Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 July 2004

Pertandingan SMS Haram

Petikan akhbar:
Utusan Malaysia
Berita Harian
New Straits Times
Akademi Fantasi Indosiar III
AFI Lovers Peringatan: Bahasa Indonesia

Terkini:
TV3 to stop SMS contests, others unsure
Mufti: SMS sent in the hope of winning is haram

Pada hari ini, fatwa telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan berkenaan isu Peraduan SMS. Ini secara tidak langsung berkait rapat dengan Akademi Fantasia. Saya juga ingin mengetahui pendirian ASTRO tentang hal ini.

Penggunaan SMS sebagai juri pertandingan Akademi Fantasia bukan asing lagi. Sejak musim pertama Akademi Fantasia telah menambat hati penonton melalui emosi dan kejutannya. Namun demikian, jika kita berpeluang untuk mengkaji perubahan yang telah berlaku dalam Akademi Fantasi Indosiar III bila mana Juri Profesional digunakan untuk mengadili pertandingan tersebut. Saya tidak pasti sama ada negara Islam terbesar di dunia itu menukar format pertandingannya setelah mengetahui perkara tersebut lalu mereka mengambil keputusan untuk menukar format pertandingan Akademi Fantasi Indosiar III. Sebelum-sebelum ini, AFI menggunakan SMS untuk memilih pemenang.

Adakah untuk terus menerbitkan rancangan Akademi Fantasia pada musim yang akan datang, pihak penerbitan wajar merubah format pertandingan untuk Akademi Fantasia III ? Pada pendapat saya adalah wajar sekiranya format pertandingan ditukar pada musim akan datang untuk mengelakkan kontroversi. Penggunaan juri profesional tentunya dapat mengelak kontroversi ini. Jika pihak penerbitan Akademi Fantasi Indosiar boleh merubah format pertandingannya dan tidak menghadapi masalah dengan pemilik lesen rancangan ini tentunya Akademi Fantasia juga boleh.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger