Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 June 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 12



Gundutz kebosanan di dalam pejabat. Tugasannya telah selesai. Kadang-kala dia akan menguap sendiri. Kadang-kala pula dia akan menoleh ke belakang untuk melihat wajah Kak Zaidah yang sudah seminggu tidak menegurnya itu. Dia tidak kisah jika Kak Zaidah tidak menegurnya lagi sampai bila-bila. Lagi dia suka, kerana dia tidak suka berbual kosong dengan Kak Zaidah yang suka sahaja mengumpat...

Gundutz lantas mengambil keputusan untuk membuka laman Gastro yang ada menampilkan laman khas untuk Akademi Impiana. Di sana, beliau membaca sinopsis Diari Akademi Impiana untuk hari ini:

Hari ini, INDRA telah memberitahu satu 'rahsia' kepada ADLINA. Rahsia apa yer? Tapi kenapa pulak kena beritahu kat ADLINA saja? Kenapa tidak boleh beritahu rakan-rakan Akademi IMPIANA yang lain? Kalau nak tahu apa 'rahsia' tersebut, jangan lupa untuk menonton Diari Akademi Impiana 8.30 malam ini hanya di Gastro Warna.

Gundutz terkekek-kekek sendiri. Dia terus menggunakan telefon pejabatnya, lantas menelefon kawan baiknya Linus Lim, seorang peguam di sebuah syarikat guaman terkenal di Kuala Lumpur.

“Nyah, ko bz ke?” Tanya Gundutz.

“Ada lah sikit, tapi cakap jer lah nok.” Ujar Linus dengan petah dan fasih. Gundutz telah mengenali Linus sejak dari tingkatan tiga lagi apabila mereka bersekolah di sekolah menengah yang sama. Mungkin kerena mereka sama-sama lembut, maka dengan sendirinya mereka berkawan rapat sehinggalah Linus melanjutkan pelajarannya ke UK. Mereka kembali berkawan apabila Gundutz terserempak dengannya di sebuah kelab malam yang terletak berdekatan dengan Jalan Bukit Bintang. Walaupun Linus kini bergelar seorang peguam dan Gundutz pula sekadar seorang kerani biasa, Linus tetap berkawan rapat dengannya. Bagi Linus, Gundutz merupakan satu-satu sahaja rakannya yang memahami perasaan dan jiwa raganya...

“Alah, ko bukak website Gastro.” Saran Gundutz. Linus mengepitkan ganggang telefon ke telinganya lalu menaipkan sesuatu ke dalam laptopnya.

“Jadi kenapa?”

“Ko baca ler nok... Pasal Diari Akademi Impiana hari ni. Very der salah one!”

Linus membaca apa yang telah disuruh baca oleh Gundutz dengan sekali lalu.

“Tak perlu nyerrr!”

“Very kan?”

“Kenapa ah nok... Mak tak paham dengan diorang ni. What sick pleasure they get from match making people?”

“Entah nok. Mana hem tahu. Ko tanya hem buat apa, sundels! Hem bukan macam diorang tu semua.”

“But they really seemed to enjoy it. Entahlah. I tak paham you all orang Melayu ni. Ye lah, tengok wartawan hiburan you all. They have nothing better to ask the “artis” but; 'Bila lagi nak berlangsung' atau 'bila lagi nak kahwin dengan si anu tu'. Yang paling tak koser, wartawan hiburan yang dah sedia pecah lobang tanya kat artis der adik-adik soalan-soalan tak perlu ni. Macam mana tu? Sapa nak jawab?”

“Koser statementz! Tapi biasa lah... Nak idop. Orang kampung mana tahu, kan? Diorang ni semua nak jual majalah... Nak jual iklan kat TV, mesti lah buat benda-benda ni semua!”

“Whatever it is... I rasa kan, si Indra punya rahsia tu berkenaan dengan diri dia--”

“Ye lah. Hem pun rasa jugak!” Gundutz kemudian menambah lagi. “Hem rasa, mesti si Indra cakap kat si gedik tu: 'I nak bagitahu you satu benda pasal diri I. I ni sebenarnya adik-adik... Sebab tu kekadang I pecah lobang. Jadi I tak nak you tergedik-gedik dengan I lagi. I bukan lesbian macam you tau!'”

“Haiyoh! Very der!” Linus ketawa buat beberapa saat. “Mak kesian ler tengok couple dia. Tiap-tiap minggu datang konsert. Very der setia one ala-ala bagi sokongan.”

“Very kan, nok! Kalau hem... Tak sanggup lah! Nak-nak kalau ada pompuan gedik dok kacau laki hem.”

“Alah, it's all acting lah.” Linus membuat spekulasinya sendiri. “Semuanya dilakukan untuk dapatkan ratings. As if you don't know.”

“Alah, hem tahu...” ujar Gundutz perlahan, kemudian dia bersuara lagi. “Nok, kat dalam forum AI ada lahanatz-lahanatz ni yang jadikan isu agama si Lina. Diorang tak boleh terima Lina tu Kristian.”

“Haiyoh so salah one!”

“Itulah! Sampai topik sensitif tu terpaksa dikeluarkan bila ramai yang protes!”

“Mak heranlah nok. Just because she's berlainan agama, it becomes an issue.”

“Hem takde isu dengan kau pon nok!”

“Alah, kita kan sekaum! Koser lah ko ni!” getus Linus. “But to some people, Malaysia ni tempatnya hanya untuk Melayu-Islam sahaja. The rest... They are to be seen but not heard.”

“Alah, diorang ni semua memang macam tu lah nok. Tak boleh menerima orang lain yang tidak sehaluan dengan mereka.”

“They are very der very sad bunch of humans. Tapi nak buat macam mana kan?” Ujar Linus sambil menarik nafasnya panjang-panjang.

Akademi Impiana – Dah Sakit?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger