Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 June 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 15



Abang Besar: I think you're a genius!

Kakak Besar: Eh, kenapa pulak ni tiba-tiba?

Abang Besar: First, you made an unthinkable move to out Sia as a single mother. Now look at her. Dapat undian yang tertinggi. Kali ini, apa pula rancangan you?

Kakak Besar: We have to retain Fyrul. You know lah... We still need votes from silly girls who are so into pretty boys.

Abang Besar: Penting tu! Dioranglah yang paling ramai undi SMS.

Kakak Besar: And that's why it's about time we get rid of Adline.

Abang Besar: Tapi kenapa? She's good! I see potential in her. I think she has improved tremendously!

Kakak Besar: Hello... Ini Akademi Impiana, Bukan Malaysian Idol where we have to find contestants yang bertaraf dunia. Tujuan utama kita adalah untuk mendapatkan ratings yang tinggi dan jual SMS. Remember our main mission! Part cari bakat tu... Kalau ada pun, is only secondary. If we really actually found ourselves a talented singer, consider that a bonus!

Abang Besar: But it's not fare to her...

Kakak Besar: Tough luck. She has to face the fact that she's not cut to be a singer because people say so. Kalau dia ada album pun, ada orang nak beli ke? This is Malaysia, okay! In this country... Like I've said sampai mulut I berbuih, talent is not important. What is more important is good looks and gossip kisah-kisah cinta. Orang-orang Melayu, especially those K.G. dot com suka benda alah ni semua.

Abang Besar: They are into things they cannot obtain in real life -- like fame, fortune, good looks and love.

Kakak Besar: Face it, most of these losers can never find real romance, good looks, fame and fortune in their own lifetime. They look into these students as a form of escapism. So, they expect the students to be good looking, to fall in love with each other, and of course they should be made famous and be rewarded with fortune to boot! These students represent what they are not.

Abang Besar: So, We supply them with fantasies...

Kakak Besar: Sebab itulah rancangan asal “La Academia” kita tambahkan elemen “Impiana” di belakangnya. Akademi Impiana... Sebuah akademi menyanyi yang di tayangkan di laca TV di mana penontonnya boleh bermimpi dan terus bermimpi!

Abang Besar: Okaylah... I got it. Jadi apa yang you nak buat untuk pastikan Adlina akan terkeluar?

Kakak Besar: Well... You tentu dah tahu yang si Dara punya peratus undian konsisten rendah. Sebab itulah I arahkan agar kita berikan dia ikan emas. You tahulah, ikan emas ni bukan senang nak jaga. Kalau boleh hidup lebih 2 hari dalam akuarium besar tu dah kira bagus.

Abang Besar: Ikan tu dah mati--

Kakak Besar: That's the idea... Lepas tu dia akan menangis macam budak 12 tahun. Kemudian ramai yang pada mulanya mahu undi Adlina akan undi dia instead...

Abang Besar: Walaupun Adlina may be far better than Dara?

Kakak Besar: She has to go lah dear. You know, I personally don't like her.

Abang Besar: Alah, you don't like her because she reminds you of you when you were of her age, kan?

Kakak Besar: ...

Abang Besar: Kalau Adlina tak ada nanti... Indra kita nak kenenkan dengan siapa?

Kakak Besar: Fyrul kan ada... Hahahahaha!

Abang Besar: Kuang, kuang, kuaaaaaaggggggg!

**


“Rambut Fyrul macam rambut Aizizi geetoh!” Azmil mengusik si Fyrul. Dan si Fyrul ini pula mengibas-ngibaskan rambutnya seperti seorang ratu cantik.

“Rambut jer cantik?” Fyrul bertanya kembali, mengharapkan Azmil akan memujinya lagi.

“HAIYOHHHHH JAWAPANS!” jerit Gundutz kuat-kuat. Timah terkejut sambil mengusap-usap dadanya. Linus tersengih sambil matanya sesekali akan mengerling ke arah Rahmat yang ada bersama pada ketika itu. Rahmat sedang berada di rumah Gundutz, kerana beliau ingin menonton perlawanan bola Euro 2004 di antara Belanda dan Sweden yang akan diadakan pada malam itu.

“Rambut very der teknik rebonding ala-ala buat kat Afrika... Cantik ke nok?” tanya Linus. Gundutz ketawa sambil memegang perutsnya.

“Lain kali cubalah pakai tudung.” Azmil mengusik lagi. Linus ketawa sambil menampar dahinya sendiri.

“Nok. Koserlah Akaq Azmil kita ni... Apa motif dia nak pecahkan lobang si Fyrul yang dah pecah lobangs ni?” tanya Gundutz kepada Linus.

“Biasalah nok. Dia tak suka lah tu--”

“Apalah you all ni! Suka sangat buat fitnah.” Getus Timah sambil bercekak pinggang. Dia duduk di sebelah Rahmat sambil memegang lengannya dengan erat.

“Haiyohh... Akaq Timah sudah bersuara.” Linus menjawab nakal.

Fyrul mula menyanyi. Linus mengeluh panjang.

“Nok, dia kata dia nak luahkan suara dia... Tapi kepit jer nok mak dengar!” Keluh Linus dengan nada yang kecewa. “Mak yang woman ni pon suara very der jantan!”

“Alah nok... Bukan suara dia jer yang kepit...”

“Molot ko memang kak nam, kan?” Linus menjeling sambil membuat wajah yang dibuat-buat serius.

**


Neng Bairuza

Selagi Ado... (Lirik oleh Dom Junior)

Telah ku tangisi penuh perasaan
Ker'na kukorbankan ikan emas
Namun undiku masih tak pernah tambah
Azmil akan pasti perli / *Apa yang harus lakukan
Pada malam konsert nanti / *Penyingkiran malam ini...

Ku tahu ku tak boleh menyanyi (lagu) /*Ku tahu ku tak boleh lari diperli
Kau tahu diriku tak berbakat /Ã?Â? *Oleh azmil pada malam konsert
Lagu yang diberi bukan pilihan ku / *Ikan emas mati pasti jadi topik
Apa yang engkau fikirkan
ingat bakat yang dinilai /Ã?Â? *Ingat senang pancing undi

Selagi ada kredit di handphonemu
Selagi itulah kau kan afundi
Selagi air mata ini mengalir
undimu tetap di beri
Ku takkan tercorot lagi,

Selagi kutak ter~keluar minggu nie
Biar budak lain ti~a~da lagi
tapi jika bakat yang dinilai pengundi
Pastiku akan sendiri...
Tersingkir pada minggu nie...

Selagi ada cinta yang digosipkan
Mereka pasti takkan terkeluar
Ku pasti ku antara yang tercorot
Ku terima segalanya
Walau hatiku merana...

*2nd version

**


Ada banyak perkara yang membuatkan perasaan Gundutz dan Linus runsing pada hari itu. Pada mulanya persembahan Fyrul yang menyakitkan hati mereka. Kemudian, kalimah “breep-breep” yang terpacul dari mulut Dara (dan mereka sama-sama dapati, kalimah “mesraaaaa!” yang digunakan oleh Boboy sudah boleh mereka terima, walaupun masih meloyakan). Kini, mereka menjadi semakin resah apabila Fyrul tidak diundi keluar dari Akademi impiana, tetapi Adlina.

“Haiyoh! Perlu ke Indra sedih sampai nampak macam berlakon, nok?” tanya Linus dengan mulutnya ternganga tidak mempercayai “drama” yang sedang disaksikannya.

“Siapa tak sedih nok... Fag hag dia dah takde lagi. Kalau si Timah ni nak pindah balik kampung dia pon, hem boleh nangis nok.”

Timah mencebik benci. Dia tidak menjawab kata-kata Gundutz. Air matanya bercucuran sedih pada ketika itu memerhatikan perpisahan di antara Indra dengan Adlina.

“Nok, ponen ni malukan kaum lelaki jer lah... OVER!” kata Linus dengan nada tidak puas hati. "Tak tahu malu ke? Sampai diketawakan dek penonton! Kalau mak, malu okay!"

“Tu lah nok... Perlu ke nak berlakon ala-ala nak pengsan bagai? Setahu mak, pondan macam ko jer yang buat macam tu. Ala-ala nak pengsan sampai hem kena kipas-kipas dada ko.” Perli Gundutz. Dia dan Linus tidak berpuas hati dengan apa yang sedang mereka saksikan. Mereka cukup meluat melihat keadaan Indra yang lagaknya seperti seorang makcik yang baru kehilangan suami apabila Adlina diumumkan akan keluar dari Akademi Impiana.

“Sejak bila pulak mak nak pengsan-pengsan ni. Over lah ko nok!”

“Alah, masa konsert Mariah Carey tu apa? Akaq Mariah keluar jer ko ala-ala tercungap-cungap gituh. Ye lah, ratu dah depan mana, kan?”

“Kejis lah ko, nyah. Segala-gala info tak relevan ko boleh ingat balik. Tak koser tau!”

Linus dan Gundutz kemudian asyik tertanya-tanya dari mana datangnya anting-anting yang dipegang Indra dan mengapa dalam banyak-banyak barang, anting-anting yang diberikan olehnya oleh Adlina. Gundutz menyatakan teorinya kepada Linus bahawa selama ini, Indra suka melihat anting-anting Adlina dan beliau mempunyai keinginan untuk memakai anting-anting tersebut di telinganya...

“Tak adil!” getus Linus kepada Gundutz.

“Memang nok.” Gundutz menggeleng-gelengkan kepalanya. “Ko tengok Azmil... Hem rasa dia pon tak suka dengan keputusan yang terpaksa dibacanya. Macam ala-ala bila dia baca keputusan Normah kena keluar dulu... Sama kan reaksi dia? Ala-ala motif kan? Memang keputusan kali ini tak adil!”

“Adil apa! I suka tengok Fyrul masih ada lagi di AI... Dia hensem!” sambut Timah. Rahmat kemudian.

“Tak koserlah. Gayah macam tu pon ko kata hensem!” Linus memeluk tubuhnya. Sesekali matanya akan menjeling ke arah Rahmat yang berseluar pendek. Linus cukup suka melihat bahagian betis Rahmat yang berbulu serta nampak kekar itu.

Linus tidak dapat memahami mengapa Timah boleh menyukai Fyrul, sedangkan Rahmat adalah seorang lelaki yang menarik baginya. Rahmat mempunyai segala ciri untuk menjadikannya tergolong dalam kategori seorang lelaki kacak. Mungkin beliau tidak mempunyai wajah lembut seorang model, tetapi Rahmat mempunyai wajah tampan yang nampak keras - lebih tepat lagi, Rahmat mempunyai perwatakan serta raut wajah yang “macho”.

“Alah, dah minat. Dia kan ada pakej untuk menjadi penyanyi!” kata Timah tanpa berselindung. Rahmat tidak berkata apa-apa. Dia kemudian memberitahu kepada Timah bahawa dia rasa mengantuk. Timah masuk ke dalam dapur Gundutz untuk menyediakan kopi untuk Rahmat.

“Pakej apa jadah kalau nyanyi suara kepitz!” kata Linus dengan perlahan.

“Tapi jumlah undian si ponen tu vote tinggi, nok! Sapa nak jawab?” tanya Gundutz.

“Ramai femfuan-femfuan macam Timah ni ala-ala undi dia sebab dia takde girlfriend.” Linus meluahkan pendapatnya. “Alah, ko tengok ler Zaidi. Ada bakat.... Boleh nyanyi. Tapi peratusan undi dia rendah. Sebab apa? Because he's taken! Si Zaidi dah ada girlfriend,” jelas Linus sebelum menambah lagi. “Si ponen lahanatz tu kan ala-ala single, so femfuan-femfuan ni nak feeling-feeling lah dengan dia!”

“Hello nok! Very der lesbo. Perlu ke? Hem rasa nak muntah pulak ni!”

“Alah nyeh, latent lesbian tendencies lah ni! Ala-ala femfuan-femfuan tak perlu ni suka betina sebenarnya, tapi ala-ala blur. Sebab tu lah diorang suka tengok lelaki lembut half-drag bagai dengan kimono segala. Sebenarnya diorang tak boleh terima hakikat yang diorang tu suka sesama pompuans. Ala-ala in denial, gituh!”

“Macam si Timah ni lah nok!” Gundutz sengaja menguatkan suaranya agar dapat di dengar oleh Timah yang sedang berada di dapur.

“Apa korang gossipkan pasal aku ni?” tanya Timah. Dia menjerit dari arah dapur.

“Takde apa-apa lah nok. Hem kata ko chanteks!” ujar Gundutz sambil tersenyum manja ke arah Rahmat yang nampaknya kelihatan mengantuk tatkala sedang menonton TV.

**


Bagaimana untuk penonton memahami maksud sebenar Juri Profesional (JP) yang selalunya tidak jujur ketika mengkritik para peserta Akademi Impiana:

(JP): Vokal anda masih boleh diperbaiki lagi
(Maksud Sebenar): Nyah, don't quit your day job as a fashion designer!

(JP): Komen saya semuanya sama macam Jeannie
(Maksud Sebenar): Aku komen ke tak, duit tetap masuk bank

(JP): Lagu itu sangat susah...
(Maksud Sebenar): I tak boleh nyanyi lagu you nyanyi masa I berkaraoke dengan kawan-kawan I

(JP): Kawalan suara/pitch you perlu dijaga...
(Maksud Sebenar): I takde modal lain nak komen you

(JP): You was awesome
(Maksud Sebenar): Aku komen ke tak, duit tetap masuk bank

(JP): A very retrosexual show
(Maksud Sebenar): I don't really know what the word means, whatever it is aku komen... Duit tetap masuk bank!

(JP): P.E.R.F.E.C.T... Perfect!
(Maksud Sebenar): Perfect ke? Apa-apa pun... Duit tetap masuk bank!

(JP): If you don't like the song, fake it!
(Maksud Sebenar): Macam lah tak you tak biasa “fake it” semasa berlakon dalam Akademi Impiana!

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger