Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 04-03-04

Selamat Hari Lahir
Para pelajar membuat kejutan untuk Puan Fauziah Nawi yang menyambut hari lahirnya yang ke 51 tahun. Mereka sama-sama menyiapkan dance floor. Yang menariknya, Bob selaku perancang utama telah menyiapkan lagu untuk dinyanyikan beramai-ramai.

Sememangnya Puan Fauziah sendiri terkejut dengan sambutan tersebut dan tidak menyangka sama sekali ada sambutan sedemikian untuknya. Nyata beliau juga adakalanya tertipu dengan perancangan pihak penerbitan.

Saya melihat Bob seorang yang bijak mengambil hati seseorang Tenaga Pengajar. Pada awal minggu pertama, beliau sudah boleh bergurau senda dengan Pengetua, Ramli MS. Pada minggu ini beliau mencuri sedikit tumpuan kamera dengan memberikan kad kepada Cikgu Fauziah Nawi.

Selesai berhibur, mereka meneruskan dengan sesi seni persembahan. Emosi kebanyakan pelajar masih terganggu setelah berlaku penyingkiran pertama minggu lepas. Rata-rata persoalan Puan Fauziah lebih banyak kepada emosi dan perasaan pelajar kepada situasi tersebut. Bermula dengan Fitri, beliau ditanya tentang perasaannya ketika itu. Perbandingan yang boleh dibuat kepada persembahannya setelah tiga minggu. Fitri merasakan persembahannya pada Konsert III agak terlebih emosi. Linda pada awalnya cuba tidak meluahkan perasaan sebenarnya. Beliau menyatakan peluangnya untuk tersingkir hanya 50/50. Setelah didesak, barulah beliau menyatakan yang beliau yakin tidak akan tersingkir pada Konsert III itu.

Berbeza dengan Mas yang tidak memikirkan soal penyingkiran secara serius. Tetapi Farah amat yakin yang beliau akan tersingkir setelah melihat kedudukannya yang agak terkebawah. Beliau redha dan menerimanya dengan tabah. Satu yang harus dipuji beliau tidak berputus asa sebaliknya telah berusaha memberikan yang terbaik kerana menyangka ia bakal menjadi konsertnya yang terakhir.

Anding amat sukar menerimanya apabila nama Edlin disebutkan. Sebagai seorang sahabat, beliau amat sayangkan Edlin. Memang sukar untuk mengawal perasaan ketika itu lebih-lebih lagi merunsingkan tenaga pengajar yang menyangkakan beliau diserang lelah.

Secara tiba-tiba, tanpa hujung pangkal, Puan Fauziah menasihatkan pelajar agar tidak melakukan ad-lib tanpa nasihat dan pengetahuan dari Tenaga Pengajar. Ia agak tergantung.

Lakonan Zahid
Zahid saya melihat beliau seorang yang agak fragile. Beliau mudah untuk mengubah ekspresi wajah beliau dengan cepat. Beliau berjaya menghayati wataknya seorang kekasih yang akan kehilangan seorang kekasih yang terlantar sakit. Ekspresi wajah beliau berjaya menonjolkan imej seorang kekasih yang sedih melihat keadaan kekasihnya. Emosinya terbawa dengan perwatakannya.

Menuju Puncak
Pada minggu ke empat, barulah kita dapat melihat ada di antara pelajar perempuan yang dijulang pada koreografi tarian Menuju Puncak. Sebelum lagu dimainkan, saya ingat ia merupakan koreograf tarian untuk lagu Dancing Queen nyanyian Farah. Rupa-rupanya ia merupakan lagu Menuju Puncak. Setiap minggu kita dapat melihat evolusi koreograf tarian Menuju Puncak. Perkembangannya semakin positif dan baik untuk perkembangan pengetahuan seseorang pelajar.

Emosi dan ekspresi serta gaya mereka dibentuk dalam tarian tersebut. Mereka seboleh-bolehnya dibuka bakat mereka agar lebih terserlah. Ia hanya boleh dicapai sekiranya seseorang pelajar mahu mengubah dirinya untuk menjadi lebih baik. Nurul contohnya, saya melihat beliau seperti amat mudah dibentuk dalam tarian. Pergerakan badannya mudah dilentur. Farah agak keras sesuai dengan perwatakan nakalnya yang agak lasak.

Beberapa hari ini, blog ini banyak dihujani dengan pelbagai macam komen. Kalau pun saya menerima sejuta komen di blog ini, namun komen yang satu ini tetap yang terbaik di mata dan hati saya. Agak sukar untuk melaksanakan cadangan beliau itu kerana matlamat utama program realiti ini adalah untuk mendapatkan hasil dari sistem penjurian SMS yang telah digunakan sejak Akademi Fantasia I. Cadangan beliau bermatlamatkan untuk melahirkan penghibur masa depan. Nyata berbeza matlamat.


Sent Tuesday, June 29, 2004 3:44 pm
Subject GOOD JOB

Your review is good. Carry on but don’t let it interrupt with your normal work. Said your mind out but do not offend people too much especially the AF Participants. I suggest that you put forward to Astro, for AF 3, change the format. Let all the 12 Participants sing for 12 weeks with various type of songs and tempo. Then only you know who can really sings and be an all round Entertainer. At the end of the 12 weeks, the top 5 or 6 will go into the Final. During the Final, Professional Judges and Afundi should decide the Winner, Runner Up and Third.

Present format, too much tears and real talent not found.

Just a suggestion.
Papa


Kelas Siti Hajar : Dua octave
Memang sukar untuk melakukan nyanyian dalam dua octave. Kaer beberapa kali gagal dalam cubaannya, Begitu juga Linda. Anding berjaya dalam cubaan pertamanya. Adam hampir berjaya tetapi terkandar di note akhir. Fitri juga berjaya membawakan dua octave tersebut walaupun diketawakan oleh Zahid. Bob berjaya membawakannya dengan selamba. Yang menarik, Zahid membawakan tiga octave. Patutlah dia suka gelakkan orang lain kerana beliau mampu membawakan tiga octave.

Kebanyakan lagu yang mereka dapat minggu ini sama ada terlalu tinggi atau pun terlalu rendah. Terlalu jauh range antara tinggi dan rendah pada sesebuah lagu. Seperti contoh lagu Madah Berhelah dan lagu Bawalah Daku Pergi. Range note rendah dan note paling tingginya agak besar.

Farah menghadapi masalah tempo. Kegopohan beliau itulah yang menyebabkan persembahan beliau minggu lepas dikritik Ramli MS. Beliau harus menjaga tempo lagu tersebut. Lagu tersebut bermula agak rendah dan kemudian naik dengan tinggi di penghujung.

Sumbang benar nyanyian Mas. Buat masa ini, minus-one yang digunakan belum dinaikkan nadanya. Buat masa sekarang, Mas perlu menggunakan minus-one yang ada. Oleh itu beliau harus bijak untuk menyeimbangkan tenaga dan emosinya untuk menyesuaikan diri dengan keadaan. Apa sahaja kemungkinan boleh berlaku.

Memang sengsara saya melihat Linda menyanyikan lagu Madah Berhelah itu. Memang sukar lagu tersebut. Menurut Cikgu Siti Hajar, lagu tersebut banyak huruf a, oleh yang demikian lontaran vokal perlu lebih jelas. Saya nampak Linda cuba melakukan sedikit improvisasi terhadap bahagian tinggi lagu tersebut tetapi kedengaran agak sumbang.

Zarina juga menghadapi masalah tabiat dan kecenderungan semulajadi pada nyanyiannya. Beliau perlu tahu kedudukan untuk melontarkan vokalnya ke hadapan. Beliau harus bijak bermain dengan voice technique, voice colour dan voice style. Beliau harus menjadi dirinya, saya nampak ada imej Siti Nurhaliza pada Zarina dalam lagu ini.

Nurul tidak banyak bezanya dengan minggu lepas. Vokal beliau agak kasar dan besar. Beliau tidak mempunyai tenaga yang besar untuk melontarkan vokalnya ke tahap paling maksima untuk bahagian tinggi lagu tersebut. Kalau kita melihat nyanyian Anita Sarawak, vokal beliau rangenya terlalu besar antara nota rendah dan nota tinggi. Itu kelemahan utama Nurul, saya melihat beliau tidak mampu untuk membawa lagu tersebut ke nada paling rendah atau nada paling tinggi dengan cemerlang. Tidak bertenaga.

Menuju Puncak
Setiap minggu akan berubah. Semakin sukar nampaknya. Lebih-lebih lagi mempunyai masa hanya 5 hari untuk mempelajarinya. Saya melihat ini satu cabaran yang besar buat pelajar. Seronok melihat mereka bergerak pantas mengikut rentak lagu Menuju Puncak.

Bayangan Tarimu
Saya belum mendengar lagu ini lagi, oleh yang demikian belum dapat menilai koreograf yang diajar oleh Corrie. Pergerakannya nampak seperti tango.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger