Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 June 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 17



Linus telah mendapatkan tiket tayangan khas untuk menonton filem Spiderman 2. Pada mulanya dia telah menjemput Gundutz agar menonton dengannya. Tetapi Gundutz tak mahu. Gundutz bersungguh-sungguh tidak mahu ketinggalan menonton rancangan Akademi Impiana.

“Kau bawak jer si Rahmat tu. Dia cuti nyah!” saran si Gundutz.

“Nak ke dia ikut mak?” tanya Linus kembali.

“Apa pulak dia tak nak ikut? Ko ingat dia kekwats ke?”

“Entah nok. Mak macam tak konfiden jer dengan dia tu.”

“Kenapa? Sebab dia mat rempit ke?”

“Bukan, sebab dia kan ala-ala jantan taste mak gituh. Mak malu-malu lah sikit. Mak kan anak dara pengitan!”

“Hanjengs punya statementz!” Gundutz berkata kuat, sehingga bingit telinga Linus dibuatnya ketika mereka sedang berbual di telefon pada pagi itu. “Ko tanya jer lah. Kalau ko tak tanya, ko nak hem tanyakan ke? Hem kan mak ayam besar ala-ala akaq Azmil--”

Maka Linus bersetuju lantas meminta Gundutz bertanyakan kepada Rahmat tentang niatnya untuk memintanya menemaninya menonton wayang dengannya. Rahmat tidak keberatan, malah cukup teruja dengan pelawaan dari Linus ini.

Maka mereka pun berjumpa di MidValley seperti yang dijanjikan. Tepat pada pukul 7 malam, Linus pergi menemui Rahmat di hadapan toko pakaian Zara. Ketika Linus menemuinya, Rahmat nampaknya sedang memandang-mandang ke dalam toko pakaian Zara, tetapi takut-takut untuk masuk. Rahmat merasakan apa yang dijual di dalam toko pakaian tersebut terlalu mahal dan terlalu eksklusif. Nak masuk pun segan, dengan melihatkan pakaian yang dipakainya lusuh dan keadaan dirinya yang berserabut.

“Kau dah lama tunggu ke?” tanya Linus sambil tersenyum.

“Tak lama sangat lah, bang.” Jawab Rahmat.

“Eh, jangan panggil aku abang lah. Umur aku dua tahun lebih tua dari kau jer.” Linus tersipu-sipu malu. “Kau lapar tak?”

“Lapar jugak.” Jawab Rahmat. Sememangnya dia belum makan lagi sejak pagi tadi.

“Jom makan!” jemput Linus. Dia kemudian berjalan di sisi Rahmat untuk ke foodcourt yang letaknya di tingkat paling atas. Dia memerhatikan Rahmat, kemudian ke arah pengunjung-pengunjung yang ada. Mereka nampaknya sedang membawa hal masing-masing. Mereka langsung tidak mengendahkan dirinya yang nampaknya berpakaian pejabat yang serba kemas berjalan di samping Rahmat yang berpakaian serba sempoi.

“Tak banyak yang aku tahu pasal kau...” Jelas Linus ketika mereka berdua sedang makan nasi ayam yang telah mereka pesan.

“Alah, saya ni biasa je lah bang.” Jawab Rahmat. Linus masih rasa sedikit janggal apabila beliau dipanggil “abang” oleh Rahmat.

“Bukannya apa... Selalunya bila aku pergi ke rumah Gundutz dan bila kau pulak ada, kita tak banyak berbual.”

“Alah, abang yang sombong”

“Aku tak sombong. Cuma aku segan nak berbual dengan kau.” Jelas Linus.

“Ni kita berbual lah ni...” Ujar Rahmat dengan selamba.

“Kau asal mana sebenarnya ni?”

“Dari Muar.”

“Oh, orang Johor rupa-rupanya.”

“Tapi dah lama saya tak balik Muor.” Kata Rahmat dengan nada kecewa.

“Kenapa?”

“Tak ada apa yang boleh saya cari di sana.” Jelasnya dengan ikhlas.

“Bila Rahmat berhijrah ke KL?”

“Lama dah... Sejak empat tahun yang lepas.”

“Kenapa?”

“Nak cari makan di sini.” Jawabnya, setelah beberapa saat dia mendiamkan dirinya. “Saya orang susah, bang. Saya kena carik duit sendiri--”

“Keluarga Rahmat di sana macam mana?”

“Tinggal bapak saya sahaja. Saya seorang saja anaknya.”

“Tentu dia sayangkan Rahmat...”

“Dia memang sayangkan saya.”

“Emak pula?”

Rahmat memandang sekali ke arah Linus sebelum dia tertunduk menghadap makanannya. Agak lama juga dia diam sebelum dia menjawab:

“Dia tak ada lagi.”

“I'm sorry to hear that.” Ujar Linus serba salah. Dia memandang wajah sayu Rahmat. Linus mengeluh, lalu terus menjamah makanannya.

Setelah makan, mereka berdua terus berjalan di sekitar MidValley. Mereka tidak membeli apa-apa, sekadar berjalan sambil melihat barang-barangan yang ada di jual di sana. Apabila jam menunjukkan pukul 8.40 malam, Linus dan Rahmat terus bergegas ke arah panggung wayang.

Linus mengeluarkan tiketnya, yang kelihatan seperti sekeping poskad dengan gambar Spiderman di atasnya. Keadaan di bahagian lobi panggung sesak dengan pengunjung. Lantas Linus menyerahkan sekeping tiket kepada Rahmat agar senang nanti untuk mereka bertemu di dalam panggung jika mereka terpisah.

“Linus! What are you doing here?” tanya seorang gadis berbangsa Cina yang nampaknya berpasangan dengan seorang lelaki berkulit putih yang sudah agak berumur.

“Watching movies lah, Janet. Then what? Make movies, izzit? Randy and you are watching Spiderman also, I see...” ujar Linus dengan nada memerli. “Oh, by the way. This is my friend Rahmat.”

Mereka bersalaman. Rahmat kelihatan tersenyum segan. Kalau boleh dia mahu meminta beredar dari situ. Linus dapat merasakan keadaan Rahmat yang merasakan dirinya kekok berhadapan dengan rakan-rakan Linus yang kelihatan ranggi dan bergaya.

Rahmat merasa semakin kekok apabila teman lelaki Janet, Randy memandang ke arah Rahmat kemudian dia membisikan sesuatu ke telinga Janet. Dan Janet kemudian kelihatan seperti mengangguk setuju.

“Rahmat, kamu ingin duit lebih?” tanya Janet dengan tiba-tiba. Dahi Rahmat terkerut seribu.

“Saya tak faham.” Ujar Rahmat dengan jujur.

“Well, I think I should properly introduce myself. My name is Randy Cowan, I'm an Art Director at--”

Rahmat memasukkan kedua belah tangannya ke dalam kocek seluarnya. Sesekali dia akan memandang ke arah Linus yang sedang mendengar penjelasan dari Randy dengan teliti.Mereka nampaknya sedang berbual selama beberapa minit sambil beratur dan berasak-asak untuk masuk ke dalam kawasan panggung. Rahmat tidak tahu apa yang dikatakan Randy kepadanya dan kepada Linus, kerana loghat Australianya terlalu pekat untuk difahami.

Linus tersenyum. Kemudian dia memandang ke arah Rahmat. Linus tahu bahawa Rahmat tidak memahami kata-kata Randy kepadanya tadi. “Kita masuk ke panggung dulu. Nanti aku jelaskan segala-galanya di dalam.”

Rahmat mengangguk. Beliau bersalaman dengan Janet dan Randy yang nampaknya sedang berjalan ke arah panggung yang bertentangan. Mereka tersenyum lebar ke arah Rahmat sebelum mereka masuk ke dalam panggung tersebut...

**


Nampaknya, dalam musim yang baru ini, beberapa muka-muka baru telah diperkenalkan sebagai tenaga pengajar Akademi Impiana, sebagai contoh guru tari Carey, guru seni persembahan Puan Ogy Nawawi dan pakar motivasi, Dr. Cher. Persoalannya kini, apa akan terjadi jika pakar Feng Shui, Puan Vivian Foo diminta untuk menjadi penasihat serta tenaga pengajar Akademi Impiana?

Pelajar: Boboy
Nasihat: Bila you mahu menari beramai-ramai, you kena menari depan-depan sebab badan you ni seperti sebuah big mountain yang akan menyerap tenaga para pelajar lain. Banyak ong lah!

Pelajar: Indra
Nasihat: Rambut you kena dibuat tajam-tajam macam itu “poison arrow” biar you punya negative energy keluar dan kena pelajar lain.

Pelajar: Zaidi
Nasihat: You punya rambut bikin merah sikit, warna merah ni banyak ong bagi you.

Pelajar: Dara
Nasihat: You punya bibir bentuknya tak sesuai dengan wajah you. Jadi I cadangkan you cakap breep-breep saja biar bagi itu chi balance sikit.

Pelajar: Azam
Nasihat: I dapat tengok you punya tangan banyak keluarkan itu bad energies lah. You kena cover dengan handkerchief.

Pelajar: Fyrul
Nasihat: You punya badan ni simbolik macam papan lapis yang lembut dan rapuh. Tak banyak ong lah. Jadi you kena pakai baju kimono bagi cantik dan lebih in touch with your inner feminine self.

Pelajar: Sia
Nasihat: You punya muka ni nampak garang dan macam itu independent woman. Jadi, you kena nampak blur sikit biar orang boleh accept you senang sikit.

Pelajar: Khir
Nasihat: Rambut you mahu botak, tapi biarkan saja. Banyak ong lor. Bagi kilat-kilat lagi bagus macam cermin pa kua.

Pelajar: Linda
Nasihat: You punya Yang energy kuat sangat. Kena soften kan sikit dengan pasangan lelaki yang lebih lembut, macam Fyrul... Biar dia serap energy you itu nanti dan bagi stable itu negative energies.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger