Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 June 2004

Akademi Fantasia IIMemori Akademi Fantasia 03

Kena Marah
Klip Nana dimarahi Cikgu Siti Hajar merupakan antara klip yang menjadi trademark Akademi Fantasia. Klip tersebut akan sentiasa diingati kerana bukan mudah untuk mengharungi cabaran sebagai seorang anak seni. Bukan anak seni, tetapi artis.

Jika saya mengulas kembali klip ini pastinya membosankan kerana telah beberapa kali diulangsiar kepada anda. Saya ingin berkongsi pengalaman sebagai seorang penggiat seni teater. Cabarannya hampir serupa. Masa yang tidak mencukupi. Tempoh latihan yang tidak panjang. Kekangan kewangan. Bekerja dengan orang-orang baru. Tiada pengalaman.

Masalah utama Nana ialah beliau membekukan pemikirannya. Perkataan tidak boleh sentiasa berada di dalam otaknya. Beliau tidak sukakan lagu tersebut. Tidak berpuas hati mendapat lagu tersebut. Itulah antara masalah yang dihadapi oleh Nana dan rakan-rakannya.

Cikgu Siti Hajar turut menasihati beliau tentang pentingnya berfikiran positif. Saya paling suka kenyataan yang dibuat oleh Cikgu Siti Hajar tentang konsert tajaan. Diberi masa satu bulan, perlu menghafal 15 lagu. Bukan lagu sendiri. Hendak tak hendak, perlu kita ambil. Kerana itu periuk nasi kita. Mahu tidak mahu kita perlu menghasilkan yang terbaik. Beri persembahan yang hebat untuk memuaskan hati penonton.

Alasan Demi Alasan
Saya curi senario yang baru berlaku minggu lepas. Konser Gemilang Cahaya di Jakarta. Sama sahaja. Sebuah konsert tajaan. Diberi masa 4 hari, perlu hafal 5 lagu mengikut pelajar. Bukan lagu sendiri. Hasilnya bagaimana ? Selesai konsert, bermacam-macam alasan yang diberikan. Lirik sampai lewat, tiada CD, hanya dibekalkan mini kompo, lirik cari di internet sendiri dan sebagainya.

Mana cabarannya ? Menjadi artis bukan satu kerja mudah. Jangan mimpikan semua tersedia di hadapan mata. Kalau iya pun akan tersedia di hadapan mata, perlu dimulakan dengan usaha. Kejayaan yang diperolehi oleh Siti Nurhaliza sekarang bukannya turun dari langit tanpa usaha. Semuanya hasil usaha gigih.

Alasan demi alasan kita dengar selepas selesai konsert tersebut. Tapi itulah cabarannya. Salah satu cabaran yang akan mereka hadapi untuk menjadi popular dan berjaya.

Semacam mereka sendiri terlupa akan nasihat Cikgu Siti Hajar yang mereka terima sewaktu di Akademi Fantasia.

Kaunselor Yang Hebat
Saya tabik dengan Cikgu Fatimah. Cara beliau kaunseling Nana memang bagus. Sifat keibuan itu jelas pada diri beliau. Wajar sekali di Akademi Fantasia II ini beliau menjadi Penasihat Pelajar.

Beliau bijak “tackle” masalah pelajar dan memberikan jalan penyelesaiannya tanpa ragu. Beliau tidak membelakangkan pelajar lain tetapi sebaliknya beliau menasihatkan Nana agar menggunakan kelebihan yang ada pada diri beliau dengan sebaiknya.

Tidak cukup dengan itu, beliau menyarankan kepada Nana agak mendapatkan bantuan rakan lain. Mendengar Rosma yang telah pun menghafal lagu tersebut, Nana perlu menggunakan kelebihan yang ada pada Rosma untuk menyampaikan lagu tersebut. Itulah salah satu strategi nyanyian. Bukan sekadar memancing undi penonton punya strategi, nyanyian juga punya strategi.

Saya suka dengan kenyataannya tentang Anita Sarawak. Anita Sarawak telah menggunakan kelebihan yang ada pada beliau untuk menarik minat penonton. Anita sendiri bukannya penyanyi yang baik tetapi penghibur yang hebat. Vokalnya biasa sahaja tetapi persembahan dan showmanship beliau hebat. Nana juga begitu. Vokal tidaklah sedap sangat tetapi dengan memantapkan showmanship tentunya persembahan beliau akan kelihatan hebat.

Kita perlu melakukan sesuatu dengan penuh keyakinan. Biar silap tetapi kita mesti tampak yakin. Cikgu Siti Hajar sebagai seorang guru seni lakon menilai setiap persembahan berdasarkan apa yang dilihatnya menarik dan sedap didengar. Asalkan persembahan itu menarik di matanya atau di telinganya sudah cukup baik.

Sebagai seorang yang bukan ahli muzik lulusan Jerman, saya menilai muzik berdasarkan pendengaran. Yang sedap saya puji. Yang tidak elok saya tegur.

Halaman Cinta
Satu ketika dahulu saya pernah menyenaraikan lagu Halaman Cinta persembahan Nana menduduki tangga ke 100 dalam Top 100 Persembahan Akademi Fantasia .

Malam ini saya menukar kedudukannya menjadi tempat 90 menggantikan lagu Ops I Did It Again. Agak menarik juga persembahan Nana, cuma di akhir lagu beliau tidak dapat menahan perasaan sedihnya.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger