Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 July 2004

Akademi Fantasia IIImbasan Akademi Fantasia VII

Bersama Saiful Apek
Beliau berpeluang untuk masuk ke dalam Akademi Fantasia dan dapat merasakan ada dunia yang tersendiri di situ. Beliau mengibaratkan Akademi Fantasia sebagai sangkar emas, segala-galanya ada.

Disebabkan terkurung tanpa sebarang perhubungan dengan dunia luar, sedikit senyak emosi dan psikologi mereka akan memberikan reaksi baik positif mahupun negatif tentang keadaan situasi yang perlu mereka hadapi.

Mereka sebenarnya berperang dengan diri mereka sendiri walaupun setelah mengetahui akan apa yang akan mereka tempuhi. Itulah impian mereka dan mereka seharusnya memilih untuk melawan cabaran-cabaran yang datang. Memang besar cabaran itu. Ada di antara pelajar yang sebelum ini merokok tetapi telah tidak dibenarkan merokok di dalam Akademi. Tentunya ini sedikit sebanyak memberikan kesan kepada persembahan dan prestasi mereka. Walaupun agak janggal bila menggunakan alasan tersebut sebagai cagaran untuk tidak memberikan persembahan yang baik. Tanpa televisyen, radio, internet tentulah menyakitkan.

Banyak faktor yang akan mempengaruhi undian pelajar, sama ada prestasi pelajaran mereka, persembahan mereka mahupun personaliti mereka. Semuanya di tangan pengundi. Akademi Fantasia secara definisinya adalah satu yang di luar jangkaan. Apa sahaja kemungkinan boleh berlaku dalam sekelip mata.

Beliau mengelak apabila ditanya tentang penyingkiran Nurul sama ada beliau sememangnya layak keluar pada minggu ini.

Bersama Pengetua Ramli MS
Begitu juga dengan Pengetua yang menyatakan semuanya bergantung 100% kepada penonton sekiranya Nurul tersingkir. Ini bermakna pengundi sudah tidak mahukan Nurul. Tidak mahu pengundi bersandarkan beberapa faktor, sama ada prestasi beliau di dalam Akademi, keyakinan Nurul yang tidak berubah serta personaliti beliau sendiri.

Penyingkiran Nurul mungkin berdasarkan kekurangan pada keyakinan Nurul pada minggu-minggu sebelum ini. Pada minggu ini tahap keyakinannya mula terserlah tetapi pengundi merasakan sudah tiba masanya Nurul disingkirkan.

Mungkin juga strategi pengundi Nurul yang mengundi pada saat-saat akhir iaitu ketika siaran langsung konsert berlangsung telah memakan diri sendiri kerana tidak lagi mampu terkejar peratusan pelajar lain yang sudah jauh mendahului Nurul.

Menurut Ramli MS, Nurul seorang yang kurang berkeyakinan tetapi mempunyai daya yang kuat untuk belajar.

Buat pertama kali dalam sejarah Akademi Fantasia, seorang Pengetua mendedahkan Laporan Kemajuan Pelajar kepada umum untuk menilai. Menurut beliau lagi, pendedahan tersebut dilakukan dengan bertujuan untuk memberikan semangat kepada pelajar dan menilai prestasi pelajar. Perkara yang sama juga berlaku di sekolah yang dinilai pada setiap penghujung penggal. Zahid menurutnya seorang yang sentiasa merebut peluang yang ada. Beliau menggunakan segala kemudahan yang ada dengan bijak dan tidak tunggu disuap.

Laporan Kemajuan Pelajar mengikut Pengetua Ramli MS
1. Zahid
2. Kaer
3. Linda
4. Adam
5. Bob
6. Farah
7. Nurul
8. Mas

Nyata pilihan Pengetua Ramli MS dan pilihan pengundi ternyata jauh berbeza. Diajukan soalan sama ada berlaku kerugian dalam pilihan yang ada kerana pilihannya tidak sama dengan penonton. Beliau menjawab secara sini, yang beliau tahu muzik dan beliau tahu apa yang berlaku di dalam pengajian mereka. Perkembangan setiap pelajar diawasi.

Kebanyakan pelajar yang tersingkir sebelum ini iaitu Edlin, Fitri, Anding dan Zarina berada pada kedudukan selesa pada kedudukan undian sebelum konsert tetapi mereka tersingkir pada penghujung konsert. Nurul merupakan pelajar pertama tersingkir apabila berada di kedudukan undian terakhir sebelum konsert. Oleh yang demikian wujud undian simpati untuk Nurul pada konsert sebelumnya. Pada minggu ke minggu bilangan pelajar semakin berkurangan. Oleh yang demikian pengundi harus bijak untuk meninggalkan hanya lima pelajar yang mereka rasakan layak untuk berada di Lima Pilihan Terbaik mereka.

Perbezaan utama nyata berpihak kepada pengundi Mas yang mana kedudukan beliau sentiasa mengungguli takhta carta selepas konsert berakhir. Sedangkan pada carta Pengetua, Mas berada di tangga paling bawah. Pada pendapat Pengetua sendiri, penilaiannya berdasarkan kepada ilmu muzik yang ada dalam diri beliau serta berdasarkan pencapaian pelajar di dalam pengajian. Oleh yang demikian, pencapaian yang mana yang dinilai oleh pengundi, adakah penilaian yang dinilai oleh Pengetua atau penilaian oleh pengundi fanatik ?

Bersama Nurul: Keceriaannya Mengundang Pelbagai Pertanyaan
Keriangan dan keceriaannya apabila diumumkan sebagai pelajar yang tersingkir memang agak mengejutkan ramai pihak. Secara tiba-tiba beliau menjadi begitu ceria dan petah berkata-kata. Mungkinkah tekanan di dalam Akademi Fantasia benar-benar menakutkan beliau sehingga merasa lega apabila tersingkir. Emosi para Tenaga Pengajar yang agak meninggi serta terputus perhubungan dengan dunia luar benar-benar menyakitkan. Situasi yang berlaku di asrama juga sedikit sebanyak memberikan kesan kepada persembahan dan prestasi Nurul sebagai pelajar Akademi Fantasia. Apabila tersingkir, masalah-masalah itu ditinggalkan di Akademi dan beliau kini bebas.

Terasa berat hati untuk meninggalkan rakan-rakannya di Akademi serta Tenaga Pengajar dan berpisah dengan ibu dan bapanya. Tetapi beliau gembira kerana telah melakukan yang terbaik dan dapat bertemu semula dengan ibubapanya.

Beliau terasa kehilangan Farah yang sememangnya rapat dengan beliau.

Apabila penonton yang bertepuk gembira kerana Nurul akhirnya tersingkir sedikit pun tidak memberikan kesan kepada keluarganya. Itu pilihan pengundi. Perkara yang sama pernah terjadi di Akademi Fantasia I bila mana Nana tersingkir dan seluruh dewan bertepuk dan bersorak kegembiraan.

Kedudukan Selepas Konsert
Zahid 15%
Bob 13%
Kaer 13%
Mas 12%
Adam 12%
Farah 12%
Linda 12%
Nurul 10%

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger