Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 21



“Awak boleh letak helmet awak tu di sana.” Ujar seorang wanita yang sedang mendekati Rahmat dan Linus. Rahmat meletakkan topi keledarnya di tempat yang dinyatakan oleh wanita tersebut.

Rahmat seperti terpegun melihatkan kejelitaan wanita tersebut. Wanita tersebut bertubuh menarik dengan memakai baju dalam yang ketat dengan sehelai cardigan di luarnya. Dia nampak cukup ranggi.

“Model ke?” bisik Rahmat kepada Linus.

“Entah.” Jawab Linus pendek. “Tapi macam ada potongan model...”

“Awek ni cun giler. Memang macam model.” Mata Rahmat tepat kepada wanita yang kelihatan berusia di sekitar pertengahan umur 20-an itu. “Muka dia familar pulak tu!”

“Nama saya Salina.” Ujarnya sambil menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan Rahmat dan kemudian dengan Linus.

Rahmat bersalaman dengan Salina. Dia berpaling ke arah Linus yang sedang tersenyum.

“Saya Accounts Manager di sini.” Jelas Salina kepada Linus dan kepada Rahmat tentang tugasnya di dalam agensi pengiklanan ini. “Tugas saya menjaga akaun Bank BKL.”

“Randy yang menyuruh kami ke sini.” Linus memberitahu. Mata Rahmat kadang-kala akan melilau melihat keadaan pejabat agensi pengiklanan yang terletak di Millenium Tower, Bukit Damansara ini. Pejabat ini kelihatan menarik dan canggih. Hiasan dalamannya juga nampak cantik dengan warna merah menjadi warna utama di sini.

“Ya saya tahu. Untuk photoshoot Rahmat, kan?”

“Ya.” Jawab Linus dan Rahmat serentak.

“I thought Randy was exaggerating when he said he found a talent that will suit the ads that we're doing.” Kata Salina dengan loghat Inggeris yang pekat. Dia tersenyum ke arah Rahmat.

“So where's Randy?” tanya Linus kepada Salina.

“Dia sibuk. Ada presentation dengan client kami sejak pagi tadi. Lagipun apa yang saya kena buat ni memang kerja saya.” Salina menjelaskan. Kemudian dia meminta agar Rahmat dan Linus ikut dia berjalan ke arah sebuah studio kecil yang terdapat di agensi pengiklanan tersebut.

Di dalam studio tersebut, kamera dan lampu semuanya telah tersedia. Yang tidak ada cuma jurufoto sahaja.

“Where's Krisnan? I thought he should be here on the dot?” tanya Salina dengan tegas kepada pembantu jurufoto yang ada di situ.

“He's going to be slightly late. There are some photos he has to develop immediately.” Jelas pembantu Krisnan.

“How long is this going to take?” tanya Linus. Dia memandang ke arah jam tangannya. Pembantu jurufoto menaikkan kedua belah bahunya.

“I think I have to go. I have a meeting at 11.” Jelas Linus kepada Salina.

“You don't have to worry about that... I can take care of Rahmat myself.” Kata Salina dengan suara nakal.

“Rahmat, kau stay sini sampai kerja ambil gambar ni habis ye?” pinta Linus kepada Rahmat. Rahmat mengangguk setuju.

Linus mengucapkan selamat tinggal, lantas berjalan keluar dari pejabat untuk pulang ke pejabatnya yang letaknya di Bukit Damansara juga.

Rahmat memandang ke arah Salina. Beliau nampaknya sedang bercakap menggunakan telefon bimbitnya. Salina nampak tenang walaupun seperti ada sesuatu yang penting yang sedang dibincangkannya.

“Krisnan akan sampai ke sini dalam masa 30 minit lagi.” Jelas Salina kemudian, setelah beliau selesai menggunakan telefon bimbitnya.

“Tak apalah... Saya tunggu.” Ujar Rahmat sambil tersenyum.

“Apa kata kita turun minum kopi?” Salina menyarankan. Rahmat mengangguk setuju. Salina memberitahu kepada pembantu jurufoto bahawa mereka akan datang kembali ke studio selepas mereka selesai minum.

Salina membawa Rahmat keluar dari Millenium Tower lantas menyeberang jalan ke Pusat Bandar Damansara. Mereka singgah ke Starbucks.

“You nak minum apa?” tanya Salina kepada Rahmat. “I belanja...”

“Apa-apa yang you nak minum, I minum sekali.”

“I nak minum cappuccino. Is cappuccino okay?”

Rahmat mengangguk. Dia mencari tempat untuk duduk. Dari jauh dia memerhatikan Salina. Didapatinya Salina seorang wanita yang yakin pada diri sendiri dan tidak memerlukan bantuan orang lain. Jarang sekali Rahmat dapat menemui wanita sepertinya.

Salina membawa minuman yang dipesannya, lantas diletakkan di atas meja. Dia mendapati Rahmat seperti masih segan kepadanya.

“Randy kata dia jumpa you kat MidValley. You pergi tonton tayangan khas Spiderman 2...” Salina memulakan perbualan.

“Ya, abang Linus yang bawa saya ke sana.”

“Randy is really good at finding raw talents.” Jelas Salina seperti berbisik kepada dirinya sendiri sambil menghirup minuman cappuccinonya. “Umur you berapa?”

“Dua puluh empat tahun... Dah tua dah.” jawab Rahmat sambil tersenyum.

“I lagi tua dari you--”

“Berapa umur you?”

“Dua puluh enam...”

“Tak lah tua sangat... Muka you nampak muda.”

“Pandai you ambil hati I.” Salina tersenyum malu.

“Serius... You memang nampak muda. I ingatkan tadi umur you baru masuk awal 20-an.”

“I pulak ingat you sama umur dengan I... Muka you nampak matang.” Ujar Salina dengan jujur.

“Salina... You berasal dari mana?” Rahmat memberanikan dirinya untuk bertanya.

“Dari JB... Tapi... I telah dilahirkan di Singapura... Panjang ceritanya.”

“Ceritalah... I nak dengar.” Kata Rahmat dengan penuh minat. Segala tumpuannya diberikan kepada Salina.

“Well... My dad sebenarnya orang Itali. Dia telah ke Singapura untuk bekerja di sebuah syarikat semikonduktor di sana. Dia jumpa mak I di sana dan mereka berkahwin. Kami berpindah ke JB pada awal tahun 80-an dulu.”

“Patutlah muka you ni... Cantik semacam jer. Anak mat saleh rupa-rupanya!” Rahmat memuji. Rahmat dapat melihat wajah Salina yang putih melepak itu merona merah kerana menahan malu.

“Jadi you orang Singapura ke... Orang Malaysia?” tanya Rahmat lagi.

“Technically speaking, I orang Singapura. Tapi I pegang IC Malaysia.” Jawab Salina dengan selamba. “Mak I orang JB... Masa bapak I kenal dia dulu, Mak I kerja kat kilang tempat bapak I bekerja di Singapura.” Salina berterus terang tentang sejarah hidupnya. Rasa-rasanya, tidak ada apa yang harus dimalukannya tentang latar belakang keluarganya sendiri. Malah dia berbangga bahawa ibunya pernah bekerja keras di kilang untuk mencari nafkah untuk keluarganya di JB satu ketika dahulu.

“You ni model ke?”

“Tak...”

“Bohong lah! I rasa macam pernah nampak muka you kat TV.”

“Okay, pernah.” Salina akhirnya mengakui. “Iklan shampoo. Diorang nak carik talent, terus I diambil. Nak jimat kos kononnya.”

“Masa tu you punya rambut panjang...”

“Alah tu dulu. Sekarang pendek. I suka rambut pendek macam ni. Kemas sikit.”

“Jadi you tak jadi model lagi ke?”

“I tak minatlah Rahmat.” Salina menggeliat manja.

“Apa yang you minat?”

“I minat banyak benda sebenarnya... Dulu masa kat universiti, dua kali I tukar course sebab banyak sangat benda I minat nak belajar.”

“You study kat mana dulu... Apa yang you belajar?”

“I study di School of Oriental and African Studies di London dalam bidang Art History... Sepatutnya I kerja di Sotheby's atau di Christie's, tapi entahlah, tiba-tiba I terjebak dalam bidang pengiklanan pula.”

“You suka buat kerja you ni?”

“Minat tu minat juga. Kadang-kala seronok juga ikut Art Director pergi shooting.” Salina menjelaskan. “You pula kerja apa?”

“I kerja kilang. Pekerja am...”

“No kidding?” tanya Salina. Dia fikir Rahmat sedang berjenaka dengannya.

“I memang kerja kilang...” Suara Rahmat perlahan. “Baju ni I pinjam dari abang Linus. Dia suruh I pakai smart sikit. Rambut I ni pun dia yang suruh potong.”

“Maaf kalau I tanya pasal pekerjaan you tu tadi--”

“Tak apa. I tak kisah.”

“Mak I pun kerja kilang satu ketika dahulu.” Beritahu Salina dengan bangga.

“Tapi you dah berjaya sekarang... Tentu orang tua you bangga dengan you, kan?”

“Ya...” ujar Salina sambil tersenyum.

“Kenapa you tak percaya I kerja kilang.”

“Entahlah... You just don't strike me as a mat kilang.” Jelas Salina sambil memerhatikan wajah Rahmat dengan teliti. “Not like I know what a mat kilang suppose to look like. It's like... Muka you nampak macam you are extreamly intelligent. I can even see it in your eyes.” Salina berhenti seketika sebelum dia menambah lagi. “I jarang salah bila I perhatikan seseorang tu. Jadi I pelik, macam mana you boleh kerja kilang?”

“I kena berhenti sekolah sebab I terpaksa bekerja untuk sara bapak I yang tercedera dalam satu kemalangan di tempat kerjanya. Dia lumpuh. Masa tu I baru jer dapat tawaran untuk buat matrik di UM. I tak boleh sambung belajar walaupun bapak I suruh I belajar lagi. Tapi kalau bukan I yang jaga dia siapa, lagi?”

Salina nampak serba salah. Dia mula memikirkan dia telah menyakiti hati Rahmat.

“I mintak maaf kalau I tanya you soalan yang terlalu peribadi tadi.” Kata Salina dengan nada perlahan.

“I tak marah.” Rahmat cuba menjelaskan keadaan dirinya yang sebenar. “I cuma beritahu tentang keadaan diri I sekarang... Mengapa I terpaksa kerja kilang. I memang nak kerja yang senang, tapi dengan SPM dan keadaan ekonomi sekarang, I tak ada banyak pilihan.” Rahmat menjelaskan. “Kalau you nak tahu sangat, bapak I dah okay. Tak macam dulu. Dulu dia lumpuh teruk. Tak boleh jalan langsung. Sekarang dia dah boleh jaga diri dia sendiri. Sebab tu I datang ke KL untuk kerja di sini. Yang penting sekarang, I hantar duit kat dia tiap-tiap bulan. Mak cik I di kampung tolong jagakan dia.”

Salina tidak tahu apa yang perlu dinyatakan lagi kepada Rahmat. Rasa bersalahnya masih menebal. Dia terus mendiamkan dirinya.

“You ada tengok Akademi Impiana?” tanya Rahmat yang mula sedar tentang keadaan Salina yang hanya duduk membisu pada ketika itu.

“Tak... I jarang tonton TV.”

Rahmat ketawa kecil. Salina terasa pelik dirinya ditertawakan.

“Kenapa... Kelakar ke?”

“You serius ke tak suka tonton rancangan di TV?”

“Ye lah. Tapi kenapa?”

“You kan kerja dengan agensi pengiklanan... Jadi, kelakar jugak kalau you tak suka tonton TV.”

“I lebih suka membaca, dengar radio. Menulis. Surf the net. There are so many things I could do besides watching TV.”

“Betul tu...” Rahmat puas mendengar penjelasan Salina.

“So... Kenapa you tanya I jika I suka tonton Akademi Impiana?”

“Semua orang yang saya kenal suka tonton rancangan tu--”

“Yeah... I've heard about it. In fact, kalau you nak tiket pergi ke konsert Akademi Impiana, I boleh bagi. I boleh dapatkan tiket free. I'm handling one of the major sponsor's account.”

“Tak apalah. Banyak lagi benda yang I boleh buat pada malam Sabtu...”

“Like what?”

“Ronda-ronda KL. Lepak-lepak...”

“You suka melepak lah ni?”

Rahmat tidak menjawab. Dia tersenyum.

“So what do you do this Saturday?”

“Tak buat apa... Kenapa?”

“Kalau you tak busy sangat dengan lepak-melepak you tu, I ingat nak ajak you pergi makan malam. My treat!”

Rahmat tersentak buat seketika. Nadinya bergerak cepat. Teruja. Dia memandang ke wajah ayu Salina. Dia tidak dapat mempercayai kalimah-kalimah yang baru diucapkan olehnya tadi.

“You selalu ke ajak orang keluar macam ni?”

“Only if he's a model and he's gorgeous.” Kata Salina dengan manja, sengaja dia mahu mengusik. Rahmat tersengih sendiri. “Rahmat... You orang pertama yang I ajak keluar macam ni.” Kata Salina kemudian malu-malu.

“Kalau macam tu... Boleh jugak. I tak kisah.” Ujar Rahmat. Kemudian dia memandang ke cawan cappuccino di hadapannya. Dia baru sedar dia belum sempat minum air yang telah dipesan Salina sejak tadi. “I boleh keluar dengan you, dengan syarat, kita keluar dengan motor I.”

“I thought you'll never ask.”

“I bawak motor kapcai!” Rahmat sengaja menguji.

“Masa I di London dulu, I ada skuter Piaggio I sendiri. Hari-hari I bawak skuter tu dari rumah I ke universiti.” Jelas Salina. “Kalau you nak, I boleh bawak motor kapcai you, dan you duduk belakang!” ujar Salina dengan wajah yang dibuat-buat serius. Rahmat mendapati bahawa Salina suka mengusiknya dan berjenaka.

Rahmat menggaru-garu rambutnya yang tidak gatal itu sambil tersenyum.

“Okay sekarang, I nak tahu... Kenapa you nak ajak I keluar?”

“Entahlah. You seemed like a nice guy to me.”

“Tapi you tak kenal I lagi...”

“Sebab itulah I nak ajak you keluar makan malam!” Salina senyum sambil menggigit bibirnya yang merah itu. Rahmat tersipu-sipu malu. Dia tidak pernah bertemu dengan seorang wanita seperti Salina yang berani menyuarakan pendapat serta kemahuannya. Sifat-sifat yang ada di dalam diri Salina membuatkan Rahmat sendiri mahu mengenalinya dengan lebih rapat lagi...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger