Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 14 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 24




“Nok, kenapa dengan muka Sia ni?” tanya Gundutz kepada Timah. Timah menoleh ke belakang ke arahnya. Dia nampak keliru. Dia mungkin tidak faham dengan pertanyaan dari Gundutz.

“Kenapa? Muka dia elok jer.”

“Dulu kita ada ponen verangan pakai kimono Jepun bagai. La ni pulak ada pelakon kabuki. Sapa nak jawab?”

“Ko membebel apa ni?”

“Sia lah nok! Foundation kat muka dia dua tiga lapis.”

“Ye tak ya, kan? Foundation kat muka Sia tak sama dengan warna kulit dia yang lain.” Ujar Timah. Dia tidak kisah si Gundutz mengata tentang Sia, asalkan dia tak mengata tentang Khir penyanyi yang paling disayanginya.

“Muka dia pink, nok!”

“Dia tak pandai make-up kot...”

“Entah-entah memang cara orang Sabah ala-ala make up sampai muka pink tak, nok?”

“Eh takdelah. Pandai je kau ni! Kau pernah pergi Sabah ke nak cakap benda-benda ni semua?” herdik Timah. “Hantu bodoh dah masuk kat kau ni? Hantu nyanyuk?” Timah meniru cara Puan Ogy memarahi anak-anak muridnya untuk memarahi Gundutz.

“Haiyoh! Kak nam betul panggil hem bodoh!”

“Pernah pergi Sabah ke tak?” Timah mengulangi soalannya sekali lagi, Kali ini dengan nada yang lebih lembut.

“Tak pernah bah!” Gundutz kemudian ketawa. Lebih-lebih lagi apabila dia melihat Boboy mula menari apabila di suruh oleh Guru Tari Lina Yasmin untuk menari.

“Kenapa ketawa sampai keluar air mata ni?” tanya Timah kehairanan.

“Boboy bukak step vouge ala-ala Madonna, sundels!”

“Jadi kenapa? Smart apa dia joget camtu!”

“Very der adik-adik retro. Perlu ke?” Gundutz seboleh-boleh membuka langkah tarian seperti yang dilakukan oleh Boboy tadi.

“Eh, kalau kau buat nampak macam ikan paus terdampar tepi pantai tau!”

“Kejis ko Timah! Hanjs sangat!” Gundutz berhenti menari. Dia menarik baju-Tnya yang nampaknya seperti terlalu kecil untuk dipakainya ke bawah kerana baju-T itu mula menampakkan pusatnya ketika dia sedang sakan menari.

“Eh, baju ni macam pernah nampak jer... Kenapa ko pakai baju kecik ketat ni?” tanya Timah kemudian.

“Ni baju lama Rahmat. Dia bagi kat hem. Cantik kan? Baju pasukan bolasepak sekolah lama dia. Hem feeling-feeling der jantan top pakai baju ni, bley?”

“Isk! Kenapa dia bagi ko baju dia ni?”

“Hem tolong dia pindah semalam... Dia nak buang baju ni. Dia bagi kat hem ler. Tak kan ko tak tahu laki ko sendiri pindah semalam!”

Wajah Timah tiba-tiba pucat.

“Mana dia pindah? Kenapa dia tak bagitahu aku?”

“Haiyoh! Hem takmoh masuk campur hal rumahtangga korang!” Gundutz membuat isyarat tangan seolah-oleh menzip mulutnya sendiri.

Wajah Timah nampak terganggu. Dia memandang ke arah telefon bimbitnya. Mahu sahaja dia mendail nombor telefon Rahmat untuk bertanyakan kepada Rahmat mengapa perkara ini tidak diberitahu kepadanya sejak awal-awal lagi. Tetapi creditnya dah habis dek mengundi si Khir penyanyi kesayangannya itu.

“Rahmat pindah ke mana?” tanya Timah dengan suara perlahan.

“Kat rumah Kak Linus kita ler.”

“Kenapa dia tak nak bagitahu aku dia nak pindah?”

“Eh ko tanya hem buat apa? Ko tanya dia lah!” Kata Gundutz sambil memeluk tubuhnya sendiri dengan erat.

**


1.Gadis berambut pendek itu merenung ke dalam mata jejaka berbaju putih yang sedang duduk di hadapannya. Mereka sedang makan malam bersama. Tatkala sedang makan, mereka berbual tentang hal diri mereka sendiri. Si gadis bercerita tentang kerja sehariannya di sebuah syarikat pengiklanan terkemuka di ibukota. Kemudian si jejaka pula sibuk mahu bercerita tentang pasukan bolasepak yang dianggotainya. Ketika si jejaka sedang sakan bercerita tentang aksinya di padang bolasepak pada petang itu - sambil menyuapkan makanan ke mulutnya, cebisan makanan si jejaka jatuh ke bajunya secara tidak sengaja.

2.Wajah si jejaka berubah pucat. Katanya seraya cuba membersihkan tanda makanan di kemeja putihnya:

“Baju ni baju saya pinjam dari abang Linus. Mahal baju ni.”


2.Si gadis tersenyum. Dia memberitahu kepada si jejaka agar jangan gelisah. Ada cara untuk membersihkan tanda sos spaghetti yang mengotorkan baju yang telah dipinjamnya itu. Si gadis menawarkan agar dia sahaja yang membersihkan baju si jejaka di rumahnya.

3.Si jejaka pada mulanya menolak pelawaan si gadis. Segan katanya. Si gadis tidak mendesak. Beliau sekadar tersenyum lalu berkata:

“Baju linen... Kalau nak dibersihkan, cuba hantar sahaja ke dobi. Kalau awak cuba basuh sendiri takut rosak pula nanti.”


4.Si jejaka akhirnya mengalah. Dia bersetuju untuk ikut si gadis pulang ke kondominiumnya setelah mereka selesai makan malam.

5.Si jejaka membawa si gadis pulang ke kondominiumnya dengan menaiki motor kapcainya. Itupun setelah lama mereka duduk makan dan berbual di restoran La Bodega yang terletak di Bangsar itu. Si gadis mempelawa si jejaka masuk ke kondominiumnya dan seterusnya ke rumahnya.

6.Si jejaka dalam melihat keadaan dalam rumah si gadis yang cantik dihias dengan hiasan dalaman kontemporari. Yang lebih menarik perhatian si jejaka adalah koleksi buku yang memenuhi rak buku di dalam ruang tamunya. Kemudian dia memandang kepada koleksi DVD yang dipunyai oleh si Gadis:

“Awak suka tonton filem?”

“Suka juga... Awak pun suka juga, kan?”

“Suka... Tapi saya suka menonton di panggung.”


7.Si gadis menyatakan bahawa beliau juga suka menonton wayang di panggung. Untuk beberapa lama, mereka berbual tentang filem-filem yang mereka tonton sehinggalah si jejaka lupa bahawa tujuan utamanya ke rumah si gadis adalah untuk si gadis membantunya membersihkan tanda kotoran di bajunya – sehinggalah si gadis sendiri mengingatkan tentang hal ini kepadanya:

“Baju awak... Saya nak cuci sekarang... Boleh?”


8.Si jejaka tersenyum malu, lantas dia membuka bajunya. Kemudian si jejaka menyerahkan baju tersebut agar dapat dibasuh oleh si gadis.

9.Si gadis menjeling ke arah sekujur tubuh yang kelihatan kekar indah di hadapannya. Si gadis tergamam buat beberapa ketika sebelum menyerahkan kain tuala kepada si jejaka tanpa memandang terus ke arahnya.

“Kalau awak nak mandi, bilik mandi di sana. Sementara awak tunggu saya basuh baju ni dan baju awak tu kering dalam dryer... Kita tonton DVD ya! Kita tonton filem Pedro Almodovar. Nanti saya sediakan baju untuk awak pakai.”

“Awak ada ke baju lelaki saiz saya?”

“Ada... Baju ex saya yang masih saya simpan.”

“Oo...”


10. Si jejaka mengangguk setuju. Si jejaka sempat memandang ke arah si gadis yang nampaknya sedang berjalan ke arah dapur untuk mencari cecair pencuci yang sesuai untuk membasuh bajunya. Si jejaka menarik nafasnya panjang-panjang. Dia sedang memikirkan tentang kekasihnya sendiri sambil menggaru-garu kepalanya. Dia cuba menghilangkan perasaan rasa bersalah yang mula menjerat dirinya. Dia cuba memberitahu kepada dirinya bahawa dia ke rumah si gadis tanpa sebarang niat yang bukan-bukan...

**


Abang Besar: Ada kontroversi baru mengenai lagu yang dipilih untuk Zaidi.

Kakak Besar: Kontroversi apa ni?

Abang Besar: Lagu “Where Is The Love" dari Black Eyed Peas...

Kakak Besar: Apa yang kontroversinya?

Abang Besar: Ada orang cakap dalam forum, akidah orang Islam boleh terpesong kalau dengar lagu ni.

Kakak Besar: Oh that...

Abang Besar: ...

Kakak Besar: A song is just a song lah sayang. You can interprete the song in many ways.

Abang Besar: But they don't like it. Some people think that they might loose their faith and convictions or worse still, they are afraid that some people might even want to consider to convert when they listen to this song.

Kakak Besar: Eh, don't be stupid lah. You think ada ke orang as stupid as that?

Abang Besar: In Malaysia ada kot. You know lah, over here, some people even think women who wears lipstick and wear sexy clothes should be blame if they are raped--

Kakak Besar: Ermm... Alahai!

**


Sajak Aku Sedar oleh Usman Awang, seperti mana yang dicernakan kembali oleh murid-murid Akademi Impiana mengikut pendapat masing-masing:

Khir: Sekarang aku mula sedar aku suka rosakkan lagu orang dengan menyanyikan lagu mereka dengan rentak R&B walaupun tak sesuai.

Sia: Sekarang aku mula sedar aku selalu sahaja blur, malas nak belajar dan degil. Aku juga sedar ramai yang akan tetap undi aku atas nama kasihan atau kerana aku dari Sabah bah...

Dara: Sekarang aku mula sedar... erkk.. BREEEP BREEEPPP

Azam: Sekarang aku mula sedar aku klon KRU yang sukakan cermin

Boboy: Sekarang aku mula sedar aku tak payah cute-cutekan muka aku untuk dapatkan perhatian

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger