Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 June 2004

Akademi Fantasia IIKonsert III Akademi Fantasia: Terima Hakikat Itu Pilihan Penonton

Malam tersebut merupakan malam yang paling menakutkan. Malam ini ada penyingkiran dilakukan. Sesiapa sahaja boleh tersingkir. Baik Linda, Kaer, Mas, Adam, sesiapa sahaja boleh tersingkir. Undian penonton sukar diramal. Mereka ada pilihan masing-masing. Ada yang sukakan simpati seorang ibu tunggal, ada yang sukakan seorang lelaki berambut mop yang kononnya berwajah handsome, ada yang sukakan seorang lelaki yang bertubuh besar, ada yang sukakan persona bintang, ada yang sukakan seorang lelaki comel yang mampu menambat hati perempuan, ada yang sukakan keletah manja seorang perempuan juga tangisan seorang perempuan juga seorang lelaki. Macam-macam selera penonton.

Kedudukan Sebelum Konsert
Mas 12%
Linda 11%
Kaer 10%
Adam 9%
Zarina 7%
Zahid 7%
Bob 7%
Edlin 7%
Nurul 7%
Anding 7%
Fitri 7%
Farah 7%

Kedudukan mereka tidak banyak berbeza, yang membezakannya hanya bilangan undi. Keadaan amat kritikal. Sesiapa sahaja boleh tersingkir. Pada Konsert III, populariti memainkan peranan utama serta kejelekan penonton terhadap seseorang pelajar. Pada pandangan saya, saya meletakkan sasaran saya kepada Nurul ataupun Fitri.

Pengkritik Profesional
Jenny Chin memang satu nama besar dalam industri muzik tempatan. Seorang Pengarah Muzik yang dikenali ramai. Beliau biasa mengendalikan konsert untuk nama-nama besar seperti Zainal Abidin dan Sheila Majid. Saya tabik dengan komen-komen yang datang dari beliau. Amat profesional walaupun masih berlapik.

Radhi OAG
Beliau merupakan vokalis kumpulan OAG. Pemilihan beliau sebagai juri wajar dipertikaikan. Bukan kerana ilmunya tetapi kerana kebolehan beliau untuk berinteraksi dengan pelajar untuk memberikan komen-komen yang membina. Beliau agak gugup dan separuh akhir Konsert tersebut barulah kita dapat mendengar beliau bersuara.

Persembahan Pelajar
Fitri – Ku Petik Bintang-Bintang 6
Persembahan beliau biasa sahaja. Tidak ada yang menarik. Vokal beliau masih boleh dipertingkatkan lagi. Pada beberapa bahagian masih tidak keluar. Interaksi beliau dengan kamera agak baik. Beliau tidak banyak bergerak. Penguasaan pentasnya masih kaku. Namun demikian penghayatan beliau terhadap lagu itu agak baik. Beliau mempunyai tone suara yang bagus tetapi tidak dipergunakan. Vokal beliau masih dikepit-kepitkan lagi. Beliau masih keliru antara hidung dan tekak. Ekspresi mukanya bagus.

Nurul – Seri Dewi Malam 5
Interaksi beliau dengan penari latar masih kaku. Beliau mempunyai vokal yang nyaring dan lunak. Showmanship beliau juga agak bagus. Beliau harus memperbaiki teknik penguasaan pentas dengan baik lagi di masa akan datang. Beliau saya lihat tiada konfiden dalam membuat persembahan. Kawalan vokalnya masih boleh dibaiki terutamanya pada bahagian tone rendah. Masalah pitching merupakan masalah utama beliau.

Akademi Fantasia IIZahid – Bila Resah 7.8
Beliau antara pelajar yang ada dalam senarai Finalis saya. Vokal beliau bagus. Interaksi beliau dengan kamera juga cemerlang. Pada separuh awal lagu tersebut, showmanship beliau agak kaku. Nampak kurang berkeyakinan. Vibrato yang dibuat juga nampak tidak confident. Tarian beliau juga bagus. Lagu tersebut memang sukar terutama bahagian ad-lib. Falsetto masih boleh diperbaiki. Interaksi vokal beliau dengan penyanyi latar juga menarik dan unik.

Akademi Fantasia IIFarah – Janji Manismu 7.5
Beliau mempunyai vokal yang bagus tetapi beliau agak gopoh ingin menghabiskan lagu tersebut. Persembahan beliau juga menarik. Lebih menarik apabila minus-one lagu tersebut dibuat dalam susunan muzik yang baru. Sebuah lagu yang sangat sukar tetapi dinamik vokal beliau dikawal dengan baik. Penghayatannya cemerlang. Beliau mempunyai tone yang baik serta emosi yang kuat untuk lagu sebegini. Beliau dapat mengawal bahagian tinggi dan rendah dengan berjaya. Sayangnya persembahan beliau tidak konsisten di bahagian akhir apabila menerima kemunculan Aishah iaitu penyanyi asal lagu tersebut bersama-samanya. Beliau sepatutnya terus menyanyi walaupun menerima kejutan.

Bob – Tanya Sama Itu Hud Hud 7.3
Vokal beliau tidak jelas. Showmanship beliau bagus. Saya terhibur dengan persembahannya. Beliau mempunyai stage charisma yang baik. Beliau bijak untuk berinteraksi dengan penonton dan kamera. Lagu Tanya Sama Itu Hud Hud memang sukar tetapi beliau telah memberikan sebuah persembahan yang menghiburkan.

Akademi Fantasia IIEdlin – Kau dan Aku 7
Saya suka dengan vokal beliau dalam lagu ini. Beliau mempunyai vokal soprano yang baik. Beliau sesuai membawakan lagu sebegini. Sebutan beliau jelas dan gemersik. Penguasaan pentasnya juga baik. Beliau harus meningkatkan keyakinan beliau di atas pentas. Masih nampak takut-takut. Beliau mampu berinteraksi baik dengan kamera. Beliau harus meningkatkan keupayaan beliau untuk adlib dan vibrato. Beliau mempunya tone yang baik. Menurut Kudsia, beliau berkemampuan untuk scat terutamanya dalam lagu-lagu jenis jazz seperti yang pernah dilakukan oleh Nija dalam lagu Jelingan Manja.

Akademi Fantasia IIAnding – Slumber 6.5
Kejutan untuk Anding dan juga Radhi OAG sendiri apabila beliau menerima kehadiran pemain gitar OAG untuk sama-sama mengiringi persembahannya secara unplugged. Persembahan beliau agak biasa sahaja. Falsettonya masih boleh diperbaiki. Penguasaan pentasnya bagus. Beliau ada stage presence yang baik dan ada stail tersendiri. Ekspresi muka dan pergerakan badan beliau juga hebat. Menurut Radhi OAG, Anding telah menyanyikannya lebih baik dari beliau sendiri. Memang sukar untuk mengadaptasi melodi dari minus-one ke sebuah persembahan unplugged. Memang sukar. Menurut Kudsia, ada ciri-ciri Chris Martin dari Coldplay pada persembahan Anding.

Zarina – My Immortal 7
Penghayatan beliau superb ! Sebutannya masih boleh diperbaiki. Tidak berapa jelas. Showmanship beliau bagus, hanya dengan berdiri, beliau mampu menarik perhatian penonton. Beliau mempunyai vokal yang baik. Memang sukar untuk menyanyikan lagu ini kerana tanpa rentak. Beliau mempunyai kuasa pernafasan yang baik dan dapat mengawal vokalnya dengan baik.

Akademi Fantasia IIKaer – Kenanganku 9
Jeritan penonton banyak membantu persembahan Kaer. Showmanship beliau bagus. Beliau mempunyai tone vokal yang bagus. Menurut Radhi OAG, persembahan Kaer ialah sebuah retrosexual. Beliau mempunyai vokal yang unik. Menurut Kudsia, beliau harus mengira di dalam hati, nampak jelas beliau mengira sewaktu menari bersama penari latar.

Akademi Fantasia IILinda – Leaving On The Jet Plane 9
Satu kelebihan beliau ialah bermain gitar. Sebutan beliau agak jelas. Showmanship beliau cemerlang walaupun hanya sekadar duduk ketika membuat persembahan. Di penghujung Kaer membantu sebagai penyanyi latar dan kemudiannya dibantu oleh rakan-rakannya yang lain. Saya kira inilah persembahan terbaik. Saya akan mengingati persembahan ini sampai bila-bila. Sebuah persembahan yang amat cemerlang. Vokal beliau superb. Ada keunikan pada tone beliau yang power itu. Penghayatan beliau juga bagus. Sebutan bahasa Inggerisnya masih boleh dibaiki. Menurut Radhi, Linda ialah natural born talent.

Adam – Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta 7.3
Beliau mempunyai vokal yang baik tetapi penghayatannya masih kurang untuk lagu yang berjiwa ini. Interaksi beliau dengan kamera juga bagus. Adam seorang yang camera-friendly. Sebutan beliau agak jelas. Beliau harus meningkatkan keyakinan beliau terutamanya pada note yang tinggi. Menurut Kudsia, beliau harus “fake it” jika beliau tidak sukakan lagu tersebut.

Akademi Fantasia IIMas - Seksis 8
Showmanship Mas bagus. Vokal beliau amat kena dengan lagu tersebut. Sebuah persembahan attitude yang berjiwa besar yang lahir dari hatinya sendiri. Beliau beraksi sedikit “gatal” di pentas tetapi bersesuaian dengan konsep lagu tersebut. Beliau agak bertenaga di pentas. Ada attitude tersendiri. Yang pasti penari latarnya yang terdiri daripada rakan-rakannya memang cemerlang. Mereka banyak membantu Mas. Saya sedar yang Mas tertinggal beberapa step tariannya mungkin mahu menumpukan terhadap lirik lagu tersebut lalu mengabaikan ajaran Corrie.

Komen Keseluruhan
Saya kurang berpuas hati dengan komen Kudsia Kahar yang tidak bersetuju dengan komen Jenny Chin. Kedudukan beliau membolehkan beliau untuk tidak bersetuju dengan komen pengkritik awal dan ini adalah tidak adil sekiranya ada pengkritik awal yang tidak bersetuju dengan komen Kudsia. Saya mencadangkan agar pihak ASTRO memberi fokus mereka bertiga dan mereka boleh berbincang tentang komen tersebut secara terbuka. Seperti yang dilakukan oleh American Idol. Ini secara tidak langsung membolehkan pengkritik awal memberi komen sekiranya mereka tidak bersetuju dengan komen Kudsia.

Akademi Fantasia IIPenyingkiran pertama telah menyebabkan Edlin tersingkir. Saya tidak terkejut walaupun Edlin telah memberikan persembahan sederhana. Ada pelajar yang telah memberikan persembahan lebih buruk dari Edlin tetapi masih kekal. Undian penonton memang sukar diramal. Mereka ada pilihan mereka masing-masing. Saya melihat Anding yang kelihatan agak over apabila menerima keputusan itu. Mas memeluk Edlin dengan erat. Agak lama. Akademi Fantasia II menyaksikan tiada adegan peluk-memeluk antara lelaki dan perempuan. Perjalanan Edlin tidak terhenti di sini, beliau akan terus bersama Akademi Fantasia di masa akan datang. Undi dengan bijak, bukan kerana rupa, bukan kerana simpati.

Persembahan Terbaik SM
Linda 9/10
Kaer 9/10
Mas 8/10
Zahid 7.8/10
Farah 7.5/10
Adam 7.3/10
Bob 7.3/10
Zarina 7/10
Edlin 7/10
Anding 6.5/10
Fitri 6/10
Nurul 5/10

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger