Dia kata dia dari Banting. Macam mana tu?

Kakak Besar: Lagi?

Abang Besar: Dia kata umur dia 12 tahun...

Kakak Besar: Now, that's scary! Macam The Ring pulak, kan?

Abang Besar: Tapi kesian si Nur tu. You tengok lah keadaan dia sekarang... Lemah jer. Have you seen the dark circle around her eyes, lately?

Kakak Besar: Alah, make-up artiste boleh cover.

**


Selain dari Sia, Gundutz juga telah hilang tahap kesabarannya dengan Khir. Gundutz juga dapat merasakan bahawa guru vokal Zainal Abu Hassan sudah hilang tahap kesabarannya dengan si Khir yang suka sahaja merosakkan lagu-lagu ciptaan orang lain semata-mata untuk menutupi kelemahannya menyanyi.

Ketika menyanyikan lagu Jay Jay & Dayangku Intan, Kita Insan Biasa para pelajar lelaki yang lain nampaknya berjaya menyanyikan lagu ini dengan baik. Khir pula, apabila tiba gilirannya untuk menyanyi, telah mengubah melodi lagu sesuka hatinya.

"Ada CD lagu originalnya tak?" tanya Zainal tanpa ditujukan kepada sesiapa. Para pelajar mengangguk. Mereka faham bahawa soalan ini telah ditujukan kepada Khir.

Boboy memikirkan dia harus melakukan sesuatu untuk menyelamatkan keadaan. Dia cukup mengerti jika dia melakukan perkara ini, orang akan menganggapnya cuba besar kepala atau cuba berlagak pandai, lebih-lebih lagi peminat fanatik Khir yang kurang rasional itu (sebenarnya, peminat-peminat fanatik mana-mana pelajar boleh dikatakan kurang rasional atau bersifat keterlaluan memuja pelajar yang mereka minati). Tetapi, demi persembahan yang cemerlang, fikirnya dia perlu membetulkan nyanyian Khir yang cenderung mahu merosakkan lagu yang dinyanyikan mereka secara berkumpulan.

Khir buat-buat mendengar pembetulan yang cuba dilakukan oleh Boboy. Dia cuba berlakon dengan sebaik mungkin agar Boboy tidak mengganggunya lagi. Apa yang penting baginya sekarang, dia perlu mengubah lagu ini mengikut citarasanya sendiri.

"Vencislah nok perangai ponen ni. Hem dah bosan teramatz ni." adu Gundutz kepada Linus dengan berbisik kepadanya. Dia memastikan agar Timah tidak mendengar apa yang diperkatakannya tadi.

"Inilah jadinya kalau range suara terlalu limited nok. Dah tu degil tak hengat!" Linus membalas. "Tu pon Timah nak vote. Perlu ke?"

"Tolonglaaa Sikit!" Bentak Timah tiba-tiba. "Khir ada cara dia menyanyi tersendiri. Dia tak cuba nak jadi klon. Korang nak tengok ke satu lagi Ferhad, satu lagi Glenn? Satu lagi Marcell? Ada satu sahaja Khir and he's the original. Yang lain dari penyanyi yang lain. So pleazzeelah korang nak cakap yang dia takde bakat, suara takde range dan merosakkan lagu... HE IS DEFINITELY NOT DOING THAT!!! Apa yang dia buat kepada lagu-lagu yang dia dapat adalah untuk fit kebolehan vokal yang dia ada! Khir ada bakat besar! So pleazeee lah, bukak mata korang yang torek tu!" Timah menengking dengan matanya terbeliak marah.

"Kan hem dah cakap, kalau nak komen pasal Khir tu kita kena bisik-bisik! Kan sekarang dia dah speaking London bagai!" beritahu Gundutz kepada Linus yang mengesat mukanya akibat tempias air liur dari Timah.

**


"Terima kasih kerana sudi temankan I lunch." Ucap Salina dengan malu-malu kepada Rahmat. Mereka bertemu di hadapan Starbucks seperti mana yang telah dijanjikan tepat pada masanya. Salina dan Rahmat masuk ke dalam Starbucks, Pusat Bandar Damansara, lantas terus mereka mencari tempat duduk yang sesuai.

"Hari ini saya belanja awak." Ujar Rahmat dengan suara yang yakin.

"Eh tak apalah!" Salina menggeleng laju. Dia tahu pendapatan Rahmat sebagai "despatch rider" tidaklah tinggi sangat.

"Saya serius ni... Saya nak belanja. Awak duduk saja di sini." Tegas Rahmat. Dia berjalan ke arah kaunter untuk memesan minuman dan makanan. Beberapa minit kemudian dia berjalan sambil menatang sebuah dulang kecil yang dipenuhi dengan makanan dan minuman yang telah dipesannya. "Saya tak suka kalau awak asyik keluar duit nak belanja saya."

"You are so old fashion!" bantah Salina sambil menyedut air frappuccinonya.

"I bukan lelaki metrosexual--"

"Thank God you are not!" Salina tersenyum manja. "By the way... Bank Kumpulan Lestari suka dengan iklan yang kita buat minggu lepas."

"Dah siap ke iklan BKL tu?"

"Rough cutnya baru siap kelmarin. Bila siap, mereka nak terus tengok! And they loved it!"

"Jadi... Iklan ni akan keluar di Indonesia sahaja?"

"Ya. And you know what? There's another Indonesian client that we have that might want to use you as a talent."

"Iklan apa pulak ni?"

"Iklan ubat gigi--"

"Lawak lah!" Rahmat ketawa berdekah-dekah.

"I'm not joking!"

"Kenapa nak ambil saya pulak?"

"You have a nice smile."

"Ye ke?"

"Well, sekurang-kurangnya, itulah apa Daniel Chang cakap."

"Siapa dia tu?"

"Art Director yang ditugaskan untuk buat iklan ubat gigi tu--"

"Kalau dia nak ambil saya kerja... Saya tak kisah. Rasa seronok pulak."

"Memang seronok jadi talent ni--"

"Dah tu, bagus jugak iklan tu keluar kat Indonesia."

"Kenapa?"

"Saya tak nak jadi terkenal kat sini. Rimas pulak nanti!"

"Kadang-kadang, benda macam ni kita tak boleh halang... If you are meant to be famous, you will be famous. Kalau seseorang tu gila glamer, tapi memang dia tak ditakdirkan untuk jadi terkenal... Sampai ke tua pun orang tak akan terkenal!"

"Betul jugak tu." setuju Rahmat. Kemudian dia dapat melihat perubahan di wajah Salina. Salina memandang ke hadapan. Rahmat menoleh. Dia dapat melihat seorang lelaki berjalan ke arah mereka.

"They told me you would be here." Kata lelaki tersebut dengan perlahan kepada Salina. Lelaki tersebut memandang ke arah Rahmat dengan wajah yang curiga. Lelaki yang berkulit sawo matang itu bertubuh tinggi dan kurus.

"Rahmat... This is Badrul." Jelas Salina. Badrul dan Rahmat bersalaman. Badrul menarik nafasnya dalam-dalam. Wajahnya terlukis raut penuh dengan rasa sesal.

"I nak jumpa you ada hal--" Badrul menggaru-garu pipinya.

"Hal apa?"

"You know... I thought we could talk in private. I didn't know you have company."

"I thought we've agreed not to meet each other again. I tak nak kacau hubungan you dengan... What's her name again? Fazliana? Farina?"

"Ferina Nurshahidah Putri--"

"Yeah, like whatever!"

"I think we have to talk. If only you could give me the chance to talk--"

"Di sini bukan tempatnya." Wajah Salina jelas serius. Dia kemudian memandang ke arah Rahmat. Di dapati Rahmat memandang ke arah lain seolah-olah tidak mahu masuk campur dengan hal yang dibincangkan oleh Badrul dan Salina.

Badrul tidak mahu berganjak. Salina mengeluh sebelum dia berkata:

"Okay, I promise I will call you afterwards if you promise to leave me alone right now. We'll find some time to talk. Lagipun, some of your stuffs are still in my condo. It's about time I give them all back to you."

Badrul mengangguk setuju. Dia berjalan keluar dari perut Starbucks dengan langkah yang lesu. Sesekali dia akan berpaling ke arah Salina, tetapi didapatinya Salina terus menumpukan perhatiannya kepada Rahmat.

"Siapa mamat tu?" tanya Rahmat kepada Salina.

"Ex saya--"

"Dah lama kenal?"

“Kami mula berkenalan ketika kami belajar di London dahulu...”

"Jadi dah lama lah ni?"

"Memang lama."

"Jadi kenapa berpisah?"

"Dia bosan dengan saya agaknya. Dia cari perempuan lain. Kemudian saya dapat tahu dia ada hubungan dengan orang lain. Akhirnya kerana tak tahan, saya yang minta agar kami berpisah."

"Isk... Bodoh!"

"Excuse me?"

"Dia bodoh cari perempuan lain." Rahmat berterus terang. "Bukan awak yang bodoh."

"Yes... I think he is. Bergelar doktor pun tak guna!" Keluh Salina.

"Awak tak suka dia datang menganggu awak macam ni?"

Salina menggeleng pasti. Sememangnya Salina tak suka. Kalau boleh dia tidak mahu bersemuka dengan Badrul lagi sampai bila-bila. Dia pernah sayang kepada Badrul setengah mati walaupun Badrul bukanlah tergolong dalam golongan lelaki kacak mahupun segak, kerana Salina telah menerimanya dengan seadanya. Salina pernah menyayangi Badrul kerana satu ketika dahulu Badrul pernah mahu berjanji untuk sehidup semati dengannya. Mereka pernah bercinta. Kini, semua rasa cinta Salina kepada Badrul telah lama musnah, malah digantikan dengan rasa benci. Salina cukup benci dengan Badrul kerana Badrul telah menghancurkan hatinya.

"Kalau dia cuba ganggu awak lagi. Awak beritahu kepada saya." Kata Rahmat dengan suara yang tegas. Dia dapat melihat Salina sekadar tersenyum. Kemudian dia terdiam. Salina tidak banyak bercakap dengan Rahmat sejurus selepas Badrul datang mengganggunya tadi...

**


Berikut merupakan rancangan Reality TV yang sepatutnya diadakan, tetapi tidak mungkin akan menjadi kenyataan di Malaysia... (dipetik dari blog AntiAF)

1. Who will become an Ustaz

Reality show yang menampilkan peserta 12 lelaki yang akan bersaing untuk menjadi seorang Ustaz. Mereka akan ditempatkan disebuah madrasah dan
akan diuji ketahanan dari segi membaca alquran, menunaikan sembahyang wajib, menunaikan sembahyang sunat, azan dan lain lain... Setiap minggu akan di akan pertandingan memberi tazkirah di hadapan penonton yang juga akan disiarkan live dikaca Televison.. Peserta akan dinilai oleh juri profesional (30%) dan sms penonton (70%) pemenang akan mendapat pakej haji percuma.

2. Akademi Islamiah

Reality show yang mengambil 12 budak budak yang telah sesat dan rosak akhlaknya. Mereka akan ditempatkan di sebuah banglo, dan akan diajar cara hidup islam. Mereka akan 'dikurung' di dalam sebuah rumah banglo lengkap dengan 13 kamera CCTV. Setiap minggu mereka harus menunjukkan apakah kepakaran dalam Islam yang telah mereka pelajari, di hadapan penonton secara "live". SMS penonton akan menentukan peserta yang layak untuk menang (pilih berdasarkan taraf keinsafan mereka). Mereka menangis kerana menginsafi dosa yang lalu.

3. Muslim Idol

Reality show untuk mencari penceramah Islam terbaik di malaysia. Peserta yang dapat memberi ceramah yang mengusik jiwa penonton akan mara ke peringkat seterusnya hingga ke akhir. Peserta diadili oleh penonton melalui SMS. Pemenang akan mendapat peluang merakamkan lagu nasyid dan juga CD ceramahnya.

4. Bintang RTM (Remaja Tahu Mengaji)

Sebuah lagi program dari stesen kerajaan Islam Hadhari kita iaitu berbentuk program tahu mengaji. Peserta diajar cara membaca secara tartil, bertajwid dengan betul, menghafaz Quran dan berlagu. Peserta yang berjaya akan mendapat cahaya nur Quran.

5. Audition

Rancangan ini berbentuk audition untuk meneruskan pengajian dalam bidang agama samada IPT dalam negeri atau pun luar negeri. Tajaan akan diberikan kepada yang berjaya. Syarat layak masuk kepada semua yang cintakan Islam dan para pendokong Islam.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger