Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 June 2004

Akademi Fantasia IINovel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 2
oleh Nizam Zakaria



Gundutz ketawa sendiri di hadapan komputernya. Kak Leha kerani yang sedang duduk di hadapannya jeling-jeling. Dia tak paham kenapa Gundutz mengilai seperti kucing yang dipijak ekornya, sedangkan kerjanya sebagai kerani pentadbiran bukannya kelakar sangat.

Di tempat kerjanya, Gundutz masuk ke dalam sebuah forum dalam Internet yang terkenal sebagai tempat untuk mencari gosip-gosip terbaru para artis. Dalam forum-forum seperti ini lah, tempat yang terbaik untuk mengumpat, tabur fitnah, melepaskan geram, meluahkan perasaan tidak puas hati dan pusat terapi Internet bagi mereka yang tak cukup wang untuk mendapatkan perkhidmatan pakar sakit jiwa profesional.

Dalam Forum ini, Gundutz terkekeh-kekeh membaca tajuk gosip terbaru: “Siapa Peserta AI Lelaki Ditemani "Boyfriend"?” Kini timbul pula kontroversi mengenai Indra – satu perkara yang sudah lama diketahui Gundutz melalui pengamatan sendiri, tetapi sibuk diperkatakan dalam forum ini seolah-olah ia adalah penemuan terbesar manusia selepas manusia mula-mula memijak kaki mereka di atas permukaan bulan :

Siapa Peserta AI Lelaki Ditemani "Boyfriend"?

Ni.. sebelum nenek nak menggosip ni... nenek nak terangkan sikit... Tajuk gossip ni " Peserta AI Lelaki Ditemani "Boyfriend"?. Tu korang nampak tak tanda soal tu? (?????). Hah, kalau korang pass SPM dulu korang tau kan maknanya??? Maknanya, kesahihan gossip ini masih boleh dipertikaikan.

Nenek pun masih ragu-ragu lagi samada nak gossip atau tak.. apa kata kalau nenek buat teka teki jerr? (Hah.. mesti ramai yang mengamuk tuu).. Teka teki lagi!!!!!

Apa-apa pun (kata Azizi AI), nenek nak cerita juga. Ni pasal sorang peserta AI2 la. Jantan ni nampak macho kalau tengok luar tu... Tapi menurut "ahli nujum" nenek (Macam Zubir pulak nenek ni ye?), jantan ni mempunyai 'boyfriend"!!!!

Hari tu, adalah sumber-sumber nenek ni pi audition sekali dengan budak AI ni, katonya dier nampak budak AI ni pi audition ditemani sorang jantan dengan "kemesraan yang melampau"... Errkk.. Tak berani nenek nak gossip lebih-lebih.

Betui atau tak tu..tak pastilah pulak......

Nenek permisi dulu...

Nenek Kebayan


Gundutz mengamati pula gambar Indra yang dikatakan mesra bersama “teman lelaki”nya yang ada disertakan di dalam forum yang sama. Gundutz mencebik benci. Gundutz benci, tetapi gambar itu ditatapnya lama-lama.

**


Abang Besar: Azmil, hari ini ada assignment baru untuk you. Kita ada strategi baru untuk damage control si Indra tu. You saw the memo we sent you this morning, kan? Jadi, kita akan cuba ambil footage dia dengan mana-mana peserta wanita, kita akan cuba jadikan mereka couple. You cakap jer “Bunga Bunga Cinta” mula berputik or something like that. Alah, you know lah Malaysian viewers will go for this kind of crap. You feed them with nonsense also they will think it's for real. Boleh yer Azmil!

Err... What do you mean you want that boy's phone number?

Kakak Besar: Azmil, hari ini kitaorang nak bagi surprise kat para pelajar. Kita orang nak hadiahkan mereka alat timbang berat. Ye lah, bukan semua orang dilahirkan ala-ala “figuah” macam you. Bukannya apa nok, kalau chubby sangat nanti, macam mana orang nak minat. Lagipun, kuota chubs kita dan penuh, si Boboy tu pun dah cukup. Ye lah, tahun lepas si Normah yang berisi sikit tu pun orang dah jadikan isu! Pelajar-pelajar perempuan semua kena kurus-kurus, macam si Fyrul tu. Oh dear! I selalu terlupa si Fyrul tu pelajar Lelaki. Ye lah, with all that fashion design thingee and him going to the audition half drag pakai kimono, I keep on forgetting. Thanks for reminding me, Azmil!

**


Zurina terasa penat setelah melakukan latihan menari dengan Guru Seni Koreografi, Carey. Langkah-langkah tarian yang diajar oleh Carey terlalu pantas dan rumit baginya, walaupun beliau adalah seorang pandai menari tarian tradisional. Zurina walau bagaimanapun, mampu mengingati langkah-langkah tarian yang telah diajar dengan pantas, jika dibandingkan dengan rakan-rakannya yang lain.

Dara sebagai contoh, mengalami masalah yang besar untuk mengikuti kelas tarian. Staminanya rendah. Belum sampai sepuluh minit menari, dia sudah tercungap-cungap. Tetapi dia terus gigih untuk berlatih. Langsung dia tidak mengadu kepada sesiapapun tentang masalahnya ini, kecuali kepada Indra sewaktu mereka sedang sibuk mencuci pinggan bersama.

“You pandai menari lah.” Puji Dara dengan perlahan kepada Indra. Kalau boleh, dia tidak mahu sesiapapun tahu akan perbualannya ini dengan Indra.

“I biasa aja.” Ujar Indra. Dia menjeling ke arah cermin untuk memastikan rambutnya yang tercacak-cacak dan yang perlu digel serta didandan selama 15 minit itu tetap “maintain” rapi. “I cuba belajar mana yang patut. Tapi badan I sakit-sakit lah.”

“Samalah macam I!” Kening Dara terkerut manja. “Lelaki macam you pun sakit-sakit jugak ke? Lembutlah you ni” Seloroh Dara sengaja mahu berjenaka.

“Memanglah I lembut!” Jawab Indra dengan spontan dan bersahaja.

“Ermm...” Dara tidak dapat menyambung lagi. Dia tersenyum tawar. Dia tidak menyangka akan menerima jawapan tersebut dari Indra. Dara kemudian hanya mampu terus berdiam sambil memerhatikan Indra yang terus membasuh pinggan dengan tekun.

Selepas selesai membasuh pinggan, Indra terus pergi ke ruang rehat. Dia ingin berlatih menyanyi lagi. Dia mempunyai masalah dengan alat pemain cekera padatnya. Ada sahaja yang tidak kena.

“Kenapa tu?” Tanya Zurina sewaktu melihat Indra menggaru-garu dahinya (dia tak boleh garu kepalanya kerana set rambutnya kena sentiasa “maintain”).

“Entah... something wrong dengan CD player ni.” Jawab Indra sambil memandang tepat kepada Zurina.

Zurina mengambil alat pemain cekera padat itu dari Indra. Dia memerhatikannya betul-betul. Dia mendapati Indra tidak memprogramkan alatnya dengan betul. “Begini caranya. You tekan butang ini, nanti bassnya akan kuat sikit. Kalau you set kat sini pula, dengan tekan butang ni, lagu yang you pilih ini akan repeat sendiri.”

Indra senyum sambil mengucapkan terima kasih kepada Zurina. Zurina pula membalas senyumannya dengan ikhlas.

Pada waktu itu, entah mengapa, Zurina teringatkan pula kepada bekas kekasihnya, Khairi, bekas pelajar Akademi Impiana pada musim lepas. Khairi telah meninggalkannya setelah beliau keluar dari Akademi Impiana sebagai pemenang tempat kedua dan mencapai impiannya menjadi seorang artis yang glamor.

Zurina ditinggalkannya begitu sahaja.

Zurina ditinggalkannya begitu sahaja selepas beliau mendapatkan kontrak membuat album. Zurina terus ditinggalkannya apabila beliau dapat dilihat di dalam iklan TV telefon bimbit yang meniru bulat-bulat iklan telekomunikasi yang kedua-duanya menjadi penaja utama Akademi Impiana musim terbaru ini.

Zurina ingat lagi kepedihan hari demi hari yang terpaksa dilaluinya menangis seorang diri mengenangkan nasib yang menimpanya. Zurina merasakan dirinya seperti ditipu. Setelah setia menunggu kepulangan Khairi kepangkuannya, tiba-tiba beliau ditinggalkan begitu sahaja.

Tuhan sahaja dapat merasakan apa yang terpaksa dilaluinya pada Akademi Impiana musim yang lepas ketika Khairi “dijodohkan” dengan Normah, peserta Akademi Impiana yang telah menimbulkan kontroversi yang hebat di seluruh negara setelah beliau disingkirkan dahulu.

Hatinya terasa seperti dihiris-hiris. Jiwanya seperti disiat-siat apabila dia melihat hubungan Khairi yang semakin rapat dengan Normah di kaca TV. Lebih teruk lagi apabila pihak media seolah sengaja membesar-besarkan kisah hubungan kedua pelajar ini.

Banyak kali Zurina tertanya-tanya mengapa Khairi tidak pernah memberitahu kepada penonton dan kepada pihak media bahawa dia sudah berpunya, sedangkan, mereka telah bersama-sama pergi ke sesi uji bakat Akademi Impiana musim pertama (tetapi sayangnya, Zurina tidak terpilih di atas sebab-sebab yang hanya diketahui oleh pihak penganjur). Mereka telah bersama-sama bertungkus lumus untuk memastikan bahawa cita-cita mereka untuk menjadi pasangan glamor bahagia seperti Nurul dan Ajai akan terlaksana kelak.

Tetapi janji hanya tinggal janji. Impian hanya tinggal mimpi. Zurina ditinggalkan Khairi pergi apabila impiannya sendiri dapat dicapainya.

Sejak ditinggalkan, Zurina berjanji kepada dirinya bahawa dia akan melakukan segala-gala yang termampu olehnya untuk memberitahu kepada Khairi bahawa dia juga mampu terkenal tanpanya. Apabila Zurina menerima berita bahawa beliau telah dipilih sebagai pelajar Akademi Impiana yang terbaru, beliau terus yakin bahawa ini adalah satu alamat yang jelas bahawa, saat-saat Khairi merangkak kembali untuk menagih cinta darinya akan tiba juga akhirnya.

Pagi tadi, Zurina telah diberitahu oleh Abang Besar dan Kakak Besar agar merapati Indra. Mereka perlu dilihat kelihatan bersama untuk tujuan promosi rancangan Akademi Impiana. “Penonton suka benda-benda macam ni.” Kata Kakak Besar kepadanya. Zurina akhirnya bersetuju, itu pun setelah berfikir panjang – beliau hanya dapat membuat kata putus setelah Abang Besar menyatakan kepadanya bahawa peluangnya ke peringkat Separuh Akhir akan lebih cerah jika beliau digandingkan dengan Indra.

Zurina terpaksa mengambil sedikit masa untuk berfikir, kerana beliau tahu Indra mempunyai seorang “sahabat” yang rapat dengannya. Zurina sendiri pernah melihat mereka bersama. Kalau boleh, Zurina tidak mahu apa yang pernah dilaluinya ketika beliau bersama dengan Khairi dahulu dilalui oleh “sahabat” Indra. Tetapi Zurina terpaksa melakukannya juga. Kerana Zurina mahu menang.

Zurina ingin buktikan kepada Khairi bahawa beliau juga mampu menjadi terkenal. Beliau juga mampu menjadi lebih glamor dari Normah yang dikatakan digilai oleh Khairi yang “taste”nya berubah meminati gadis-gadis yang montok setelah dia menjadi semakin terkenal...

**


“Eh nok... ko perasan tak? Kalau nak tahu mana satu bukan gayah antara peponen yang ada ni. Kita tengok jer mana satu yang tak pandai joget.” Getus Gundutz sambil menepuk bahu Timah dengan lembut.

“Macam-macam lah kau ni pondan! Ada jer tak kena tau!” Timah mengomel sambil menjeling.

“Eh, betul apa kata hem ni! You tengok si Fyrul tu, joget tak hengats. Dia ingat BB ke? Siap dengan goyang kepala segala!”

“Kau jeles dengan dia sebab kau sendiri joget berterabur, kan?”

“Hello, hem kalau nak jadi ratu kebaya merangkap ratu joget bila-bila masa jer tau! Kau nak tengok hem joget ke? Hem boleh buktikan sekarang!” Gundutz mula menggerak-gerakkan tangannya dengan penuh longlai seolah sedang memulakan tarian Inang.

“Kuruskan badan kau tu sikit, okay! Baru aku boleh percaya!” bentak Timah. “Tengok macam aku ni... kurus jer!”

“Kau kurus sebab selalu makan hati dengan laki kau mat rempit tu! Dok pinjam duit memanjang! Mesti dia guna nak spedo betina lain, kan?”

“Molot kau memang lahanat kan? Langsung takde insurans!”

“Biasserrrlehhhh! Molot Ratu!”

“Apa-apapun... Perut you tu kempiskan sikit dulu. Diorang tak nak ambik kau jadi peserta AI sebab diorang takut ada wartawan buat cerita AI ambil peserta lelaki bunting. Perut kau kan ala-ala perut pompuan mengandung empat bulan!”

“Choiiii!” Gundutz menepuk bahu Timah dengan manja. “You ingat senang ke nak kuruskan badan? Tengok jer berat Si Boboy tu dulu. Dulu paling ringan berat dia 86. Sekarang terus naik 96. I rasa, bila habis Akademi Impiana ni, mesti berat dia makin naik kan? Ye lah, hari-hari makan jer. Makan sponsor pulak tu!” ujar Gundutz. Dia terus mengunyah-ngunyah keropok ubi Makcik Rahmah yang duduk di tingkat bawah flatnya.

Di dalam kepalanya, Gundutz bercita-cita untuk kuruskan badan. Ye lah, mana tahu jika Akademi Impiana ketiga nanti dia akan dipilih kerana bertubuh kurus seperti Azam dan Fyrul. Tak apa, dia yakin dia boleh melakukannya. Mulai esok, dia akan mula berjogging selepas pulang ke pejabat dan sebelum bermulanya rancangan Akademi Impiana ini bermula.

**

Kakak Besar: You rasa si John okay ke sebagai Penasihat Residen Lelaki? Bagaimana pula dengan Rosnani?

Abang Besar: They don't have charisma... We have to admit that. Si John tu, asyik-asyik tersasul speaking London. But one thing for sure, dia tak lah se-”motherly” macam Cik Tahar kita tu.

Kakak Besar: And... takdelah diorang nak panggil si John tu “Cik John” pulak lepas ni, kan? He's too damn stiff to be called a “Cik”. I think, lebih-lebih pun dia akan dipanggil: “Encik John”.

Abang Besar: Damn! Now I really miss Cik Tahar. I really like listening to him membebel. So campy one! Macam Richard Simmons on a bad day, kan?

Kakak Besar: I'm sure si John tu tak akan membebel macam Cik Tahar kita. I think we can leave that to Rosnani.

Abang Besar: You think so? I tengok dia pun kaku jer.

Kakak Besar: Tu lah, I dah cakap siang-siang suruh cari candidate yang sewaktu dengan Cik Tahar tu? You tak nak dengar kan? Sekarang apa dah jadi? You know these people are good at what they are doing!

Abang Besar: Hmmm....

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger