Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 04-01-02

Edlin Tiada
Apakah kesan yang berlaku kepada pelajar setelah tersingkirnya Edlin dari Akademi Fantasia. Setiap pelajar berpeluang untuk menyampaikan ucapan mereka kepada Edlin. Bob menganggap ia bukannya penamat buat Edlin, Fitri pula memberitahu agar Edlin tidak perlu risau tentang Anding kerana beliau boleh handle. Mas agak tersentuh apabila Edlin menganggapnya seperti kakaknya sendiri. Linda sukar untuk menerima keputusan tersebut. Zarina turut merasai kehilangan seorang sahabat begitu juga Kaer. Anding memberi kata-kata manis untuk Edlin iaitu "I miss you so much and I’m very proud of you".

Imbas Kembali
Pelajar duduk berkumpul beramai-ramai mengimbas kembali saat-saat mereka bersama Edlin. Mereka bercerita tentang Edlin. Mereka mengajuk tentang perwatakan Edlin. Mereka mengajuk gaya percakapan Edlin. Sesi tersebut diikuti bersama dengan Penasihat Pelajar Puan Fatimah Abu Bakar dan Penasihat Motivasi Dr Sher Kawi yang berjaket warna merah jambu serta berseluar panjang warna merah jambu.

Rata-rata hampir kesemua pelajar menitiskan air mata. Linda, Mas, Anding, Kaer, Zarina, Zahid, Nurul. Pada saat itu, Anding perlu membacakan surat wasiat yang ditinggalkan oleh Edlin untuk dibacakan di hadapan semua pelajar. Masing-masing menerima satu pujian ikhlas dari Edlin yang mengingati saat-saat manis mereka.

Bersama Pengetua
Secara keseluruhan beliau mengucapkan tahniah kepada pelajar Akademi Fantasia. Mereka perlu belajar dua subjek baru iaitu kuasa intelek dan technical music iaitu nyanyian secara musical. Ia merupakan asas dalam nyanyian. Kuasa intelek membolehkan seseorang pelajar melihat dengan lebih luas serta menyelami seni itu dan mencintainya. Melakukan sesuatu kerja seni itu bukan kerana hobi tetapi kerana mencintainya. Ini secara tidak langsung akan membolehkan orang merasai apa yang ingin disampaikan.

Dinilai dari aspek individu, ada peningkatan berbanding konsert-konsert sebelumnya. Malangnya mereka tidak mampu untuk mengawal emosi. Ada di antara mereka yang tidak mampu mengawal kemarahan. Mas dan Linda mengakuinya. Dua pelajar lain saya tidak berapa perasan.

Mengawal kemarahan itu sebenarnya juga satu seni. Menurut Ramli MS, Bob terlalu yakin. Beliau tahu semua dan jelas nampak tidak terkawal. Bob telah membuat persembahan secara all-out tetapi kelihatan over di mata Pengetuanya.

Kebanyakan terms yang digunakan oleh Ramli MS adalah ilmu teknikal muzik yang perlu ada pada setiap pemuzik dan penyanyi. Jika para penonton di rumah berpeluang untuk mendengarnya satu-satu, nescaya terlalu banyak ilmu yang boleh diperolehi dari Akademi Fantasia.

Menurut Ramli MS juga, Zarina seorang yang bijak mengawal persembahannya. Keikhlasan beliau terkawal lalu menyerlahkan sifat-sifat itu. Farah seorang yang gopoh. Beliau mempunyai teknik dan vokal yang bagus tetapi beliau tidak mampu untuk mengawal emosinya.

Mengawal kemarahan itu ada seninya. Memang sukar. Adakalanya saya cepat melenting apabila menerima komen yang saya fikirkan tidak masuk akal yang diberikan oleh pembaca saya sendiri. Adakalanya, saya sendiri memberikan ulasan yang disifatkan oleh pembaca saya sebagai tidak adil. Reaksi daripadanya ada yang negatif, ada yang positif. Menerima dengan fikiran yang terbuka memang sukar untuk dilakukan lebih-lebih lagi didukung dengan sifat ego yang tinggi. Ada yang menasihatkan saya agar tidak baca komen-komen tersebut. Tetapi sukar untuk saya tidak membacanya kerana dengan tidak membacanya ilmu saya akan terhenti setakat itu sahaja. Minda saya tidak berkembang dengan menerima pandangan orang lain. Setelah membacanya, saya harus mengawal emosi itu untuk mula menerimanya satu-satu. Ilmu di Akademi Fantasia bukan sekadar untuk 12 orang pelajar, tetapi juga untuk penontonnya.

Seseorang penyanyi tidak boleh sumbang. Itu asas. Kaer ditegur kerana mengira secara terang-terangan. Cikgu Linda Jasmine mengakui kesilapan beliau kerana tidak memberitahunya terlebih dahulu. Zahid ada berlaku kesilapan step. Lagu tersebut tidak banyak pergerakan yang sukar tetapi berlaku kesilapan. Zarina dan Linda mempunyai kesilapan dari segi sebutan. Persembahan Adam tiada penghayatan. Kosong. Mas tidak all-out dan tenaga pengajar yang menonton dibawah merasa agak terkilan. Tepukan yang diberikan adalah kerana penonton suka dengan apa yang mereka tonton. Mereka tidak sepatutnya berhenti dalam pergerakannya.

Lagu Baru
Mas – Tegar oleh Rossa
Nurul – Bawalah Daku Pergi oleh Anita Sarawak
Linda – Madah Berhelah oleh Ziana Zain
Farah – Dancing Queen oleh Abba
Zarina – Satu Cinta Dua Jiwa oleh Siti Nurhaliza
Kaer – If You’re Not The One oleh Daniel Bedingfield
Bob – Pantun Budi oleh Tan Sri SM Salim
Fitri – Bayangan Tarimu oleh Carefree
Adam – Gerhana oleh Hattan
Zahid – Teratai oleh Sweet Charity
Anding – Ayu oleh VE

Latihan Awal
Melihat Bob menyanyikan lagu Tan Sri SM Salim memang mengkagumkan. Linda perlu
Mendapatkan melodi lagu tersebut. Beliau harus banyak mendengar cd lagu tersebut. Kaer perlu bermain piano sewaktu menyanyikan lagunya.

Pandangan Pelajar dan SM Tentang Lagu
Bob menyukai lagunya kerana ia lagu kegemarannya. Saya melihat Bob mampu membawakan lagunya dengan baik. Lenggok irama aslinya ada pada vokal beliau. Persembahan beliau akan lebih hebat apabila diiringi dengan tarian zapin yang sharp.

Nurul tidak pernah mendengar lagu tersebut. Namun beliau berjanji akan memberikan persembahan yang terbaik. Saya nampak beliau boleh menggunakan vokal besar dan kasarnya pada lagu ini. Agak bersesuaian dengan lagu tersebut.

Fitri menerima sebuah lagu sekitar tahun 70an. Zaman Carefree. Lagu nyanyian Jay Jay. Semua orang tahu vokal Jay Jay yang agak tinggi. Tinggi dan agak rancak lagu ini. Saya agak bersimpati dengan dia tetapi dia pasti boleh melakukannya untuk para pengundinya.

Linda menyukai lagu tersebut. Agak tinggi lebih-lebih lagi penyanyi asalnya ialah Ziana Zain. Kehebatan vokal beliau akan terserlah dengan lagu ini.

Zahid mengakui lagu tersebut agak sukar kerana nyanyian asal Ramli Sarip. Beliau kelihatan tidak berkeyakinan dan agak kekok sewaktu memberi ucapan. Sukar untuk saya meramal persembahannya kerana lagu ini agak tinggi dan mengharapkan persembahan yang terbaik dari beliau.

Zarina menyukai lagunya. Namun demikian cabaran utama lagu ini ialah rancak dan perlu menari. Memang besar cabaran buat Zarina. Saya dapat merasakan Zarina mampu membawakan lagu tersebut.

Anding menyukai lagu tersebut kerana pernah dinyanyikan sewaktu sesi ujibakat. Kemantapan vokal amat diperlukan dalam menyanyikan lagu ini. Tidak banyak melodi dan vokal menjadi tunjang utama lagu ini. Anding harus memperbaiki falsettonya.

Kaer menyatakan lagu tersebut amat bermakna terutamanya mengingatkan memori-meori indah bersama kawan-kawannya. Saya tidak tahu lagu tersebut, menurut kawan saya, ia merupakan sebuah lagu jiwang.

Farah mengakui tidak pernah mendengar lagu tersebut. Namun demikian, ayah dan ibunya menyukai lagu tersebut kerana popular di zaman mereka. Sukar saya meramal persembahan Farah sebelum melihat latihannya.

Mas tahu lagu tersebut kesukaan anaknya. Saya kira lagu-lagu Indonesia tidak menjadi masalah besar kepada Mas. Vokal husky beliau sesuai dengan lagu sedemikian.

Adam pertama kali membawakan lagu berentak rock. Beliau harus memantapkan persembahannya. Lagu ini menjadi landasan kepada beliau untuk lari dari imej KRU.

Ramli MS turut membantu Kaer belajar bermain piano untuk menghasilkan bunyi yang betul. Bunyi yang dihasilkan oleh piano berbeza dengan kekuatan jari menekan kunci nada piano. Satu kelebihan Akademi Fantasia II yang ada pada kali ini ialah kita dapat melihat keterampilan pelajar menyanyi sambil bermain alat muzik. Ini merupakan satu kelebihan kepada pelajar yang berkebolehan bermain apa sahaja alat muzik. Linda telah berpeluang menunjukkan bakatnya bermain gitar, tentunya selepas ini peluang Zahid dan Adam bakal menyusul pula.

Kelas Interpretasi Ayat
“Ini baru main, belum nyanyi lagi.” Ujar Kaer kepada Zahid sewaktu mencuba bermain piano. Telinga saya mendengar ada sedikit unsur riak pada ayat tersebut, juga sedikit unsur keluhannya kerana selain menyanyi, beliau juga harus bermain piano. Apakah interpretasi anda terhadap kenyataan tersebut ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger