Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 03-09

Undi Dengan Bijak
Setiap penonton punya pilihan masing-masing. Ada yang saya suka, mereka tidak suka. Ada yang mereka suka, saya tidak suka. Itu lumrah. Kita tidak akan dapat memuaskan hati semua pihak. Saya mengandaikan setiap penonton telah pun mempunyai pilihan masing-masing tanpa memperkecilkan pilihan orang lain dan dalam masa yang sama mendabik dada dengan pilihannya. Vokal Sheila Majid tentunya sedap pada telinga saya, tetapi tidak semestinya sedap di telinga orang lain.

Tradisi Akademi Fantasia
Realiti kehilangan seorang pelajar pada setiap hujung minggu adalah tradisi Akademi Fantasia. Yang menariknya pada minggu ini mereka dikehendaki menulis sepucuk surat wasiat. Mereka perlu menulis apa yang ingin mereka katakan sekiranya mereka tersingkir. Kemudian menulis nama orang yang akan membacakan surat wasiat tersebut. Adakalanya mereka tidak dapat meluahkannya dengan kata-kata dan penggunaan surat akan dapat menyampaikan segala apa yang tersimpan di dalam hati dengan jujur. Oleh sebab itu penggunaan SMS menjadi lebih popular, menurut Puan Fatimah Abu Bakar. Penulisan blog juga merupakan satu medium untuk menyampaikan apa yang ingin kita sampaikan kepada pembaca.

Mereka mengambil tempat masing-masing dan menulis surat wasiat masing-masing. Cara pembacaan surat wasiat masih belum saya tahu. Besar kemungkinan pada malam Konsert tersebut, nama pelajar pada surat wasiat pelajar yang tersingkir akan membacakan isi surat wasiat tersebut setelah nama pelajar tersingkir diumumkan. Ia mungkin berlaku sebelum pelajar yang tersingkir mengusung beg keluar dari Akademi Fantasia. Ini sudah pasti akan mengundang airmata.

Fitri memohon agar Linda membacakan isi kandungan surat wasiatnya kerana baginya Linda seorang yang boleh dipercayai dan jujur.

Linda pula meminta agar Farah atau Fitri membacakan surat wasiatnya kerana mereka ini pada Linda agak kuat main secara tidak langsung dapat mengurangkan sedikit kesedihan mereka.

Farah pula memohon untuk Puan Fatimah membacakan isi kandungan surat wasiatnya begitu juga dengan Zahid.

Mas meminta Fitri membacakan isi surat wasiatnya sekiranya beliau tersingkir. Manakala Kaer dan Adam saling bertukar-tukar tanggungjawab untuk membacakan surat wasiat masing-masing. Menurut Kaer, Adam amat rapat dengannya dan mereka tinggal sebilik. Adam pula merasakan Kaer tahu segala-gala tentang Adam dan mereka agak rapat.

Bob meminta Anding membacakan isi surat wasiatnya, manakala Anding dan Edlin bertukar-tukar akan membacakan surat wasiat masing-masing.

Zarina meminta Edlin membacakan surat wasiatnya kerana merasakan Edlin amat rapat dengannya. Manakal Nurul memohon agar Bob yang pertama kali beliau kenal di Akademi membacakan isi kandungan surat wasiatnya.

Mereka sama-sama menyanyikan lagu-lagu para rakan pelajar yang lain. Edlin dan Farah kelihatan menyanyikan lagu Seri Dewi Malam.

Usaha Terakhir Linda
Keunikan persembahan Linda ialah mainan gitarnya. Vokal beliau juga saya nampak ada perubahan yang baik. Lebih-lebih lagi di bahagian perlahan, moderate dan rancak.

Panggilan Telefon
Setiap pelajar mendapat peluang untuk berbual dengan keluarga mereka selama dua minit. Satu peluang keemasan yang memang mereka tunggu-tunggu.

Linda berpeluang untuk berbual dengan bapanya. Walaupun isi perbualan mereka banyak berkisar tentang pembedahan jantung yang bakal dihadapi oleh bapanya. Beberapa bahasa yang tidak saya fahami.

Saya melihat gaya Nurul apabila berbual dengan keluarganya nampak lebih hyper dan aktif. Ini berbeza sangat dengan perwatakan beliau bersama pelajar lain. Nampak lebih lemah. Apa yang dibualkan, saya tidak faham. Sewajarnya pihak ASTRO menerapkan peraturan yang sama seperti di dalam Chat di Saluran 15. Setiap peserta chat dikehendaki menggunakan bahasa yang difahami oleh semua dan tidak menyinggung mana-mana pihak. :)

Fitri dinasihatkan oleh ibunya agar menjaga sedikit penampilan rambutnya dan rajin-rajin sembahyang. Mas yang rindukan untuk mendengar suara anak-anaknya dan bertanya tentang perniagaan bapanya.

Bob berbual dengan ibunya dan beliau bercerita tentang kesihatannya. Mereka dinasihatkan agar tidak risau kerana tiada masalah besar. Edlin pula dinasihatkan oleh ibunya agar tidak terlalu banyak menangis dan perlu lebih tabah.

Kaer berpeluang untuk berbicara dengan ibunya, bapanya dan kakaknya. Memang happy family mereka. Cara Kaer berbual dengan kakaknya sahaja sudah menampilkan imej an urban family. Zarina, mengikut kata ibunya sudah nampak montel. Begitu juga dengan Adam. Adam dinasihatkan oleh ibunya agar menggunakan peluang percuma yang datang ini dengan baik. Belajar rajin-rajin.

Farah mendapat nasihat dari bapanya agar buat yang terbaik dan Anding lebih kelihatan ceria, jangan mandi malam dan rajin-rajin sembahyang.

Setiap kali penutup Diari Akademi pasti kita dapat melihat kemesraan para pelajar dengan sama-sana menyanyi. Sebuah lagu yang tidak saya tahu tajuknya, tetapi sekadar bercerita tentang keadaan mereka di Akademi Fantasia. Ini termasuklah perihal guru-guru mereka.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger