Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 June 2004

Akademi Fantasia IIAPA PELAJAR AF2 PERLU TAHU?
oleh http://javardkent.blog-city.com/

Sememangnya pelajar AF2 yang terpilih ni mempunyai karekteristik mereka yang tersendiri. Is it good? Apakah kriteria yang perlu diketahui oleh para pelajar untuk memancing undi?

Berjaga-jaga dengan ‘urban trap’ – pengundi Malaysia tidak berapa menggemari mereka yang menunjukkan bahwa mereka ini adalah dari golongan orang kaya ataupun yang berada. Zahid, Edlin, Fithri dan Kaer harus berjaga-jaga untuk tidak jatuh dalam perangkap ini. Adalah lebih baik jikalau mereka lebih rendah diri dan membiasakan diri mereka. Jangan bertutur banyak dalam bahasa inggeris kerana ini mungkin akan menginterpertrasikan anda sebagai berlagak.Walaupun Vince merupakan seorang peserta ‘urban’ namun beliau berjaya menonjolkan sifat selamba beliau yang boleh di terima oleh semua golongan.

The ‘Ramlah Ram’ story – pengundi kita adalah suata kumpulan pengundi yang emosional. Adalah lebih baik untuk mengundi peserta yang mempunyai jalan cerita yang menyayat hati. Sebagai contoh gadis atau lelaki kampong yang berjaya. Linda dan Mas mempunyai advantage dari sudut ini. Kalau boleh peminat ingin mereka berjaya. Cerita sebegini menjadikan tajuk media lebih menarik. Sebagai contoh sewaktu Fantasia Barrino yang merupakan ibu tunggal di nobatkan sebagai American Idol. Begitu juga Zarina yang mengatakan bahwa niat beliau menyertai pertandingan adalah untuk membantu keluarga. Namun zarina harus berjaga-jaga untuk tidak overplay statement beliau kerana mungkin berbunyi seperti rekod pecah dan hilang keikhlasan.

Yakin Boleh – Confidence is good tapi overconfidence kills! Itulah kata-kata Ramli M.S. memang bagus mempunyai keyakinan diri, namun begitu pengundi Malaysia masih menyamakan keyakinan diri dengan berlagak. Kerana sifat semulajadi orang Asia yang pemalu, pengundi boleh menerima mereka yang penuh rasa rendah diri. Anding mungkin kelihatan agak confident, begitu jugak Fithri dan Zahid dan ini mungkin menjerat mereka jikalau tidak terkawal dari awal.

Manja – Manja Nija memangnya klasik dan boleh di terima ramai sehingga beliau menjadi calon favourite sewaktu konsert akhir dulu. Namun ada jugak manja yang boleh buat pengundi menyampah. Pelajar perlu tahu bermanja yang tidak melampau. Dari apa yang kelihatan, Nurul telah mula menunjukkan imej manja namun imej manja beliau boleh di salah tafsirkan sebagai mengada dan dengan itu akan effect kedudukan beliau dalam Akademi. Manja berpada-pada.

Teamwork – sikap kerjasama itu penting. Tidak berlagak, dan senantiasa bertolak ansur. Itulah yang memisahkan reality tv Malaysia dan reality tv barat. AF membuka lembaran bahwa tidak perlunya hasad dengki untuk berjaya, namun itu kumpulan pertama. Masih ingat bila Vince dan Liza saling Bantu-membantu. Mereka yang emosional dan panas baran mungkin perlu lebih berhati-hati seperti Edlin dan Anding.

selanjutnya di http://javardkent.blog-city.com/

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger