Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 June 2004

Akademi Fantasia IIAF2: Keikhlasanmu
oleh http://javardkent.blog-city.com/

Dalam segala show yang Javard tontoni, tak pernah lagi Javard tengok crowd yang segila Akademi Fantasia. Hubungan peserta dengan penonton hanya melalui persembahan dan perwatakan one sided telah berjaya menghubungkan penonton kepada peserta. Kenapa kita jadi gila sangat bila menonton. Kenapa kita menangis bila menonton. Connection dan chemistry itu wujud tanpa perlu ada direct communication. Inilah namanya social interaction theory. Seolah-olah Vince dulu kawan kita, seolah-olah nija itu adik bongsu kita.

Tak pernah ada rancangan televisyen yang berjaya melakukan ini. Kejayaan AF adalah kerana penonton. Ramalan Javard, musim ke-2 ini tak akan gagal kerana build-up demam rancangan ini memang antara yang paling hebat pernah javard lihat. Lagi-lagi penonton nak, Astro buat penonton menanti, mengidam dan bermimpi bilakah AF2 akan kembali. Astro telah mendahagakan kita kerana mereka perlu memfranchisekan rancangan ini dgn baik. Jikalau AF2 telah dimulakan terus selepas AF pertama dahulu, demamnya tak mungkin sama dan kebosanan pula akan berlaku. Jadi apa yang di praktikkan oleh AF Indosiar tak semestinya merupakan langkah yang terbaik. Rancangan Survivor yang menjadi kegilaan dunia dulu kian hilang taringnya dan musibah ini pasti akan berlaku jikalau Astro tidak ‘create the wants’. Permainan melambatkan proses ini akan menjadikan penonton semakin liar dan rakus apabila mengundi esok.

Penonton AF terlalu istimewa. Yang ingin javard ucapkan terima kasih adalah kepada keluarga Vince yang memulakan fenomena membawa Sepanduk . Sepanduk ini mungkin hanyalah di anggap sebagai penyeri sahaja namun efek sepanduk ini dari awal mungkin menjadi factor motivasi yang cukup kuat kepada peserta. Keluarga Vince di awal konsert pertama dulu telah membawa sepanduk yang cukup adil mengucapkan good luck dan congratulations kepada kesemua peserta dan nama setiap individu di letakkan. Ini menjadi motivating factor. Selepas itu kelihatan keluarga Burn dan nana turut serta menjadikan fenomena kian berkekalan. Keluarga Nija dari sekadar sekeping kertas fotostat telah bertukar menjadi ‘bunting’ yang di tempah khas lagi.

selanjutnya di http://javardkent.blog-city.com/

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger