Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 24 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 03-08

Anak Ayam Jatuh Parit
Macam-macam gelagat anak ayam yang dapat kita tonton semalam. Sebelum lakonan dimulakan mereka kena marah kerana arahan yang mudah tidak mereka fahami. Pada pendapat saya bukan mereka tidak faham tetapi sekadar ingin mendapatkan kepastian. Tidak pasal-pasal kena marah. Kata Puan Fauziah, belakon adalah main-maian tetapi main-main yang serius. Seperti yang pernah kita dengar dalam kelas Cikgu Siti Hajar di Akademi Fantasia I.

Bermula dengan Bob, diikuti oleh Edlin. Melakukan improvisasi sebagai seekor anak ayam. Kaer mewujudkan kesan komik dalam persembahannya. Zarina juga kelihatan comel membawa watak anak ayam. Mas juga berkebolehan besar membawakan watak tersebut.

Kelas Cikgu Siti Hajar
Mereka belajar menyebut dengan betul. Sejak akhir-akhir ini mereka ditampilkan sebagai model iklan. Segala apa yang ada di tubuh mereka, di dalam Akademi sendiri sebenarnya ditaja. Sebagai balasan, mereka perlu mempromosikan barangan tersebut. Iklan Hotlink bukan sekadar disiarkan sewaktu commercial break tetapi juga melalui pemakaian mereka. Peti sejuk Coke sentiasa enterframe. Sesekali penaja makanan mereka. Saya yang sepatutnya menulis tentang Kelas Nada Suara Cikgu Siti Hajar sebaliknya telah mempromosikan barangan mereka secara tersirat.

Farah dan Janji Manismu
Sebagai seorang penyanyi balada, saya suka dengan kehebatan beliau membawakan lagu Janji Manismu dengan baik. Saya kira beliau dengan selamba mampu membawa lagu tersebut menjadi lagunya sendiri. Teknik pernafasan beliau juga bagus. Menurut Siti Hajar, beliau harus melihat prestasi teknik yang digunakan oleh Farah. Sebagai seorang pendengar biasa, saya menyukainya. Tetapi sebagai seorang guru, pasti akan dapat menangkap kesilapan yang berlaku pada Farah.

Mas Perlu Hafal Lirik
Sudah hari ketiga dan Mas masih belum menghafal lirik lagu tersebut. Lirik lagu tersebut yang bahasanya agak rojak perlu Mas hafal sebaik mungkin. Seperti bercerita sahaja, Mas perlu tahu jalan cerita lirik tersebut. Dari segi vokal, saya sudah dapat menikmati vokal Mas yang agak husky itu. Memang sesuai benar dengan lagu tersebut. Tempo yang pantas serta lirik yang agak berbelit-belit bakal memakan diri Mas.

Linda jika dinilai dari segi vokal, saya meletakkan vokalnya ada kelas tersendiri. Saya menunggu persembahannya. Zarina perlu memperbaiki sebutannya lagi. Emosinya sudah seperti berjaya diperolehi. Saya suka melihat perubahan pada Edlin. Lagu Kau dan Aku menjadi begitu baik di tangan Edlin. Nurul saya lihat akan mampu memberikan persembahan yang baik dengan lagu Seri Dewi Malam.

Kelas Tarian Linda Jasmine
Pertama kali tiada kelas tarian tetapi mereka dibenarkan untuk meluahkan perasaan mereka terhadap apa yang mereka lalui dalam kelas tarian. Setiap seorang bercerita tentang pengalamannya. Farah seperti membuka helaian sejarah hidupnya. Zahid agak kreatif kerana dengan tanjak, beliau berpantun. Linda agak enjoy dalam kelas tarian walaupun tidak pandai menari. Kaer memberitahu beliau bukan baru dalam bidang ini. Beliau pernah dilatih oleh Datuk Azanin Ahmad sejak berumur 8 tahun. Mas lebih sukakan tarian yang spontan, tanpa mengetahui asas tarian. Itu sebab kita melihat Mas agak lambat untuk menghafal stepnya kerana beliau lebih sukakan tarian yang bebas. Fitri memberitahu, tarian adalah jasad dan muzik adalah nyawanya.

Ini entah kali keberapa diperlihatkan sesi Kaer berlatih koreografi lagu Kenanganku. Sebuah persembahan yang saya nantikan. Latihan Seksis agak hambar kerana Mas masih belum hafal lirik. Mas dibantu oleh Farah pada bahagian bridge.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger