Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 31



Kakak Besar: Please, please ask your favourite adik si Nur tu agar stay in character kalau-kalau dia kena voted out nanti.

Abang Besar: Isk you ni. Macam nak harap-harapkan dia keluar aja. Mulut you tu dah lah masin!

Kakak Besar: I cakap kalau... Ye lah. Sesiapa sahaja akan keluar minggu ni kecuali si Sia tu kan?

Abang Besar: Tu lah. Salah haribulan si Sia tu boleh jadi Juara Akademi Impiana, kan?

Kakak Besar: Kalau dia menang, she will only reflect that state of our music industry. Enuf said.

Abang Besar: ...

Kakak Besar: Now Back to Nur... I hope that she will stay in character as that budak pendiam yang serba lemah that I've created for her.

Abang Besar: You mean, she's not?

Kakak Besar: Don't be silly lah. She's just acting all along. Kalau dia nampak macam independent woman nanti, siang-siang haruslah dia akan kena voted out pulak kan? You know lah, she's smart enough to supply some people with their fantasies of a weak and hopeless Malay woman. Macam si Sia lah. Kalau dia tak melalak on every occasion, tak nampak bengap dengan IQnya yang lebih rendah dari batu kat tepi jalan, mesti tak akan ada orang nak undi dia. The rule of thumb is... If you're a woman, never show that you are strong and empowered.

Abang Besar: Tak sangka si Nur ni cerdik budaknya.

Kakak Besar: Of course she is. Tapi tu lah I takut... Tetiba bila dia diundi keluar nanti, penonton akan sedar she's not what people think she is.

Abang Besar: Lebih teruk nanti... Kalau namanya diumumkan keluar, dia tak menangis. Worst case scenario, dia akan tersenyum dan nampak happy. Macam mana Azmil akan timbulkan drama sedih?

Kakak Besar: Kalau tak sedih... Tak ada air mata... Marah pulak sponsor kertas tisu kita, kan?

Abang Besar: ...

**


“Nok... Kenapa eye-bag akaq Azmil makin obvious nok?” Tanya Gundutz sambil menguatkan lagi volume TVnya.

“Dia ala-ala tension kot. Ye lah, filem dia kan akan ditayangkan tak lama lagi.” Jelas Linus. “Haruslah banyak kerja promo bagai. Nak-nak kat adik-adik kan? Ye lah, siapa lagik yang akan naikkan nama dia nanti kalau bukan adik-adik?”

“Nok, bercakap pasal Akaq Azmil... Hem musykil sikit ni... Kenapa dia suka kenen-kenenkan peponens AI, dengan budak-budak pompuan macam si Indra, Fyrul dan Boboy... Yang lain-lain tu dia tak kenankan pulak. Seswatuh occay!”

“Motif adik-adik lah, sundels. Perlu tanya lagik kat mak ke?” Linus terus menjawab. Gundutz pula terus menonton rancangan Konsert Akademi Impiana tanpa banyak bersoal-jawab lagi.

Linus mendapati konsert pada malam itu agak hambar. Tak ada apa-apa yang menarik rasanya. Dia hampir-hampir mahu tertidur sehinggalah apabila tiba giliran Lina pula untuk menyanyi. Gundutz menjerit-jerit sakan:

“Akaq Azmil pakai wig, terus macam Tina Turner, sundels!”

Pada waktu itu Azmil kelihatannya sedang memakai rambut palsu ala glam rockers sementara memperkenalkan “kezutan” untuk Lina - pemain gitar terkenal, Sham Kamikaze dan Man Kidal untuk mengiringi nyanyian Lina.

Dalam konsert yang serba hambar itu, tak banyak perkara yang berlaku yang boleh dijadikan tajuk perbualan oleh Linus dan Gundutz. Mereka berdua nampaknya lebih banyak diam dari berkata-kata.

Dalam pada itu, si Gundutz terus mengundi Sia. Dia betul-betul serius dengan kemahuannya untuk melihat Sia terus dibenarkan “bermain-main” di dalam Akademi Impiana. Jika tak ada Sia di dalam Akademi Impiana, bosan pula rasanya. Seolah-olah Akademi Impiana tidak akan ada lagi pelajar yang boleh membuatnya marah-marah atau benci.

Kemudian, tibalah masa untuk nama pelajar yang terkeluar diumumkan. Azmil mengumumkan nama Nur sebagai pelajar Akademi Impiana yang harus mengusung begnya keluar dari dewan.

Nur nampaknya tenang, malah gembira menerima keputusan. Si Azmil pula tak tahu bagaimana caranya untuk dia buat-buat sedih seperti mana yang selalu dilakukannya. Dia cuba “enterframe” berkali-kali untuk menarik perhatian penonton agar lebih menumpukan perhatian mereka kepadanya seperti selalu, tetapi personaliti Nur yang lebih menyerlah menenggelamkan dirinya terus.

“Mak nak tabik ratu kat Nur ni.” Ujar Linus dengan nada bangga. Buat pertama kali pada malam itu dia kelihatan tidak mengantuk.

“Tu lah nok. Nur very der poised kan? Ala-ala ratu gituh.” Gundutz menyambut sambil cuba mengingati setiap gerak-geri Nur agar boleh dijadikannya pedoman di atas dirinya nanti.

“Apa tidaknya nok... Zurina is a tough act to follow. Yang menangis nanti ko tengok ler siapa... Si kaki-melalak-untuk-tagih-undi tu lah... Siapa lagi?” Linus bersuara sinis. Dia melihat ke wajah Timah yang ada sekali pada waktu itu. Timah tidak banyak bercakap. Seperti ada sesuatu yang menganggu tumpuannya pada waktu itu.

Seperti yang telah diduga, rancangan Konsert Akademi Impiana berakhir dengan adegan si Sia menangis seperti budak 5 tahun menangis. Si Azmil pula kelihatan terpinga-pinga kerana lakonannya untuk buat-buat sedih tak menjadi minggu ini. Dan entah apa motifnya, wajah Khir ditunjukkan berkali-kali di kaca TV... Kononnya si Khir ini mempunyai perasaan cinta dengan si Nur dan akan menangis sakan seperti keadaan si Indra ketika si Adlina diumumkan terkeluar dari Akademi Impiana.

Gastro nak buat telenovela gamaknya, tapi macam tak menjadi, kerana:

Si Khir tidak menangis. Matanya sekadar terkebil-kebil. Si Azmil pula masih kelihatan keliru dek melihat keadaan si Nur yang tidak mengikut acuan “skrip”. Si Adam yang dikatakan mempunyai hubungan intim dengan si Nur pula sedang sibuk mencari cermin untuk membetulkan rambutnya. Dan si Sia yang akan terus menyanyi sumbang pada minggu-minggu berikutnya sedang menangis walaupun tidak ada seorang pun di antara rakan-rakan pelajar yang ada mahu mendekatinya untuk memujuknya ketika dia sedang menangis...

Si Timah sedang mengeluh seorang diri. Entah apa sahaja yang dikeluhkannya. Si Linus dan Gundutz memandang ke arah Timah yang tidak banyak bercakap pada malam itu. Si Gundutz nampak risau. Lebih-lebih lagi kerana si Timah tidak mahu menjamah kek browniesnya serta ice cream Haagen Dazs yang telah dibeli oleh Linus.

“Kenapa ni nok. Lain macam jer, ni... Datang bulan ke?” tegur Gundutz kepada Timah, sambil merapatkan dirinya kepadanya.

“Tidak ada apa-apa.” Suara Timah kurang bermaya. Dia sedikitpun tidak melawan kata-kata Gundutz seperti biasa.

“Ni mesti pasal Rahmat, kan?” tanya Linus pula sekadar meneka.

Timah mengangguk tanpa memandang ke arah Linus.

“Kenapa dengan Rahmat?” tanya Gundutz kepada Timah.

“Macam lain macam lah dia tu... Tak macam dulu. Macam semalam... Bila keluar makan dengan dia... Ada orang call. Lepas tu dia pergi tempat lain berbual. Lama pulak tu. Macam cakap dengan awek pulak.” Timah menjelaskan. “Kemudian dia nak balik awal. Selalunya kami lepak kat mamak tu sampai aku nak masuk kerja.”

“Hemm...” Linus memandang ke arah Gundutz. Ada sesuatu di dalam mata Linus yang cepat dapat dibaca Gundutz.

“Dia berbual dengan sedara dia tak nok... Tak pon dengan kawan-kawan mat rempit dia tu.” Kata Gundutz dengan nada memujuk. “Dia nak balik awal sebab dia ada race agaknya. Ye lah... Ko tahu lah perangai mat rempit macam dia tu. Pantang ada race. Nak jer join sekali, kan?”

“Dia macam dah berubah lah. Tengok ler keadaan dia sekarang... Smart semacam jer.” Timah memegang bahagian hujung kain tudungnya sambil memintal-mintal bahagian tersebut. “Sekarang, bila dia keluar dengan aku dia dah pandai pakai minyak wangi. Dulu tak pernah dia nak pakai minyak wangi depan aku!”

“Dia kan model! Mestilah!” kata Linus tiba-tiba, beberapa detik kemudian dia cepat-cepat menutup mulutnya kerana tersalah cakap.

“Apa?” Timah seperti tidak percaya dengan apa yang didengarnya tadi.

“Ermmm--” Linus menggaru-garu kepalanya. Gundutz pula menggelengkan kepalanya. Dia nampak kesal kerana Linus telah tersalah cakap.

“Korang berdua mesti dah lama tahu tentang hal ni... Tapi masih nak sembunyikan dari aku!” Rungut Timah. “Kawan apa korang ni!”

“Dia bagitahu kat aku jangan bagitahu kat sesiapa lah nok.” Linus cuba memujuk.

“Termasuk kat aku?” tanya Timah kembali.

“Ye lah kot...”

“Tapi kenapa?” suara Timah penuh kecewa, kini kepada Gundutz pula.

“Jangan tanya hem lah soalan-soalan cepumas ni semua!” Gundutz cuba mengelak dari menjawab. Dia masuk ke dalam dapur dengan beberapa keping pinggan kosong di atas mejanya.

“Mak rasa soalan-soalan ni ko kena tanya sendiri kat dia. Nanti jawab lah dia. Tentu dia ada sebabnya sendiri.” Linus menasihati. Dia melihat Timah semakin murung.

**


Kepada peminat-peminat Akademi Impiana yang suka berkaraoke, pastinya mereka mahu menyerikan lagi sesi karaoke mereka dengan mengikut cara nyanyian pelajar kesayangan mereka. Berikut merupakan tips-tips yang boleh mereka lakukan agar nyanyian mereka selaras dengan gaya nyanyian pelajar kesayangan mereka.

Boboy: Anda perlu menyanyi dengan gaya nyanyian skizofrenik dengan menyanyikan lagu pilihan anda dengan menggunakan pelbagai teknik suara.
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Mereka yang mempunyai suara yang “meletup” yang mahu “showcase” kebolehan mereka menyanyi.

Lina: Anda perlu menyanyikan lagu anda dengan nada suara yang sengau.
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Mereka yang merasakan diri mereka mempunyai wajah Pesona Bintang.

Azam: Menyanyikan lagu-lagu KRU atau men-KRU-kan lagu-lagu yang mahu anda nyanyian.
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Peminat-peminat setia KRU

Dara: Breep, breeeeeeepppppp!
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Teletubbies

Fyrul: Pastikan anda kepitkan suara anda ketika menyanyi. Jika ke pusat karaoke, jangan lupa untuk bertocang dan berkimono.
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Mereka yang bersuara kepit serta mereka yang tergolong dalam kategori Jantayu (Baca: Jantan Ayu) yang suka berhias dengan pakaian-pakaian yang pelik-pelik.

Khir: Setiap lagu yang ingin anda nyanyikan, perlu anda rosakkan serta ubahkan agar kedengaran seperti anda menyanyikan lagu berentak R&B (dengan lenggok BB*).
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Adik-adik *Blue Bar, Blue Boy, Velvet dan yang sewaktu dengannya...

Sia: Sumbang-sih-kan (Baca: sumbangkan) suara anda. Kemudian buat-buat blur ketika membaca lirik lagu, ditambah dengan tarian gelek ala Inul ataupun penari eksotik di kelab malam yang terletak di Patpong, Bangkok.
Siapa yang sesuai menyanyikan lagu cara ini: Ibu-ibu tunggal, janda yang tak reti berhias, “Insan-insan Istimewa” yang mempunyai masalah pembelajaran dan mereka yang sememangnya mempunyai suara sumbang tetapi menganggap suara mereka yang sumbang itu sebagai unik.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger