Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 June 2004

Akademi Fantasia IIImbasan Akademi Fantasia III

Penasihat Pelajar
Tugas berat menanti Puan Fatimah Abu Bakar pada minggu keempat di Akademi Fantasia. Sesetengah pelajar sukar menerima hakikat keputusan yang telah dibuat oleh penonton. Sesiapa sahaja boleh tersingkir kerana ini adat pertandingan. Mereka berada di Akademi Fantasia kerana pertandingan.

Saya sendiri melihat di dalam Akademi Fantasia seperti ada satu sakti yang membolehkan setiap pelajar merasa hubungan rapat itu sebagai satu talian utuh sesama mereka. Kaitan rapat itu semacam sukar untuk dipisahkan. Bukan sahaja para pelajar, bahkan para peminat sendiri merasa mereka dan diri pelajar itu semacam ada satu ikatan yang kuat mengikat mereka. Mereka sukar untuk menerima jika pelajar mereka dikritik walaupun pelajar itu sendiri bukannya kenal peminat mereka.

Mereka turut merasai perasaan itu. Keresahan di kalangan pelajar pada hujung minggu ketiga memang dapat dirasai. Mereka turut berbincang sekiranya ada di kalangan mereka yang tersingkir pada penghujung minggu tersebut.

Menurut Puan Fatimah, ia adalah hakikat sebenar untuk menjadi penghibur. Mereka perlu menyediakan diri sekuat mungkin dari segi mental, fizikal dan emosi. Bakat yang mereka ada perlu diasah dan mereka juga telah diajar tentang cara mengurus tekanan.

Dalam satu adegan, Edlin dan Zahid turut sama berbincang tentag keadaan diri mereka. Setelah mengetahui tentang kedudukan mereka di Konsert II, mereka merasakan mereka antara pelajar yang terawal akan tersingkir kesan kedudukan terakhir mereka. Semangat rendah diri wujud setelah mereka mengetahui kedudukan mereka. Bayangkan perasaan rendah diri pelajar lain setelah Kudsia mencanangkan kepada umum di Konsert II yang Kaer akan muncul Juara di Akademi Fantasia. Ini secara tidak langsung telah turut memberi kesan kepada emosi pelajar. Walau sebagaimana baik pun niat Kudsia, ia tetap satu komen yang tidak memberi kesan baik kepada emosi pelajar lain.

Aishah dan Adnan Abu Hassan
Menurut Aishah, Farah telah memberikan stail nyanyian yang tersendiri pada lagunya Janji Manismu. Nota lagu tersebut lebih tinggi dari nota asal lagu tersebut iaitu F sharp. Kemampuan Farah membawakan lagu tersebut memang baik. Beliau mampu membawakan lebih tinggi daripada sekarang dan perlu bekerja lebih keras dan akan memakan sedikit masa.

Aishah turut melahirkan rasa simpatinya apabila melihat Farah didera dengan lagu yang agak tinggi. Menurutnya lagi, kejutan yang dibuat memberi daya ketahan diri yang begitu kuat kepada setiap pelajar. Ini secara tidak langsung untuk melihat sama ada tumpuan pelajar tersebut hilang atau pun tersasar. Ekspresi wajah mereka sewaktu menerima kejutan merupakan antara elemen-elemen menarik dalam Akademi Fantasia.

Edlin - Pelajar Pertama Tersingkir dari Akademi Fantasia
Edlin selaku pelajar pertama tersingkir di Akademi Fantasia II merasa puas kerana telah melakukan yang terbaik. Banyak kawan telah membantu dan beliau menerima hakikat tersebut. Beliau sudah melakukan yang terbaik. Lagu Kau dan Aku sebenarnya bukan masalah sebenar kepada penyingkirannya.

Sifat tolong menolong sewaktu di Akadmei Fantasia berlaku dengan baik di situ dan mereka merasakan seperti bukan dalam pertandingan. Anding kehilangan orang yang boleh diharapkan. Memang Edlin agak rapat dengan Anding.

Menurut bapa Edlin, Datuk Abdul Rahim, beliau menerima walaupun tidak percaya. Ada peningkatan pada diri Edlin apabila beliau melihat perkembangan anaknya di dalam Akademi Fantasia. Namun demikian, semua tetap bergantung kepada pengundi.

Beliau sekeluarga tidak merasa terganggu dengan usikan Aznil setiap minggu terhadap anaknya.

Perang Psikologi
Sebelum penamat Imbasan, kita dapat melihat Fitri menjalankan strateginya untuk menjatuhkan emosi rakan-rakannya. Tindakannya membawa cerita-cerita tentang penyingkiran sekadar untuk menakut-nakutkan rakan pelajar lain memang tidak sewajarnya dibuat. Mereka semua tahu tentang itu dan tidak perlu diperingatkan tentangnya berkali. Kita dapat melihat Zarina menitiskan air mata apabila diperingatkan tentang itu. Itu tujuan utama tindakan Fitri. Beliau mahu pelajar lain merasa terganggu dan tumpuan mereka terhadap lagu mereka terganggu lalu memberikan persembahan yang tidak bagus. Peranan Kaer yang mematikan segala perbincangan “keji” itu wajar dipuji dan bersifat agak matang dari usianya. Fitri sewajarnya bersifat lebih matang dan bersaing secara gentleman.

Perang psikologi Fitri terhadap rakan-rakannya merupakan racun yang harus ditawarkan. Cara menawarkannya adalah dengan menyingkirkan Fitri dari Akademi Fantasia. Beliau berbakat besar tetapi tidak harus lebih lama berada di Akademi.

Kedudukan Setelah Konsert III Akademi Fantasia
Mas 11%
Linda 11%
Kaer 10%
Farah 9%
Adam 9%
Fitri 8%
Zahid 7%
Bob 7%
Anding 7%
Zarina 7%
Nurul 7%
Edlin 6%

Finalis Pilhan SM : Linda, Kaer, Zahid, ? dan ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger