Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 23 June 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 03-05-06

Kesihatan Bob
Bob khabarnya telah dibawa ke Subang Jaya Medical Centre untuk rawatan. Menurut salah seorang pembaca blog, dikhabarkan yang Bob mempunyai masalah kencing berdarah. Beliau telah dinasihat oleh doktor untuk banyak meminum air agar tidak kering.

Cresendo
cres•cen•do
n. pl. cres•cen•dos or cres•cen•di (-d )
1. Abbr. cr. Music.
a. A gradual increase, especially in the volume or intensity of sound in a passage.
b. A passage played with a gradual increase in volume or intensity.

\Cres*cen"do\, n. (Mus.) (a) A gradual increase in the strength and fullness of tone with which a passage is performed. (b) A passage to be performed with constantly increasing volume of tone.

Menggunakan crescendo membolehkan seseorang penyanyi mendapat lebih penghayatan terhadap satu-satu lagu yang dinyanyikan. Segala lontaran vokal datang dari perut dan kemudian ke dada dan akhirnya di bawa ke tekak. Penggunaan crescendo akan dapat mengawal emosi dalam lagu. Setiap penyanyi akan dapat mempelbagaikan tone nyanyiannya atau multi-tone.

Kaer dan Kenanganku
Kaer menggunakan khidmat Adam untuk mempelajari lagu Kenanganku. Pertama kali kita dapat melihat Kaer mengeluh. Saya lihat beliau perlu lebih gigih mendapatkan khidmat Cikgu Siti Hajar tentang teknik pernafasan. Lagu yang agak sukar untuk Kaer. Beliau perlu tahu di bahagian mana untuk mengambil nafas. Lagu ini mempunyai beberapa bahagian yang agak panjang. Tanpa asas pernafasan yang betul, seseorang pelajar akan cenderung untuk melakukan kesilapan pada waktu mengambil nafas dan akan kelihatan semput.

Mas dan Seksis
Mas pula menggunakan khidmat Zarina untuk mendapatkan sebutan yang betul untuk lagu Seksis. Mas perlu memperbaiki beberapa sebutan pada lagu tersebut seperti driver dan bukannya driber, memonopoli dan bukannya momonopoli. Memang lagu ini sebuah lagu yang agak rancak. Sebutan kena jelas baru mesej lagu tersebut sampai kepada penonton. Lagu ini juga ada kaitan dengan hidup Mas dan pastinya penonton akan lebih menghargai nyanyian lagu tersebut.

Itu pentingnya kelas Umi Fauziah. Pada peringkat awal beliau mengadakan sesi meluahkan perasaannya dengan para pelajar. Beliau meminta para pelajar untuk melahirkan apa yang terbuku di dalam hati mereka. Apa yang mereka tidak berpuas hati tentang cara pengajarannya. Beliau tidak pernah bersekolah dalam bidang lakonan, hanya memperolehi ilmu berdasarkan ilmu-ilmu yang dikutip dari sahabat-sahabat sewaktu sama-sama bekerja dalam bidang lakonan. Mereka itulah guru-guru beliau.

Kebanyakan mereka menganggap segala ajaran yang diberikan oleh Umi Fauziah sesuatu pengalaman yang beharga. Anding terutamanya berkata pengalamannya bersama Cik Normah Nordin yang lebih garang dari Puan Fauziah Nawi. Kini, Cik Normah Nordin ialah guru seni persembahan di Audition ntv7.

Mas memahami perasaan seorang ibu. Segala apa yang dimarahi oleh ibu lahir dari perasaan sayang. Linda pada mulanya memang tidak sukakan bahagian lakonan. Beliau sering terfikir-fikir apakah yang harus beliau lalui pada setiap kelas lakonan. Minat tersebut telah berjaya dipupuk dalam diri beliau.

Denda Lagi
Kita harus membuka segala deria kita untuk mendapatkan penghayatan pada setiap lagu yang ingin kita nyanyikan. Buka telinga untuk mendengar, buka hidung untuk membau, buka mulut untuk bersuara, buka lidah untuk merasa. Melalui pengalaman yang kita lalui barulah penghayatan yang kita dapat lahir sejujur-jujurnya.

Zahid dengan lagu Bila Resah, nampak main-main, beliau banyak memaksa dirinya menyukai lagu tersebut. Penghayatannya untuk lagu tersebut belum cukup sampai.Linda masih belum mendapat emosi untuk lagu tersebut. Beliau masih kelihatan gembira. Adam yang banyak bermain-main telah diarahkan untuk berdiri menghadap cermin. Mas juga banyak bermain dan tidak serius dengan lagu tersebut. Beliau sepatutnya menyanyi telah tidak melakukan tanggungjawabnya dengan baik. Beliau juga telah diarahkan untuk berdiri menghadap cermin.
Anding macam telan pil khayal kata Kaer. :)

Menuju Puncak
Sudah dua minggu kita menonton koreografi Menuju Puncak tetapi tidak membosankan. Pergerakan pantas memang menghiburkan. Seperti kata Cikgu Linda, mereka harus tajam dalam setiap pergerakan. Mereka harus bersungguh-sungguh dalam setiap langkah.

Malam
Fitri dan Linda sama-sama menyanyikan lagu Malam. Linda bermain gitar dan Fitri menyanyi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger